reparatie Tektronixscoop type 2465BDM (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-07-2016, 11:27 (3076 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 03-07-2016, 11:34

Hallo Forumlezers.

Een tijd geleden heb ik op de VERON beurs in Rosmalen een Tektronix scoop type 2465BDM gekocht.

[image]

Het is wel een analoge scoop maar de aansturing gaat volledig met een microprocessor. Ook zitten er veel automatische functies in zoals frequentie/perioden/puls-pauze verhouding metingen. Ook effectieve of gemiddelde waarde meting. Kortom veel extra functies die mogelijk zijn door gebruik te maken van een microprocessor.
Een andere mogelijkheid is het gebruik van een woord herkenning- probe. Deze probe heeft 8 ingangen . Je kan dan op een bepaald e combinatie van 8 bits de scoop laten triggeren.

[image]

Bij dit type is ook een volledige universeelmeter ingebouwd met zeer hoge specificaties.
De scoop is gecontroleerd met nog al wat standaard apparatuur en ik heb geen ernstige afwijkingen kunnen vinden. Je zou dus zeggen eind goed al goed.

Maar na het lezen van verschillende internet sites (sommige hebben het al 5 jaar alleen over deze scoop) waren er toch wel wat punten van aandacht.

De eerste was een aantal smd elco’s op het zogenaamde control board die zouden kunnen gaan lekken.
De tweede was het gebruik van RIFA condensatoren in de voeding. En zoals bekend ploffen deze condensatoren vroeg of laat uit elkaar.

De derde was het geheugen IC van deze scoop. In deze scoop zit een zogenaamde SRAM van 8K bytes. Afhankelijk van het serie nummer zijn er verschillende uitvoeringsmogelijkheden .
Er zijn type waarbij de SRAM gevoed wordt met een externe Lithium batterij.
Er zijn type geheugen ic’s die geen batterij nodig hebben.
En er zijn type die een geheugen IC hebben waarbij de batterij is ingebouwd meestal van het merk DALLAS.
Bij de type met een externe batterij zijn er geen problemen de batterij kan je makkelijk vervangen en voor de tijd dat de batterij uit de houder is, staat er nog een geladen elco over het IC.

Het grootste probleem is de uitvoering van de SRAM met ingebouwde batterij.
Dit IC is van het merk DALLAS type DS1225Y.

[image]
[image]

De batterij wordt gegarandeerd voor 10 Jaar. In mijn scoop is dit ic al 25 jaar oud.
Waarom is het zo belangrijk dat het geheugen IC zijn informatie vast houd?
In de scoop wordt op 3 manieren gebruik gemaakt van dit geheugen:

Een deel wordt gebruikt als werk geheugen dus voor berekeningen etc.
Een deel wordt gebruikt om alle instellingen (ook de variabelen instellingen zoals horizontaal en verticaal) te bewaren. Bij uitschakelen en weer inschakelen komen alle instellingen weer terug.

Het laatste deel bevat alle calibratie gegevens van deze scoop. Er zitten dus weinig afstel organen in de scoop zoals instelpotmeters. Bij het afregelen/ijken komt een menu op het scherm en dit vraagt dan om bijvoorbeeld een nauwkeurige frequentie aan te bieden. Daarna moet je dan op een paar toetsen drukken tot dat iets op een lijn valt op het scherm en dat wordt dan opgeslagen als ijkwaarde.
Ben je dus dat deel van het geheugen kwijt dan zal je met veel speciale apparatuur en zeer veel werk de scoop opnieuw moeten ijken. De overige geheugen delen zouden dus niet zo belangrijk zijn bij verlies. Maar over dat laatste was ondanks de vele blogs op internet ook nog wat onduidelijkheid. Er zou van de geheugen inhoud een totale checksum worden bijgehouden en als deze niet zou kloppen dan kwam er een error melding. De scoop zou dan steeds bij opstarten automatisch in een service menu komen.

Nu dit allemaal bekend is wat te doen ?
Een goedwerkende scoop toch maar open maken en kijken hoe die er uit ziet?

