reparatie Tektronixscoop type 2465BDM (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 04-07-2016, 14:06 (3075 dagen geleden) @ kris

prettig en aangenaam verslag , Loek.

betreffende de Dallas chips. het interne batterijtje wordt pas gebruikt eens de chip voor de eerste keer "ingeschakeld" wordt. vraag blijft natuurlijk wel hoelang het batterijtje "fris" blijft, zelfs zonder belasting. Heb hier nog heel wat van die Dallas chips in gebruik (de 1230), tot nu toe nog geen falen gehad.

Ze zijn wel compatible met een EPROM, dus met een EPROM lezer/schrijver kan je uitlezen, kopïeren. (juist het compatible model EPROM opzoeken ) Nu ja,je hebt je eigen lezer/schrijver gebouwd. nog beter natuurlijk :-)

betreffende die SMD elcootjes. Niet alle merken gaan lekken. kwestie van het juiste te vinden :-)

groeten

Kris

Hallo Kris,

Voor wat betreft het inschakelen van de interne batterij. Dit zou bij latere type zo zijn uitgevoerd. In de geheugenchip zit ook een spanning controller. Die schakelt de werking naar buiten toe ook af als er een te lage spanning is. Het geheugen kan dan nog bewaard blijven. Maar er zijn dus ook type die de eerste inschakeling absoluut niet hebben. Ook deze wijsheid komt van de diverse blogs en of dat weer waar is ?

Voor wat betreft de Eprom als vervanger: Ik denk dat een Eprom toch veel minder schrijf acties aan kan. En ook zijn Eproms meestal trager.

Voor wat betreft de lekkende Elco's: Je zegt dat er ook zijn die niet lekken en dat dit een kwestie is van de juiste vinden.

Dat is dan van toepassing voor de leverancier van het apparaat. Want als gebruiker weet ik niet welke onderdelen er zijn toegepast. Ook als ik zelf een SMD elco ga kopen dan zie ik in de specificaties nergens iets staan over lekken.

En ze zien er ook allemaal, ongeacht de leverancier, hetzelfde uit. Ik zou niet weten welke SMD elco's nu absoluut lekvrij zijn. De ervaring van andere reparateurs is dus ook : niet vervangen door elco's maar door tantaal condensatoren.

Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks