Techneut gezocht voor Sony versterker (Toestel of techniek)
Even een vraagje t.b.v. mijn zoon.
Hij heeft een Sony receiver voor dagelijks gebruik met daarop aangesloten een draaitafel, cd speler en cassette deck.
Het probleem is dat de versterker `tikt` ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, op onregelmatige momenten is er een sterke tik te horen zowel bij hard als zacht volume en op alle aangesloten componenten.
Ook regelmatig valt een kanaal uit.
Het ligt niet aan de boxen zelf, ik heb n.l. mijn eigen boxen geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Is hier iemand bereid om dit probleem op te lossen.
Verder heeft de versterker een uitgang van 4 Ohm en hij heeft er 8 ohm boxen op aangesloten maar daar zal het niet aan liggen al wil hij wel op zoek gaan naar 4 ohm boxen.
Lee
Techneut gezocht voor Sony versterker
door Willem.H.N. , Enschede, 12-06-2016, 11:18 (3096 dagen geleden) @ lee
Om welk type gaat het Lee , kan even proberen er een serv.doc. bij te vinden.
Ben wel berijd het na te kijken
maar zit in Enschede.
m.v.g.willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door lee , Venlo, 12-06-2016, 11:21 (3096 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Willen,
Het type nr. weet ik niet maar ik heb mijn zoon ge-appt met de vraag dus daar moet ik even op wachten, als ik het weet laat ik het jou meteen weten.
Lee
door lee , Venlo, 12-06-2016, 12:55 (3096 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Willem ik stuur je een pb.
Lee
door Maurice , Dordrecht, 12-06-2016, 12:09 (3096 dagen geleden) @ lee
Luidspreker veiligheids relais eerst
maar eens reinigen.
Anders nazien of volm potmeter kraakt
of de balans.
Indien AB LS schakelaar aanwezig is die ook eens reinigen.
Als dat allemaal in orde is kan mogelijk een fout in de eindtrap verder zitten.
Mogelijk een koppel C wat aan het begeven is. Haal dan eens bv de draden tussen voor en eind versterker eens los.
Kijken of dat kraken blijft.
door lee , Venlo, 12-06-2016, 13:26 (3096 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door lee, 12-06-2016, 13:28
De vraag om hulp staat nog open
Het Type is STR-DE315
Lee
door Pieter Vos , 12-06-2016, 14:14 (3096 dagen geleden) @ lee
De vraag om hulp staat nog open
Het Type is STR-DE315Lee
De service documentatie is te downloaden op de volgende link:
http://elektrotanya.com/sony_str-de315_str-de415.pdf/download.html
mvg, Pieter.
door lee , Venlo, 12-06-2016, 14:34 (3096 dagen geleden) @ Pieter Vos
Pieter bedankt voor je hulp, ik had hem al gevonden
door soundman2 , Wouw, 12-06-2016, 17:32 (3096 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 12-06-2016, 17:55
twee problemen kennelijk.
Het uitvallen van een kanaal.
Gebeurt dat bij elke ingang, dus zowel bij weergave van pick-up via de MD ingang, de recorder en de tuneringang?
Zo ja dan kun je verder uittesten of het de voor of eindversterker is. De versterker heeft vermoedelijk een tape monitor ingang. Die gaat rechtstreeks naar de eindversterker via de volumeregelaar (TAPE-MON_) . Sluit daar eens een cdspeler, recorder of een andere geluidsbron op aan. (een MD PU gaat niet goed werken)
Valt nog steeds een kanaal uit, dan zit de fout in of na de volumeregelaar en dat houdy in de eindversterker. Zonee, dan moet de voorversterker aan de tand gevoeld worden.
Klikstoring. Dat kan zomaar een fout van buiten af zijn, een inschakelende koelkast o.i.d.
Je zou de versterker eens op een andere lichtnetgroep aan kunnen sluiten en kijken of dat probleem verholpen is. Dat het zomaar af en toe voorkomt, maakt het lastiger om het probleem te vinden.
Doe eerst maar eens deze simpele tests, alvorens allerlei onderdelen op de gok uit te wisselen.
Soundman2
Edit:
De Tape-monitor functie is op deze versterker niet aanwezig en de genoemde test kun je dus niet uitvoeren. Toch is het belangrijk om te weten in welk deel het uitvalprobleem zit, e.e.a. om te voorkomen dat allerlei "reparaties" worden verricht in gedeeltes die helemaal niets mankeren.Het is geen simpel versterkertje. Je zult dus moeten meten (of laten meten) op de ingang van het mainboard, om vast te stellen welk gedeelte (voor of eindversterker) het probleem veroorzaakt.
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 13-06-2016, 01:58 (3096 dagen geleden) @ lee
Verder heeft de versterker een uitgang van 4 Ohm en hij heeft er 8 ohm boxen op aangesloten maar daar zal het niet aan liggen al wil hij wel op zoek gaan naar 4 ohm boxen.
Hoi Lee , ik weet niet hoe je erbij komt dat de uitgang 4 ohm is , ik vermoed dat dat de minimum impedantie is . Gebruik van 4 ohms speakers resulteert in meer vermogen , dus ook meer warmteontwikkeling . Als die 8 ohms speakers er goed op klinken : mooi zo laten !
Succes met foutzoeken , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
door lee , Venlo, 13-06-2016, 10:44 (3095 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
@ Henk,
4 Ohm staat bij de specificatie`s van de reciever.
Even voor de duidelijkheid, ik ga er zelf niets aan doen.
De versterker is niet van mijzelf dus mocht er wat mis gaan benadeel ik iemand anders daarmee.
Mijn vraag was ook of iemand bereid is tot reparatie.
Lee
door Ed van der Weele † , Zeist, 13-06-2016, 02:23 (3095 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 13-06-2016, 02:27
Ik heb een vergelijkbare radio, de Sony STR-DE405.
Die begon na een jaar of 15 hard te kraken.
De oorzaak was gescheurde soldeerverbindingen van de modules UPC2581. De modules worden flink warm en door het uitzetten en krimpen van de soldeerpennen scheurt na enige tijd het soldeer waarmee de module met de print is verbonden.
Het is niet gezegd dat bij de radio van je zoon hetzelfde aan de hand is, maar het is het bekijken waard.
Om dit te herstellen moet de hoofdprint uit de kast worden gehaald en omdat er nog al wat andere zaken in de weg zitten ook andere printen.
Toen ik het apparaat toch uit elkaar had liggen heb ik alle andere soldeerverbindingen ook gelijk gecontroleerd en ontdekte nog veel meer haarscheurtjes.
Dat verklaarde ook meteen waarom er zo nu dan een schakelaar niet werkte of een ingangskanaal uitviel.
Na het opnieuw solderen speelt de radio na al een jaar of 5 probleemloos.
Een voorbeeld van haarscheurtjes in een soldeerverbinding.