Eerst dacht ik laat maar hij werkt toch maar na het lezen van veel ellende die andere hebben meegemaakt toch maar besloten om te beginnen met de controle. Je moet de scoop hiervoor open maken. Er staat wel een serie nummer aan de buiten kant. In mijn geval is dit een nummer dat ook aangeeft dat deze scoop in Hoogeveen gemaakt is. Terwijl alle documentatie over de serie nummers en wat daar dan de wijzigingen in zijn altijd de Amerikaanse nummers opgeven. Er is geen lijst voor de in Nederland gemaakte scoops.
Als eerste gekeken naar de voeding en (gelukkig) daar waren de RIFA’S al in vervangen.
Het tweede probleem was bij mijn scoop ook aanwezig. Er zaten inderdaad totaal 4 SMD elco’s op de print en deze hadden allemaal gelekt. En daardoor waren de componenten in de omgeving aangetast en zelfs een stuk printspoor was verdwenen.
[image]
[image]

Dit zijn allemaal voeding ontkoppel condensatoren dus je merkt dat niet direct in de werking van de scoop.

Op internet zag ik wel dat sommige alle aangetaste componenten hadden verwijderd. Maar dat heb ik niet gedaan. Daar waar dit kon is alle troep er af gehaald en is gekeken of het SMD onderdeel beschadigd was. Daarna heb ik voor zover je kon meten de onderdelen gecontroleerd op waarde.
Ook de print is met thinner schoon gemaakt en daarna veel gepoetst met wattenstaafjes.
Uiteindelijk was één SMD condensator niet te redden en er was ook een stukje printspoor weg. Dit is hersteld door nogal “dik” te solderen zie foto. De SMD elco’s zijn vervangen door SMD tantaal condensatoren.
[image]

[image]

Nu het laatste probleem het geheugen. En inderdaad bij mijn scoop zat dus het DALLAS ic met de ingebouwde batterij. Dit geheugen ic zit ook nog gesoldeerd met 28 pennen (dus niet in een voet).

Voor het uitsolderen had je in ieder geval een goede desoldeerbout nodig. Zeker als je rekening houd met dat je bezig bent aan een geheugen ic dat op zijn laatste beentjes loopt.

Ik had geen goede desoldeerbout maar uiteindelijk heb ik er nu zelf één samengesteld zie eerder verslag op dit forum.

Nu de aanpak en voorbereiding om het SRAM geheugen IC te vervangen .

De eerste mogelijkheid is dus vervangen door een nieuw DALLAS IC type DS1225Y . Maar op internet zag ik veel verhalen over de productie datum. Hoe oud is het IC als je hem nieuw koopt. Want ook als je hem niet gebruikt dus zo uit de winkel dan is de batterij al aan het ontladen. Ook was er twijfel of je wel een goed exemplaar kreeg. Kortom er waren bij een aantal “slachtoffers” veel problemen van niet werkende nieuwe ic’s.

Er was een goed alternatief en dit was het FRAM ic type FM1608. Dit IC had dezelfde penaansluitingen. Ook dezelfde interne data structuur en ook de timing diagrammen zoals CE WE kwamen aardig overeen. Een FRAM heeft geen batterij nodig voor het bewaren van de informatie.
Er was echter één verschil en dat was bij het schrijven van data naar het IC.
Bij het originele IC kon je de Chip Enable (CE) constant laag houden en dan door het aangeboden adres te veranderen werd de data die er dan stond geschreven in het ic. Dit bevorderd het sneller kunnen schrijven.

Bij de vervanger, de FM1608 dus, moest voor iedere schrijfactie de CE eerst weer hoog worden en daarna weer laag.

Op internet had ik gelezen dat door verschillende personen was waargenomen dat Tektronix niet gebruik maakte van de snelle schrijf methode. Dus ondanks het verschil tussen beide IC in afhandeling was de FRAM de uitstekende vervanger.

Om de data uit de oude SRAM te kunnen lezen en te schrijven naar de nieuwe FRAM is een programmer nodig. Ook daar is heel veel van te lezen op internet. Er zijn programmers te koop die de SRAM ondersteunen en er zijn er ook die de FRAM ondersteunen. Soms is er een oud type programmer te koop, die dan vaak werkt op maximaal Windows XP,die beide type aan zou kunnen. Maar men vraagt dan prijzen van 200 Euro of meer. Ook lees ik veel teleurstellingen sommige is het wel gelukt de oude SRAM te lezen en bij sommige is de SRAM niet uit te lezen en daarna ook definitief niet meer benaderbaar. Er waren ook moderne via USB bus uitgevoerde programmers maar ook daar van las ik onduidelijke resultaten.
Vooral de Eprom programmers die duizenden type aankunnen hebben op de ingangen voorzieningen dat een aansluitpen kan lezen of schrijven of signalen afgeven voor bijvoorbeeld CE en WE.
Deze voorzieningen kunnen de nogal kwetsbare oude SRAM nadelig beïnvloeden (belasten).

