22RH702- volume (Toestel of techniek)

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 12-06-2016, 13:37 (3185 dagen geleden)

Bij de receiver 22RH702 heb ik het volgende verschijnsel.
Bij FM/MG hoeft de volumeregelaar maar een klein beetje open
te staan voor een flink geluid.Zelfde stand regelaar geeft bij
PU/Tape bijna geen geluid. Dit is hinderlijk, omdat bij overschakelen
van b.v. PU naar FM/MG het geluid om je oren knalt.
Metingen met een multimeter die een dB schaal heeft geeft op
de punten K4-K9(zie schema) de volgende aanwijzingen,
FM -4dB, MG -10dB, tape -20dB en PU -30dB (hoogste uitslag).
Vraag: Waar kan de fout inzitten.

Reacties van harte welkom.

b.v.d.
m.v.g.
Wim

[image]
[image][image]
[image]

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door ruudtx @, Utrecht, 12-06-2016, 14:58 (3185 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Het is niet duidelijk wat en hoe wordt aangesloten.
Is het een Dyn PU of X-tal, is er ook een taperec geprobeerd.

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 12-06-2016, 15:50 (3185 dagen geleden) @ ruudtx

Er is via de voorversterker een 212 platenspeler op aangesloten en via de bandrecorder ingang een X-tal of CD speler op aangesloten.
De sterkte van het geluid blijft hierbij min of meer gelijk voor het gehoor.
Wanneer nu overgeschakeld wordt naar FM/MG, dan knalt het geluid eruit.
Dit kan nooit de bedoeling van Philips zijn geweest, dus wat gaat hier fout.
Of wat is hieraan te doen.
m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door Willem.H.N. @, Enschede, 12-06-2016, 16:10 (3185 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Zijn de 5 polige din pluggen wel goed aangesloten?
Je moet pen 3 en 5 hebben en 2 massa voor in sturen en
niet 1 en 4 en 2 massa.
Dit geld voor de p.u. en rec. aansluiting.
1 en 4 en 2 massa van rec. is voor opname.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

22RH702- volume

door Peter1952 @, Almere, 12-06-2016, 16:11 (3185 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Op deze tuner/versterker zou je rechtstreeks een platenspeler met M.D. element moeten kunnen aansluiten. Dat weet ik uit eigen ervaring. De getoonde aansluiting is de bandrecorder aansluiting.

En als je de bandrecorder aansluiting gebruikt, welke punten van de plug gebruik je dan?
Je dient de punten 3, 5 en 2 te gebruiken. De pinten 1, 4 en 2 zojn voor opname. Gebruik je deze punten voor weergave, dan krijg je ten eerste een enorme verzwakking doordat t.b.v. opname een verzwakker is tussengeschakeld en ten tweede zou je de aangesloten bron ook door de andere bronnen (bijvoorbeeld) de tuner heen horen.

Hou er wel rekening mee dat tegenwoordig het signaal van de tuner veel groter is dan vroeger door de sterke modulatie.

Welke toets gebruik je voor weergave van de recorder ingang?

Groeten,
Peter

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 12-06-2016, 18:37 (3185 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud,Peter,Willem,

De schema's zijn voor het gedeelte tussen stereo decoder/voorversterker(MD) en versterker.De aansluitingen zijn in orde.Daar zit het niet in.
Peter de toets voor recorder/Pu kristal/CD speler in de tape toets.
De modulatie zou de oorzaak kunnen zijn, echter de MG gaat ook via de stereo decoder. Dit signaal is aan de uitgang ongeveer gelijk aan de FM, dus wordt de enige MG zender ook zo sterk gemoduleerd?
1cm is het verschil in de stand van de volumeregelaar tussen radio en b.v.platenspeler bij gelijk geluidsniveau. Dit kan niet goed zijn.
Wanneer dit door modulatie wel zo kan zijn, is er dan een oplossing?
Dit verschil werkt echt niet prettig.

m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door ruudtx @, Utrecht, 13-06-2016, 17:11 (3184 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

OOk de enige MG zender (je bedoelt waarschijnlijk 1008 Gr Nieuws Ra) moduleert stevig door.

Vroeger werd er veel minder hard gemoduleerd, uit de tijd vd receiver.
Rij maar eens in het oosten/noorden en vergelijk de Duitse en NL zenders op FM.
Ook zit er tevewel laag in de meeste NL zenders

Ik denk dat de tuner nog dateert uit de Lopik AM periode, daarna kwam Flevo en later werd met Optimods de modulatie veel harder. Wat beter is en efficienter, maar voor oude ontvangers soms lastig. Ook hier is het laag helaas te veel opgevoerd.

22RH702- volume

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-06-2016, 18:59 (3185 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Hoi Wim,

Gebruik je wel apparaten met een, fabriekswege, aangebrachte DIN aansluiting? Het signaalniveau tussen DIN en CINCH (tulp) stekers is echt anders. Als je dus een "modern" apparaat hebt waar af fabriek tulpstekers aan zitten en je sluit die aan op een DIN aansluiting, gaat het al snel te hard. Neem je een Philips pick-up van halverwege de jaren '70 dan moet het goed gaan.......

Ik ben benieuwd....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

22RH702- volume

door snameroc @, Etten Leur, 12-06-2016, 19:58 (3184 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Je leest verkeerd Leo

Het is juist de radio die te hard gaat.

En dat klopt wel want dat is bij mijn 702 ook.
Als je een duitse kabelzender kiest die is wat minder hard, ik denk dat het een gevolg is van de huidige modulatie diepte.
Je zou een weerstand van 68k in serie met de decoder per kanaal kunnen zetten of een instel pot van 220k dan kun je hem gelijk zetten met je pu

Johan

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 13-06-2016, 06:16 (3184 dagen geleden) @ snameroc

Dit is goed nieuws voor mij Johan.
Ik ga de wijziging met de weerstand doorvoeren.
Resultaat zal ik dan nog vermelden.

