Metriso isolatietester info (Toestel of techniek)

door Vermonden André @, België Machelen, 24-06-2016, 18:00 (3083 dagen geleden)

Dit toestel heb ik naar huis meegenomen(rommelmarkt) om het te kunnen gebruiken.
De batterijen(lekkende)verwijderd en gezocht naar een sticker met het typenummer,maar niets te vinden. Is er iemand die dit toestel herkend? Kan er iemand informatie over geven of waar te vinden?
Ik kijk hoopvol uit naar jullie reacties en dank jullie bij voorbaat,
vriendelijk groet, André

[image]

Metriso isolatietester info

door JohanB @, Sleidinge (BE), 24-06-2016, 19:34 (3083 dagen geleden) @ Vermonden André
Gewijzigd door JohanB, 24-06-2016, 19:37

André,

is een Metriso J500/B6. Op radiomuseum.org vind je alvast een paar plaatjes en wat meer info.

Grts,

Johan

door Vermonden André @, België Machelen, 24-06-2016, 20:40 (3083 dagen geleden) @ JohanB

Prachtig, dat is hem. Bedankt voor de info, ik wist niet dat meettoestellen
daar ook te vinden waren, ook goed om dat te weten. Zou er ook iemand zijn die
het schema of waar te vinden, weet. Zal wel moeilijker zijn, meen ik.
met vriendelijke groet, André

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 24-06-2016, 21:34 (3083 dagen geleden) @ Vermonden André

Hallo André,
Ik kan je helaas niet helpen.
Ik bezit de Metriso 1000V. Daarvan heb ik de gebruiks aanwijzing en de Service/onderhoud documentatie.
Ik zal het apparaat eens voorzien van 6 monocellen.
Misschien kan ik hem gebruiken om condensatoren te testen.
Elco's dus.
succes, ruud exPA0ROJ

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24-06-2016, 21:48 (3083 dagen geleden) @ Bapaktua

De Metriso 1000V heb ik ook.
Deze werkt prima om papiercondensatoren te testen op lek. De Philips teerklonten en Wima chocoladekleurige vallen direct door de mand.

Om elco's te testen vind ik hem minder geschikt.
Elco's formeer ik eerst met een gelijkspanning die in de buurt ligt van de werkspanning van de elco en een weerstand van 5 à 10 kilo-ohm in serie.
Met een mA/µA meter in serie haal je na een paar uur formeren de slechte elco's er zo uit. Die blijven meer dan 1 mA stroom trekken.

door Vermonden André @, België Machelen, 25-06-2016, 13:00 (3082 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bedankt Ruud en Ed voor de reactie. Ik ben eens op zoek gegaan naar info van die 1000V. Info hiervan zou een leidraad kunnen zijn.
met vriendelijke groet, André