Uiteindelijk heb ik besloten om zelf een programmer te maken die specifiek voor de SRAM DALLAS type DS1225DY en de FRAM type FM1608 geschikt was.

Er is gebruik gemaakt van een Arduino Mega processor en het programma is in Basic (Bascom van MCS) gemaakt.

De programmer is uitgevoerd met twee Textool voeten. In één kan uitsluitend gelezen worden dus daar komt de oude DALLAS ic in. In de tweede Textool voet komt de kopie dus de FRAM type FM1608. In deze voet kan gelezen en geschreven worden. De adres lijnen 13 stuks staan parallel op beide voeten. De 8 data lijnen gaan per voet naar de processor. Ook de besturings lijnen CE/WE/OE gaan per voet naar de Arduino. De gemiddelde snelheid voor schrijven/lezen is volgens de fabriekspecificatie is ongeveer 250ns. Deze snelheid is dus makkelijk te halen met de AVR processor die op de Aduino print zit. Ook is nog een rotary encoder aangesloten waarmee alle functies kunnen worden opgeroepen. Daarvoor zijn ook 2 poorten nodig. De as van de rotary encoder is een drukknop en dat is dus ook een poort. Totaal zijn er dus inclusief het display aansturing 44 poorten in gebruik. Ik heb een hekel aan het maken van printen en doe alles met gewone bedrading je hebt snel resultaat en bij fouten kan je die makkelijk herstellen.

[image]

[image]

In China waren 4 gebruikte FRAM ic besteld om te kunnen experimenteren.
In de programmer moeten alle mogelijkheden aanwezig zijn voor het geval dat er iets mis zou gaan met de uilezing van het origineel.

Er was een mogelijkheid om met de (nog) werkende scoop via een service menu alle
ijk data op te roepen. Deze 512 bytes ijkdata zijn met de hand eerst opgeschreven in een Excel sheet. Daarna is deze data opnieuw gelezen door mijn vrouw. Hierbij zijn 3 fouten gevonden.
Deze Excel sheet is via Excel geconverteerd naar een BIN-file. Zo had ik in ieder geval de meest belangrijke data van deze scoop beschikbaar. Ook was bekend op welk adres (in dit geval 1E00) de start in het geheugen ic. Dus als het lezen van het origineel fout zou gaan dan kon altijd deze data op een andere ? manier nog in de FRAM geschreven worden.

Ook als alles goed zou gaan dan was het prettig als de gehele 8 K byte inhoud in een file bewaard kon worden. Uiteindelijk is dit gelukt door eerst de 1e helft via de Eprom die in de Arduino Mega zit te bewaren en daarna op te slaan als een BIN-file en dit zelfde ook te doen voor het tweede deel van het origineel.

Uiteindelijk heeft de programmer veel mogelijkheden gekregen welke ook eerst allemaal uitgetest zijn op de 4 gebruikte FRAM’s.

[image]

Met een rotary encoder kan een menu regel gekozen worden deze regel veranderd dan van kleur. Daarna druk je op de as van de rotaty encoder en wordt de opdracht uitgevoerd. Er zit nog een schakelaar links onder hiermee breng je de programmer weer naar het hoofd menu.

In het menu kan ook gekozen worden voor een FRAM test je kan dan maximaal 9999 testen uit voeren waarbij de originele data bewaard wordt, er wordt dan een random getal geschreven op alle 8K adressen. Deze random data wordt weer gecontroleerd en daarna wordt de originele data terug geschreven en gecontroleerd. Zo kan je in ieder geval de nieuwe FRAMS controleren op degelijkheid.

[image]

Nu dit alles werkte was het moment aangebroken om de oude SRAM met de desoldeerbout er uit te halen. Tot mijn verbazing ging dit eigenlijk zeer gemakkelijk. Nu kwam het spannende moment . Met de programmer is via het de menu keuze een kopie gemaakt van het origineel. Hierna is nog een kopie gemaakt en deze twee kopieën zijn weer via de programmer met elkaar vergeleken. Er waren geen verschillen dus dat zag er al veel belovend uit.

In de menu keuze van de programmer staat ook een keuze voor vergelijken met de hand via adres stap voor stap . Je kan dan via het drukken op de draai as van de rotary encoder eerst kiezen welke stap grote je wil maken. De stap grote wordt in het display aangegeven met een underscore onder het adres. De data van het origineel en kopie verschijnt dan in HEX en Decimaal.

[image]

Omdat de data van adres 1E00 tot 1FFE op papier bekend was kan gecontroleerd worden of deze data ook werkelijk in de kopie stond. En ook dat klopte kortom ik had een kopie in FRAM die volledig overeen komt met het origineel.

De laatste stap was nu deze kopie in de nieuw gesoldeerde voet zetten in de scoop. Als er maar iets fout zou gaan dan komt er een error/checksum melding. Ook dit was veelvuldig te lezen bij reparateurs op internet. In mijn geval ging alles goed er kwamen geen foutmeldingen en de scoop werkt normaal/goed.

Ook de ijkdata die via het service menu kan worden opgeroepen is gelijk aan de data die eerder met de originele SRAM is opgeschreven.

Kortom dit probleem is opgelost.

De FRAM type FM1608 heeft bij 24 uur continu gebruik een levens duur van ongeveer 10 jaar. Van de test FRAM die ik nu gebruik , dit zijn dus gebruikte, weet ik niet uren die ze gebruikt zijn. Er is een nieuw type de FM 16W 08 en deze heeft een langere levensduur (20 jaar). Deze is besteld helaas is de uitvoering wel in SMD en er moet dus een verloop print gebruikt worden van SMD naar 28 pin DIL.

Voorlopig werkt de scoop goed op de gebruikte FRAM en er zijn ook nog 2 extra kopieën. Er werden ook nog veel opmerkingen gemaakt over een ic dat nog al warm werd. Dit was een zeer speciaal ic en daardoor moeilijk aan te komen. Het werd aangeraden om een extra koelplaat op dit ic te monteren. Maar ook daar waren weer veel discussie over immers de scoop had het al 25 jaar uitgehouden met dit ic. Toch maar voor de zekerheid een oude koelplaat aangepast en gemonteerd.

[image]
***************** foto koel

Hier nog een totaal overzicht van de binnenzijde .

[image]
Voor mij was dit een leuke/leerzame maar ook spannende klus . Ik ben er in totaal zeker 10 weken mee bezig geweest (elke dag wel een paar uur).

Ik hoop dat jullie het een nuttig interessant verhaal gevonden hebben.

Met vriendelijke groet,

Loek

reparatie Tektronixscoop type 2465BDM

door gert van wee @, Achterveld, 03-07-2016, 11:44 (3076 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

ik vind dit een stout kunstje. petje af!

en zeer interessant om je uitgebreide verslag te lezen.

met vriendelijke groet,

Gert

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 03-07-2016, 13:07 (3076 dagen geleden) @ gert van wee

Hallo Loek,
bewondering voor ook deze reparatie c.q. aanpassing.
Ik leer er elke keer weer iets van.
Na mijn zelfbouw computer met de 6502 en als geheugens de 2114 en een Basic
van 8 k ben ik gestopt met het verder knutselen met geheugens en data bewerking/verwerking.
Zie ik het goed en gebruik je, net zoals ik vroeger, Povin draad?
Later ben ik gaan wire-wrappen.
Vond ik sneller gaan als Povin gebruiken en kon ik, belangrijk argument,
ook door mijn vrouw de bedrading laten uitvoeren.
Vond zij leuker dan het m.b.v fietsenlak maken van printjes,:-D
Nogmaals, bedankt voor dit verslag,
ruud exPA0ROJ

door HM @, Hilversum, 03-07-2016, 13:06 (3076 dagen geleden) @ loek

Maar goed dat je naar die elco's bent gaan kijken.
De schade was nu al behoorlijk, over een aantal jaar zeker desastreus met veel opgevreten printbanen. Nog een wonder dat het allemaal nog werkte.

Veel plezier met de scoop !

