Sandwich met spaghetti. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-05-2016, 15:46 (3109 dagen geleden)

Voor drie Euro kon ik hem niet op een vlooienmarkt laten staan deze TECHNICS SV-100 PCM audioprocessor voor de consument die begin jaren 80 toch wel een slordige 4000 Euro moest hebben gekost.

[image]

Toch even open gemaakt en het pc board met 6 grote converterchips kan je nog geen eens zien. De metalen behuizing waar de hele sandwich in zat staat niet op de foto.

Hij gaat weer in elkaar en ik maak dit zwaar berookte monster geheel schoon en gaat naar het audiomuseum in Rotterdam (Frank, dan weet je het alvast, cadeau'tje)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sandwich met spaghetti.

door Laurens @, Zaandam, 29-05-2016, 20:16 (3109 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nu ben ik toch wel benieuwd wat dat ding precies deed. Kan je er wat meer over vertellen?

Sandwich met spaghetti.

door soundman2 @, Wouw, 29-05-2016, 20:49 (3109 dagen geleden) @ Laurens

Nu ben ik toch wel benieuwd wat dat ding precies deed. Kan je er wat meer over vertellen?

google is je beste vriend. Het apparaat werkte samen met een videorecorder en kon audio met zeer hoge kwaliteit opnemen op een videoband. Dat gebeurde met pcm, pulscodemodulatie,

Soundman2

Sandwich met spaghetti.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-05-2016, 20:55 (3109 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-05-2016, 20:57

Hallo Laurens,

Een PCM processor (Pulse Code Modulator) maakt het mogelijk om digitale geluidsopname te maken zonder vervorming of ruis door de drager (tape)

Van het analoge geluidssignaal worden samples gemaakt (44.500 monsters per seconden) en word omgezet in een 14 of 16 bits digitale code en wordt dan weg geschreven op tape maar een gewone analoge recorder weet hiermee geen raad omdat de bandbreedte te groot is met ruim 2mHz digitale informatie.

Een videorecorder daar in tegen kan hier wel mee overweg. De PCM processor moet van het gedigitaliseerde signaal ook nog eens een videosignaal maken wil je het met een videorecorder op kunnen slaan. Bij weergave gebeurd uiteraard het omgekeerde maar om een lang verhaal kort te maken heeft bandruis geen enkele invloed op net geluidssignaal bij opslag op tape wat destijds het enige beschikbare opslagmedium was.

Deze techniek stamt uit de jaren tachtig en is inmiddels achterhaald, wellicht zijn er nerten die mij een aanvulling/verbetering kunnen geven maar in het kort komt het hier op neer.

Ik heb zelf (nog in bezit en buiten gebruik) een SONY PCM processor die mij in 1982 4400,00 Gulden kostte.
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sandwich met spaghetti.

door Ad Zijlmans @, Made, 29-05-2016, 21:53 (3109 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste Hans,

Helemaal correct dat verhaal. Ik heb indertijd (1980) tijdens een stage bij de NOS gewerkt aan een dergelijk systeem voor opname met een N1500.

Een van de problemen waar je tegen aan loopt, zijn de drop-outs die een videoband heeft. Dat wordt in de N1500 opgelost door in geval van een drop-out mbv. een vertraginsgslijn de vorige videolijn te kopiëren. Voor video zie je dat nauwelijks maar voor digitale audio werkt dat natuurlijk niet.

We losten dat op door mbv. schuifregisters elk sample op 3 verschillende plaatsen op de band op te nemen. Daardoor was er bij afspelen altijd wel ergens een bruikbaar sample voorhanden.

Je kunt je voorstellen dat daar met de destijds beschikbare componenten een vrij uitgebreide schakeling voor nodig was.

M.vr.gr.

Ad

Sandwich met spaghetti.

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-05-2016, 12:23 (3108 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Ja,het is drummen in de behuizing van de SV-100. Reden is dat afmeting van de kast moest overeenkomen met de NV-100, de portable VHS recorder uit die tijd.

Eerst verkocht die SV-100 voor geen meter, daarna is de prijs verlaagd en vlogen ze de deur uit...

Je kan de opname ook gewoon bekijken op een tv scherm. Je ziet dan mooi de dgitale code variëren in het ritme van de muziek. De A/D D/A convertors waren in die tijd peperduur (Keramische behuizingen en "gouden " pootjes)

Op een VHS band is voldoende "plaats" om de PCM code verscheidene keren weg te schrijven, wordt ook in de SV-100 gedaan .

Er is ook nog een voorganger geweest (kan niet op het type komen) maar die combineerde een VHS mechaniek en de elektronica van de SV-100 in één behuizing.

Het wordt aardig warm in de SV-100. Hierdoor gaan de kleine elcootjes vrij snel uitdrogen en dat uit zich door een piepgeluid/fluit op de audio uitgangen, maar valt gemakkelijk te verhelpen...als je er bij kan. :-)

Kort daarna werd hifi audio mogelijk door FM-modulatie van de audio, samen met video en kleur. Dat deed al het voorgaande snel in de vergeethoek geraken...

groeten

Kris

Sandwich met spaghetti.

door ruudtx @, Utrecht, 30-05-2016, 15:55 (3108 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Het PCM systeem werkte inderdaad niet op Philips systemen, ook niet op V2000.