Iedereen zover bedankt.

m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 13-06-2016, 10:42 (3184 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Wim,

Johan heeft gelijk.
Ik ervaar bij mijn 22RH712(=nauw verwant aan 702) precies dezelfde verschijnselen.
Als ik mijn "Otto zender" (AM) tot max. 30% moduleer, zoals dat ooit gebruikelijk was dan zijn radio en PU nagenoeg even luid.

Groeten,

Henk

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 13-06-2016, 11:39 (3184 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Helemaal goed Henk,

Het lek is dus boven water.

m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 26-08-2016, 09:34 (3110 dagen geleden) @ snameroc

Even kort een vervolg op de verschil in geluidssterkte van Radio t.o.v.
de PU of bandrecorder ingang, bij gelijke stand van de volumeregelaar.

Ik heb de stereo decoder vervangen door een exemplaar uit een sloop chassis.
Dit gaf geen verandering. Met de instel Pot R323 kon ik geluid wel iets terug krijgen, maar niet veel.
Nu heb ik het advies van Johan opgevolgd, alleen is het een 470K weerstand geworden in serie met de uitgang van de decoder en de ingang van de versterker.

Misschien is er wel meer aan de hand met de 702( b.v.draden gesoldeerd op de printplaat blijken toch geen verbinding meer te maken, al drie gevonden)en als ik weer zin krijg ga ik wel weer verder.
Bedankt voor het meedenken en de adviezen.
m.v.g
Wim
P.S.
[image]

Van mini(zie foto) hebben we na 17jaar afscheid genomen,
de nieuwe schuilnaam voor mini is nu Wim Schoonhoven.

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door verbeek @, Zutphen, 13-06-2016, 10:53 (3184 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Wim,

Welk type van de 22RH702 heb je? Bij de 22RH702/60 loopt de lf van de am niet door de stereodecoder, maar wordt er geschakeld tussen stereo FM en AM, zie plaatje:

[image]

Gr. Paul

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 13-06-2016, 11:42 (3184 dagen geleden) @ verbeek

Paul,

De versie die ik heb is de 90Z.

m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door verbeek @, Zutphen, 14-06-2016, 08:51 (3183 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door verbeek, 14-06-2016, 08:52

De mijne ook eens erbij gepakt. Is ook een /90, maar dan een P (een andere houtprint van de kast).

Mijn ervaring is dat, luisterend naar WDR3 (klassiek) op een draadje als antenne, de zender één streepje volume harder doorkomt dan een cassetterecorder (Technics) met DIN aansluiting op de TAPE ingang. Daar is goed mee te leven.
Luister ik naar de lokale zenders op dat zelfde draadje dan blijken de zenders niet alleen harder, maar ook meer vervormd door te komen.

Maar niet zo dat het er uit knalt.

Zijn de voedingsspanningen in orde?, met name het deel waar de ontvanger mee gevoed wordt?
Heeft jouw 702 een laag serienummer? Wellicht dat er tijdens de productie aanpassingen (PL00 nummers) zijn doorgevoerd om het e.e.a. te verbeteren.

Gr. Paul

22RH702- volume

door franc @, Loosbroek, 14-06-2016, 09:51 (3183 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door franc, 14-06-2016, 10:00

Als er 1 apparaat is gemaakt waar zoveel veranderingen aan uitgevoerd zijn en er varianten van in omloop zijn is het de RH702 wel!

Ik heb er zelf nog eentje staan uit bouwjaar 1971 en die heeft een heel andere eindtrap.
Geen 4 TO-3 torren op een koelplaatje maar naar acteren uitstekende vinnen met een platte transistor erop.

Lijkt wel een prototype van deze receiver.
Helaas geen typeplaatje aanwezig.

Groet Frank

[image]
[image]

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 14-06-2016, 10:41 (3183 dagen geleden) @ verbeek

Paul,

Er is inderdaad iets mis met de 702, wat weet echter ik nog niet.
Het is niet alleen de modulatie.
PL 35989 is het serie nummer.

Wordt vervolgd.

m.v.g.

Wim

--
Wim Schoonhoven

22RH702- volume

door verbeek @, Zutphen, 14-06-2016, 17:17 (3183 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Ik bedoelde met het PL nummer wat Frank laat zien; de modificatiestand. Bij Frank is dat handmatig gewijzigd in PL02.

Om terug te komen op je vraag:
Zo te zien is er in het terugkoppel circuit wat mis, waardoor de versterker op AM/FM overstuurd wordt. Kijk eens naar instelpot R323 (22k) van de stereodecoder of die nog goed contact maakt en/of C261 van 0,47uF (uitgedroogd of geen capaciteit).

@Frank; De 22RH702/90P heeft als productiedatum week26 van '71 met de modificatiestand PL01 en daar zitten 4x BDY20 in. In het schema staat de BD181 genoemd.
Er zijn voor de /90 nog wat wijzigingen van toepassing; de hoogste PL stand is 09.

Gr. Paul

22RH702- volume

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 14-06-2016, 19:21 (3183 dagen geleden) @ verbeek

Paul,

De modificatie stand is PL04.
Voor onderdelen heb ik ook nog een PL09.

Het probleem is zich aan het escaleren, het rechter kanaal
doet het bijna niet meer en geen stereo indicatie meer.
De spanning op de collector van TS 209 is nog maar één
volt.
De voedingspanning 15 Volt is in orde.
Bedankt voor de tips, ik ga door.

Wim

--
Wim Schoonhoven