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-07-2016, 14:34 (3076 dagen geleden) @ HM

Maar goed dat je naar die elco's bent gaan kijken.
De schade was nu al behoorlijk, over een aantal jaar zeker desastreus met veel opgevreten printbanen. Nog een wonder dat het allemaal nog werkte.

Veel plezier met de scoop !

Hallo HM,

Wat me nog het meest verbaast is dat we nu nog oude radio's hebben van wel 60 jaar waarbij de elco's nog nooit gelekt hebben. En het schijnt zo te zijn dat dit type SMD elco al na een paar jaar gaat lekken. Ik heb in jongere apparaten ook al van deze lekkende tegen gekomen. Waren ze toen zo knap!!!

Met vriendelijke groet,

Loek

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-07-2016, 13:12 (3076 dagen geleden) @ loek

Loek,

Weer knap staaltje werk van je.

Bewezen met jouw verhaal is het vooraf goed informeren over aan te pakken toestel.
Anders was je misschien de org data verloren gegaan door een foute procedure.

Ook het neerzetten van een goed helder verslag zal velen met een dergelijk toestel
geholpen zijn, net zo als jij geholpen was met de reeds aanwezige verslagen.

Jouw onderzoek is ook weer een motivatie voor anderen met ingewikkelde problemen
daar met creativiteit, doorzetting en vindingrijkheid tot een oplossing te komen.

Het maakt de hobby leuk.

Proficiat met behaalde resultaat.

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-07-2016, 14:31 (3076 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Je hebt gelijk dat informatie delen belangrijk is. Zonder alle berichten die ik gelezen heb zou je er misschien niet er achter zijn gekomen dat de FM 1608 een goede vervanger was.

Er stond gedurende 5 jaar achter elkaar veel op het EEVblog Electronics Community Forum. Maar door al deze berichten zie je "door de bomen het bos" soms niet. Want ook op dat forum zijn er weer personen die soms onduidelijk zijn of onzin vertellen.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Jac Janssen @, Eindhoven, 03-07-2016, 13:29 (3076 dagen geleden) @ loek

Wederom een indrukwekkend resultaat Loek!

Erg leuk om te lezen.

Respect!

Jac

door Roland Huisman @, Zwolle, 03-07-2016, 13:41 (3076 dagen geleden) @ loek

Hoi Loek,

Mooi gedaan :-)

Dat geheugen heeft verrekte veel weg van de Dallas RTC's.
Die batterijen kun je op deze manier ook herstellen:
http://www.classic-computers.org.nz/blog/2009-10-10-renovating-a-dallas-battery-chip.htm

Alleen je moet bij zo'n geheugen natuurlijk wel erg oppassen
dat de spanning tijdens deze procedure niet wegvalt.
Anders ben je alsnog je calibratie settings kwijt waar het nu juist om draait.

Groeten, Roland

door loek @, Exloo (Drenthe), 03-07-2016, 14:43 (3076 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Ook voor dit IC zijn er verschillende procedure om hem in leven te houden.

Er is zelfs een "boor plan/mal" waardoor je dan op de -pool van de batterij een draad kan solderen en dan een externe lithium cel kan aansluiten.

Misschien ga ik dat nog eens proberen maar gebruiken zeker niet omdat dat nu niet meer nodig is. Ook was de batterij extern lastig omdat je weinig ruimte heb. Het DALLAS IC is al dikker en een batterij erbij zou net niet kunnen.

Sommige hadden dan ergens in het apparaat de batterij geplaatst. Ook weet je niet zeker hoelang deze batterij het uithoud omdat hij ook parallel staat aan de originele batterij.

Met vriendelijke groet,

Loek

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-07-2016, 21:57 (3075 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door kris, 03-07-2016, 22:30

prettig en aangenaam verslag , Loek.

betreffende de Dallas chips. het interne batterijtje wordt pas gebruikt eens de chip voor de eerste keer "ingeschakeld" wordt. vraag blijft natuurlijk wel hoelang het batterijtje "fris" blijft, zelfs zonder belasting. Heb hier nog heel wat van die Dallas chips in gebruik (de 1230), tot nu toe nog geen falen gehad.

