Schakelaars met overgangsweerstand (Toestel of techniek)
door son111 , Lage Mierde, 15-05-2016, 08:52 (3124 dagen geleden)
Beste mensen,
Ik gebruik regelmatig mijn National Panasonic DR48 communicatie ontvanger. Prima toestel,selectief en gevoelig. Met een langdraadantenne buiten de bebouwde kom een plezier om te gebruiken.
Helaas gooien de schakelaars regelmatig roet in het eten,een kwaal van deze ont vanger, zegt men.
Gisteren het schakelaarblokje gedemonteerd. Er zitten drie schakelaars bij elkaar. Alle drie geven ze overgangsweerstand van enkele ohms tot soms oneindig. Flink bewegen van de schakelaars verandert iedere keer de weerstand en die wordt soms 0 ohm.
Corrosie en vervuiling dus.
Mijn vraag is dus hoe dit aan te pakken. Openen van de schakelaars is geen optie. Zijn er schoonmaakmiddelen die ik hier kan toepassen?
Groeten
Rinus
Schakelaars met overgangsweerstand
door Laurens , Zaandam, 15-05-2016, 09:06 (3124 dagen geleden) @ son111
Zit er wel een kier/gat in zodat je er iets in of uit kan krijgen?
Tuner 500 vind ik een prettige reinigingsspray. Om dingen uit te spoelen gebruik ik ook wel eens isopropanol. Dat kun je bij een duitse firma voor 3,50 tot 5 euro per liter krijgen (afhankelijk van de verpakkingsgrootte).
door son111 , Lage Mierde, 15-05-2016, 10:14 (3124 dagen geleden) @ Laurens
Op twee plekken kun je in de schakelaar "kijken". Dus moet het mogelijk zijn om daar reinigingsvloeistof in te spuiten.
rinus
door son111 , Lage Mierde, 15-05-2016, 10:18 (3124 dagen geleden) @ Laurens
Ik lees dat Isopropanol een ontvettende, ontsmettende en oplossende werking heeft. Zou je ook remmenreiniger kunnen gebruiken om een schakelaar schoon te krijgen. Wellicht vloek ik nu in de kerk.....
rinus
door Maurice , Dordrecht, 15-05-2016, 10:44 (3124 dagen geleden) @ son111
ook goed ontvet prima.
Altijd bij dergelijke pertinax schakelaars eerst even testen op
schoon papier of het geheel opdroogt die spray.
Daarna bewegende delen iets invetten daar al het vet ook weg is.
Anders is de schakelaar door droogte zo heen.
door Laurens , Zaandam, 15-05-2016, 11:07 (3124 dagen geleden) @ son111
Gewijzigd door Laurens, 15-05-2016, 11:09
Niet zomaar remmenreiniger gebruiken zonder te weten wat de exacte samenstelling is. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Ik zou zeggen: niet in een schakelaar stoppen tenzij je weet dat de stof echt veilig is voor delicate contacten.
Een probleem met het reinigen van schakelaars en potmeters, is dat je pas na een jaar weet of het geslaagd is. Ik heb wel eens contact 60 in een potmeter gespoten. Reinigde prima maar na een jaar totaal onbruikbaar geworden. Tuner 500 werkte minder effectief maar er was na een jaar geen verdere achteruitgang te merken.
door kris , Gent, België, 15-05-2016, 21:26 (3124 dagen geleden) @ Laurens
Niet zomaar remmenreiniger gebruiken zonder te weten wat de exacte samenstelling is. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Ik zou zeggen: niet in een schakelaar stoppen tenzij je weet dat de stof echt veilig is voor delicate contacten.
Ik ken geen remmenreiniger die ook maar iets schadelijks zou achter laten op de contacten... remmenreiniger is een oplosmiddel/ontvetter en verdampt 100%.
Kan wel sommige plastics oplossen of mat maken.
.
contact 60, das een ander verhaal.
groeten
Kris
door soundman2 , Wouw, 15-05-2016, 14:46 (3124 dagen geleden) @ son111
Gewijzigd door soundman2, 15-05-2016, 14:49
Openen van de schakelaars is geen optie. Zijn er schoonmaakmiddelen die ik hier kan toepassen?
GroetenRinus
Zeker wel. de schakelaars kun je gewoon uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Ze moeten daarvoor wel even van de print af. Een serieus werkje, maar niet onmogelijk. Eenmaal uit elkaar kun je de verzilverde contactjes met zilverpoets of ammonia schoonmaken en eventueel de druk van de schuifjes wat verhogen. Poetsresten verwijderen met een beetje spray en daarna wat siliconenvet op de contacten. Dat verhindert dat de contacten weer snel oxideren aan de buitenlucht.
Het is zelfs mogelijk om de buiglipjes voor de schakelplaatjes meer dan eenmaal recht te buigen, maar dat is niet aan te bevelen.
Wil je het echt mooi doen, dan kun je gasdichte DIL relaytjes het werk laten doen. De schakelaars schakelen dan allen nog de spanning voor de relaisspoeltjes
Soundman2
door son111 , Lage Mierde, 15-05-2016, 15:35 (3124 dagen geleden) @ soundman2
Ik ben het met je eens dat openmaken, poetsen het mooist is. Ik ken echter de constructie van deze schakelaartjes niet en ben bang dat ik deze fijne mechaniek jes niet goed in elkaar krijg. Vandaar dat ik het geen optie vond.
Overigens wil ik kijken of het mogelijk is, om, gezien de beschikbare ruimte, het originele schakelaarblokje te vervangen door drie losse mini schakelaartjes.
door Marbel , Hoorn N-H, 15-05-2016, 15:47 (3124 dagen geleden) @ son111
Hier vaak schakelaars gedemonteerd en gereinigd zoals Soundman verteld,
gaat prima alleen de lipjes niet teveel buigen en soms is er een 3e handje nodig om e.e.a. vast te houden tijdens monteren, maar gaat prima.
succes, Bram
door son111 , Lage Mierde, 15-05-2016, 16:30 (3124 dagen geleden) @ Marbel
Dan ga ik eerst de schakelaars aanpakken zoals werd beschreven Door Soundman. Overigens heb ik ook flink wat schakelaars 'gedaan', maar dat waren altijd van die grove dikke schakelaars uit jaren 30 apparaten. Ik hikte nu een beetje tegen dat hele fijne aan. We zullen zien
door soundman2 , Wouw, 15-05-2016, 17:35 (3124 dagen geleden) @ son111
Gewijzigd door soundman2, 15-05-2016, 17:39
Dan ga ik eerst de schakelaars aanpakken zoals werd beschreven Door Soundman. Overigens heb ik ook flink wat schakelaars 'gedaan', maar dat waren altijd van die grove dikke schakelaars uit jaren 30 apparaten. Ik hikte nu een beetje tegen dat hele fijne aan. We zullen zien
Of zoals ik aangaf, drie miniatuurrelais DIL op een stukje gaatjesprint. Daar is meestal wel ergens een plaatsje voor. Je bent dan voor goed van het gezeur af.
Ik bedoel zoiets http://www.astelectronica.nl/AstCatalog/Detail.php?Article=700192&name=REL0192&SiteLangua...
ook anders spoelvoltages beschikbaar
Soundman2
door son111 , Lage Mierde, 15-05-2016, 18:56 (3124 dagen geleden) @ soundman2
Dat vind ik wel interessant. Hoe wordt dit relais dan gestuurd? Er is toch een sruurspanning nodig om een relais te laten werken? Ik denk dan aan het grootlichtrelais in mijn auto.
De drie schakelaars in de DR48 voeren toch nauwelijks een spanning? Of....wellicht snap ik het niet.
Kun je met een eenvoudig tekeningetje dit verduidelijken?
Gr
Rinus
door soundman2 , Wouw, 15-05-2016, 20:42 (3124 dagen geleden) @ son111
Dat vind ik wel interessant. Hoe wordt dit relais dan gestuurd? Er is toch een sruurspanning nodig om een relais te laten werken? Ik denk dan aan het grootlichtrelais in mijn auto.
De drie schakelaars in de DR48 voeren toch nauwelijks een spanning? Of....wellicht snap ik het niet.
Kun je met een eenvoudig tekeningetje dit verduidelijken?
Gr
Rinus
de relaiscontacten nemen de functie over van de schakelaarcontacten. De bestaande schakelaars gaan de spanning voor de relaisspoeltjes schakelen. Die spanning moet je ergens uit je apparaat halen, uit het voedingsgedeelte.
De relais zijn te koop in 12 en 24 volt. Als je een schema hebt van het toestel, kan ik wel wat uitzoeken.
Soundman2
door son111 , Lage Mierde, 16-05-2016, 07:18 (3123 dagen geleden) @ soundman2
Dus er is dan toch sprake van relais die worden gestuurd Door een spanning via bestaande schakelaar.
Dat betekent dat de schakelaars eerst goed moeten werken.
Dus dan toch eerst de schakelaars schoonmaken en dan pas een relais schakeling inbouwen...toch?
door kris , Gent, België, 16-05-2016, 09:22 (3123 dagen geleden) @ son111
Juist.
Zoals Henk al aangaf gaan die panasonic schakelaars vrij goed open.
Het is de rij centrale pinnetjes die helemaal zwart wordt . de veertjes zijn altijd ok, moet je niet aankomen( wel reinigen). Het zwarte oxide gaat er niet altijd eenvoudig af. Een glasvezelborsteltje is soms nodig. Daarna alles nog eens goed ontvetten en proper maken alvorens de zaak weer dicht te gooien (Als ik goed naar je foto kijk denk ik dat er ooit al smurrie is ingespoten..)
Om verdere oxidatie kan je voor het sluiten een heel klein beetje contactolie aan de centrale rij strijken.
groeten
Kris
door son111 , Lage Mierde, 16-05-2016, 09:56 (3123 dagen geleden) @ kris
En springen er geen veertjes alle kanten op bij het openen van de schakelaar? Dat is mijn grote angst.....
Overigens, hoe komt het dat het andere blokje van drie schakelaars(verlichting, indicator) geen enkel probleem oplevert? Zo te zien zijn deze schakelaars van dezelfde familie, alleen enkelvoudig.
Straks de schakelaars desolderen en openen.
gr
rinus
door soundman2 , Wouw, 16-05-2016, 19:54 (3123 dagen geleden) @ son111
De relais spoeltjes vragen een wat grotere stroom en werken op een hogere spanning. Het zelfreinigende effect van de schakelaars is dan groter. Een uiterst dun oxidatiefilmpje houd onder die omstandigheden geen stand. Overigens, al zou de weerstand van de contacten wat variëren, dan hebben de spoeltjes daar geen last van. De spoelen reageren niet op kleine fluctuaties.
Soundman2