Rare kleuren Philips 37PFL7603D/10 (Toestel of techniek)

door Johan K @, Dongen, 23-06-2016, 20:24 (3085 dagen geleden)
Gewijzigd door Johan K, 23-06-2016, 20:43

Beste Forummers,

Ik heb een Philips 37PFL7603D/10 TV staan met een apart probleem. De kleuren zien er nogal vreemd uit, maar de ondertiteling is wel keurig wit.
Heeft iemand dit al eens eerder gezien? Voor mij is het nieuw...

Alvast bedankt voor het meedenken, groeten Johan

[image]

Rare kleuren Philips 37PFL7603D/10

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2016, 23:11 (3085 dagen geleden) @ Johan K
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-06-2016, 23:12

Waarschijnlijk een paneel van fabrikaat AUOptronics. Op de TCON zit een 48 pens IC van ongeveer 1 cm in het vierkant met opdruk AS15, dat zorgt voor de juiste voorspanningen/gammacorrectie van de aansturing van de LCD en dat is stuk. Opzich goed te vervangen als je ervaring en/of de juiste apparatuur hebt. Als je geen heteluchtbout hebt kun je het wel lossnijden en sleepsolderen, maar dat vergt ruime toepassing van flux, oefening en voorzichtig werken. Er zijn ook wel monteurs die het voor een paar tientjes doen (misschien reageert hier iemand, anders bijvoorbeeld even een advertentie zetten op de Vraag & Aanbod sectie van circuitsonline.net).

Alternatief is de gehele TCON-print te vervangen. Afhankelijk van het precieze type zijn deze soms nog wel betaalbaar nieuw of gebruikt verkrijgbaar.

door Johan K @, Dongen, 25-06-2016, 18:03 (3083 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Merci voor je reactie. Lijkt een bekend probleem te zijn, want ik vind een heleboel sites die dit probleem omschrijven. Het IC blijkt via Farnell of Mouser niet leverbaar te zijn, maar er zijn inderdaad wel leveranciers te vinden. Het verwijderen van deze QFP zal nog het meest uitdagende worden denk ik.

groeten Johan

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-06-2016, 19:01 (3083 dagen geleden) @ Johan K

Hoi Johan,

Je kunt de pootjes van de QFP strak langs het huisje met een zo scherp mogelijk mesje afsnijden. Dat werkt redelijk. Als hij een vastgesoldeerd groundplane heeft kun je het hele IC stuksnijden. Is wel een beetje geklooi, en dan moet je alsnog ontzettend uitkijken met het lossolderen van de resten want dan ben je met bloed, zweet en tranen een uurtje verder en dan trek je opeens een printspoortje mee... Microscoop en hetelucht zijn alsnog wel aan te bevelen.

door snameroc @, Etten Leur, 25-06-2016, 19:55 (3083 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor de prijs van een tcon bord koop je bij aswo een hetelucht bout. Eerst oefenen op wat oude printen is wel aan te bevelen.

Johan

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2016, 09:19 (3081 dagen geleden) @ snameroc

Voor de prijs van een tcon bord koop je bij aswo een hetelucht bout. Eerst oefenen op wat oude printen is wel aan te bevelen.

Johan

Als dat zo is, is een nieuw TCON board een betere investering voor TS dan de hete lucht bout. Daar komt naast de onderdelen ook nog een grote onzekerheid bij, waardoor je wellicht alsnog een TCON board moet kopen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-06-2016, 09:59 (3081 dagen geleden) @ soundman2

Johan

Als dat zo is, is een nieuw TCON board een betere investering voor TS dan de hete lucht bout. Daar komt naast de onderdelen ook nog een grote onzekerheid bij, waardoor je wellicht alsnog een TCON board moet kopen.

TCON borden zijn niet altijd meer leverbaar, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de TS wel een keuze heeft. Uitbesteden is trouwens alsnog goedkoper dan een heteluchtbout.