Ze zijn wel compatible met een EPROM, dus met een EPROM lezer/schrijver kan je uitlezen, kopïeren. (juist het compatible model EPROM opzoeken ) Nu ja,je hebt je eigen lezer/schrijver gebouwd. nog beter natuurlijk :-)

betreffende die SMD elcootjes. Niet alle merken gaan lekken. kwestie van het juiste te vinden :-)

groeten

Kris

door loek @, Exloo (Drenthe), 04-07-2016, 14:06 (3075 dagen geleden) @ kris

prettig en aangenaam verslag , Loek.

betreffende de Dallas chips. het interne batterijtje wordt pas gebruikt eens de chip voor de eerste keer "ingeschakeld" wordt. vraag blijft natuurlijk wel hoelang het batterijtje "fris" blijft, zelfs zonder belasting. Heb hier nog heel wat van die Dallas chips in gebruik (de 1230), tot nu toe nog geen falen gehad.

Ze zijn wel compatible met een EPROM, dus met een EPROM lezer/schrijver kan je uitlezen, kopïeren. (juist het compatible model EPROM opzoeken ) Nu ja,je hebt je eigen lezer/schrijver gebouwd. nog beter natuurlijk :-)

betreffende die SMD elcootjes. Niet alle merken gaan lekken. kwestie van het juiste te vinden :-)

groeten

Kris

Hallo Kris,

Voor wat betreft het inschakelen van de interne batterij. Dit zou bij latere type zo zijn uitgevoerd. In de geheugenchip zit ook een spanning controller. Die schakelt de werking naar buiten toe ook af als er een te lage spanning is. Het geheugen kan dan nog bewaard blijven. Maar er zijn dus ook type die de eerste inschakeling absoluut niet hebben. Ook deze wijsheid komt van de diverse blogs en of dat weer waar is ?

Voor wat betreft de Eprom als vervanger: Ik denk dat een Eprom toch veel minder schrijf acties aan kan. En ook zijn Eproms meestal trager.

Voor wat betreft de lekkende Elco's: Je zegt dat er ook zijn die niet lekken en dat dit een kwestie is van de juiste vinden.

Dat is dan van toepassing voor de leverancier van het apparaat. Want als gebruiker weet ik niet welke onderdelen er zijn toegepast. Ook als ik zelf een SMD elco ga kopen dan zie ik in de specificaties nergens iets staan over lekken.

En ze zien er ook allemaal, ongeacht de leverancier, hetzelfde uit. Ik zou niet weten welke SMD elco's nu absoluut lekvrij zijn. De ervaring van andere reparateurs is dus ook : niet vervangen door elco's maar door tantaal condensatoren.

Met vriendelijke groet,

Loek

door HM @, Hilversum, 04-07-2016, 15:07 (3075 dagen geleden) @ loek

Elco's, SMD of gewoon, horen niet te gaan lekken.
Doen ze dat wel dan zijn er tijdens de productie ervan fouten gemaakt of is de elco verkeerd toegepast/opgeslagen ( omgevingstemperatuur ed. ).

Als je wilt vervangen dan zijn tantaal elco's een oplossing maar die dingen hebben wel andere eigenschappen.
Verder is tantalium een zeeer schaars metaal geworden waarbij de winning veelal ook nog gebeurt op een milieu onverantwoorde wijze. Het laatste door de landen waar dit wordt gewonnen.
Tantaal componenten worden door veel fabrikanten daarom niet meer gebruikt.

Net als elco's voor vervanging in een voedingselco geldt dat er goede exemplaren verkrijgbaar zijn. Een merk als Panasonic maar ook diverse andere hebben elco's die jouw en mij overleven.
De normale specificatie voor levensduur is echter meestal begrenst op 19 jaar.

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-07-2016, 20:12 (3074 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

ik had het niet over een Eprom als een vervanger, dat gaat gewoon niet omdat je geschreven data niet meer kan wissen (tenzij je er een UV lamp bijzet :-) ) maar enkel voor het uitlezen en programmeren van een nieuwe Dallas chip via een Eprom programmer.
Zoals hier door iemand anders beschreven lekken de Panasonic SMD elcootjes niet. (ze drogen wel evengoed uit met de jaren)

de levensverwachting van een smd elco is sowieso kleiner dan van een normale broer, gezien zijn geringe afmetingen (en dus weinig vloestofreserve)

sinds 2003 zijn er ook ceramische condensatoren beschikbaar die de SMD elco kan vervangen. ze zijn wat duurder, maar geen omkijken meer naar, en uitstekende ESR.
Ze gaan ook niet onverwacht in sluiting. (het grootste nadeel van tantaal) dewerkspanning is wel beperkt

groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-07-2016, 02:49 (3074 dagen geleden) @ kris