Maar als je de schema's goed bestudeerd, wat ik indertijd met 2000 heb gedaan, kan je heel eenvoudig het drop out compensator systeem uitschakelen, door ergens iets een aarde te leggen. Het is lang geleden, dus ik weet het zo niet meer, maar het kwam er op neer dat er niet meer geschakeld kon worden naar de vorige beeldlijn.
Zal ook wel in 1500 en 1700 mogelijk zijn.

Bij 2000 geeft het opname lengte van maar liefst 2 x 8 uur bij een LP recorder, zoals de 2840, op 1 cassette in hifi audio.

Professioneel werd het systeem gebruikt icm Sony U-matic, ik kan me een opstelling bij de WereldOmroep nog herinneren. Was vooral geschikt natuurlijk voor live klassieke muziek opname's.

Sandwich met spaghetti.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-05-2016, 20:17 (3108 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

We losten dat op door mbv. schuifregisters elk sample op 3 verschillende plaatsen op de band op te nemen. Daardoor was er bij afspelen altijd wel ergens een bruikbaar sample voorhanden.

Ja, daar moet je kennis van zaken voor hebben of kon dat instelbaar op de professionele processor?

Je kunt je voorstellen dat daar met de destijds beschikbare componenten een vrij uitgebreide schakeling voor nodig was.

Dat geloof ik, als ik alleen al de binnenkant zie van de Panasonic die ik gisteren open maakte uit nieuwsgierigheid.

Overigens zou ik wel eens willen zien hoe mijn HUMAX digitale videorecorder er uit zou zien uitgevoerd in techniek jaren 80.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sandwich met spaghetti.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-05-2016, 20:28 (3108 dagen geleden) @ kris

Ja,het is drummen in de behuizing van de SV-100. Reden is dat afmeting van de kast moest overeenkomen met de NV-100, de portable VHS recorder uit die tijd.

Ik heb van SONY de PCM F-1 en een bijbehorende Betamax recorder.

Eerst verkocht die SV-100 voor geen meter, daarna is de prijs verlaagd en vlogen ze de deur uit...

Ik weet niet of dat met die van SONY ook zo verging. Overigens had SANSUI ook een compacte processor genaamd Tricode PCM.

Je kan de opname ook gewoon bekijken op een tv scherm. Je ziet dan mooi de dgitale code variëren in het ritme van de muziek. De A/D D/A convertors waren in die tijd peperduur (Keramische behuizingen en "gouden " pootjes)

Heb ik ooit op een TV gezien, fraai. Er zitten idd ceramische IC's in met "gouden" pootjes.

Op een VHS band is voldoende "plaats" om de PCM code verscheidene keren weg te schrijven, wordt ook in de SV-100 gedaan

Er is ook nog een voorganger geweest (kan niet op het type komen) maar die combineerde een VHS mechaniek en de elektronica van de SV-100 in één behuizing.

Klopt, heb ik ooit op de Firato gezien van Technics, even een foto apart die ik van het web moet plukken, zit op tablet en kan tekst niet copieren en anders ben ik het kwijt.

Het wordt aardig warm in de SV-100. Hierdoor gaan de kleine elcootjes vrij snel uitdrogen en dat uit zich door een piepgeluid/fluit op de audio uitgangen, maar valt gemakkelijk te verhelpen...als je er bij kan. :-)

Kort daarna werd hifi audio mogelijk door FM-modulatie van de audio, samen met video en kleur. Dat deed al het voorgaande snel in de vergeethoek geraken...

Ja, maar dat werd dacht ik alleen gedaan bij consumenten videorecorders dacht ik, jij weet overigens wel beter, dat geloof ik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Foto PCM processor, recorder combi.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-05-2016, 20:30 (3108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

--
Hans van Kampen

Sandwich met spaghetti.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2016, 22:03 (3108 dagen geleden) @ ruudtx

Je kunt aan het beeld ook heel goed zien waarom het bij Philips niet werkt: bij een grote dropout wordt de laatste beeldlijn meerdere malen tot desnoods oneindig herhaald.

Foto PCM processor, recorder combi.

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 30-05-2016, 22:33 (3108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Toen het oude ziekenhuis hier in Zwolle leeggehaald werd voor de sloop stonden er grote stapels van deze combi's ergens in een kelder van de TD. Ook behoorlijk professionele Betamaxen stonden er te verstoffen.

Heb toen alleen een video2000 recorder in nieuwstaat meegenomen, de kofferbak zat al vol. Toen ik er een week later weer kwam was alles door de slooplui afgevoerd/gesloopt. Navraag gedaan bij de slooplui en die hadden het weggegeven aan een ijzerboertje.. :-(

--
TB-303 <3

Sandwich met spaghetti.

door ruudtx @, Utrecht, 31-05-2016, 16:47 (3107 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt, zonder band spelen is ruis in beeld, bij Philips geen ruis maar vert strepen.
Maar het is dus uitschakelbaar, maar wel intern met kleine aanpassing.