Met ceramische condensatoren als vervanger moet je ontzettend uitkijken en vooral het datablad tot op de laatste letter doorlezen. Elk ceramisch materiaal heeft zo zijn eigen hebbelijkheden. Spanningscoëfficiënt, temperatuurcoëfficënt, frequentiecoëfficiënt, etc. Een condensator van 10u kan zich ook best als een condensator van 2u gedragen in een toepassing.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-07-2016, 02:46 (3074 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-07-2016, 02:51

Tantaal gaat weer op andere manieren ongewild stuk, vrees ik. Een rommelende, kortsluitende of ontploffende tantaal komt misschien ongeveer even vaak voor als een lekkende elco en een oorzaak is ook niet altijd aan te wijzen. Tegenwoordig tref je vooral in computers vaak polymeer-elco's aan met een vast electrolyt (Sanyo OSCON is een van de pioniers), en je kunt al jaren vaste aluminiumcondensatoren krijgen. Philips zette die ooit op de markt als goedkope en betrouwbare tegenhanger voor tantaal. Ze gingen ook wel eens in sluiting maar toch veel minder vaak.

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 03-07-2016, 22:22 (3075 dagen geleden) @ loek

Heb zelf een 2465, die is nog zonder lekkende smd caps of ICs met ingebouwde/losse batterij. In plaats daarvan een vroege eeprom (earom).

Ik heb de rifa's in de voeding vervangen, maar ook alle elco's. Die begonnen ook slecht te worden. Een B versie is natuurlijk een stuk jonger, maar ook hier zal je een keer moeten gaan vervangen.

door loek @, Exloo (Drenthe), 04-07-2016, 14:12 (3075 dagen geleden) @ r2d2 †

Hallo r2d2,

Ik heb nog wel overwogen om ook alle Elco's in de voeding te vervangen. Maar uiteindelijk besloten om dit niet te doen. Als er RIFA condensatoren hadden ingezeten dan moest de voedingsprint toch gedemonteerd worden. En dan had ik het wel gedaan. Ook de spanningen klopte en er zaten geen rimpels op boven de tolerantie. Een goede indicator is ook nog als de tekst op het scherm staat te wiebelen. Maar dat is ook niet het geval. Ik denk dat deze scoop mij wel overleeft met de oorspronkelijke elco's.

De tijd zal het leren.

Met vriendelijke groet,

Loek

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 04-07-2016, 20:14 (3074 dagen geleden) @ loek

"De tweede was het gebruik van RIFA condensatoren in de voeding. En zoals bekend ploffen deze condensatoren vroeg of laat uit elkaar."

Ik las dat als dat je deze had vervangen. In mijn exemplaar zaten er een aantal in de voeding. Al ben ik de hoeveelheid even kwijt; ik heb toen een 2465 en 2430A min of meer tegelijk gedaan. Zeg maar een stuk of wat ;-) Geen idee of ze nog in de B werden toegepast.

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-07-2016, 17:04 (3073 dagen geleden) @ r2d2 †

Hallo r2d2,

Ik heb de voeding niet losgehaald maar door alle printen heen kon ik zien dat er op de plaatsen waar volgens foto's van andere RIFA's zaten. Ik zag ze niet wel een condensatoren rood type. Ik heb dus de opdruk en de solderingen van deze condensatoren niet kunnen bekijken.

Wat wel opviel dat de "weg naar de voeding toe" alle schroeven wat losser zaten. Dus mogelijk is dit al eens eerder door iemand hersteld. De scoop heeft tot de verkoop gestaan bij Estec.

Met vriendelijke groet,

Loek

door paul-jean @, Nieuwegein, 04-07-2016, 20:39 (3074 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

Wederom heb je een groot project met succes afgerond. Mijn complimenten!
Zelf een programmer bouwen: daar is moed voor nodig (en veel technische kennis).
Ik hoop dat je doorzettingsvermogen ook anderen weer inspireert.

Groet,
Paul.