EAROM in Tektronix scoop (Toestel of techniek)

door henkk56 @, 04-07-2016, 21:20 (3075 dagen geleden)

Naar aanleiding van de bijdrage over de Tek 2465
Ik heb de alleroudste versie van deze scoop uit 1983,nog geen SMD onderdelen en een EAROM op de plaats van het CMOS gevalletje.
EAROM betekent Electical Alterable ROM,je kan 1 bit tegelijk veranderen,dit is
een relatief traag proces.
Wat is eigenlijk de betrouwbaarheid van een EAROM?
Als je de scoop opnieuw zou willen calibreren kan je de data in de EAROM nog
veranderen of zou de EAROM daarvoor inmiddels te oud zijn?
Ik heb de voeding al eens opgelapt toen het naar amperes begon te stinken.:-)

Henk

EAROM in Tektronix scoop

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-07-2016, 21:34 (3075 dagen geleden) @ henkk56

earoms slijten enkel bij het schrijven. daarom is het laatste deel van hun benaming ROM... Uiteraard vervaagt de geschreven data met de jaren.

door de data opnieuw te schrijven doe je dat vervagen teniet.

Het enige wat je niet kan bepalen is of dat na al die jaren het stukje van de schrijfelektronika nog werkt zoals het moet.

das een te nemen (klein) risico.

data back-uppen, calibreren, back-uppen en alles herschrijven lijkt me het zekerste voor de komende 20 jaar :-)

groeten

Kris

EAROM in Tektronix scoop

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 04-07-2016, 22:05 (3075 dagen geleden) @ kris

Mijn 2465 heeft er ook één. Hier kan je een programma/schema vinden om hem te kunnen programmeren: http://www.ic-prog.com/index1.htm (ER1400).

Heb ik zelf nog niet gemaakt. Wat ik wel gedaan heb is alle waardes opgeschreven vanuit het support menu. Dan kan ik dat in de toekomst gebruiken, mocht het nodig zijn (dat is dan de theorie).

EAROM in Tektronix scoop

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-07-2016, 17:49 (3074 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door loek, 05-07-2016, 17:50

Naar aanleiding van de bijdrage over de Tek 2465
Ik heb de alleroudste versie van deze scoop uit 1983,nog geen SMD onderdelen en een EAROM op de plaats van het CMOS gevalletje.
EAROM betekent Electical Alterable ROM,je kan 1 bit tegelijk veranderen,dit is
een relatief traag proces.
Wat is eigenlijk de betrouwbaarheid van een EAROM?
Als je de scoop opnieuw zou willen calibreren kan je de data in de EAROM nog
veranderen of zou de EAROM daarvoor inmiddels te oud zijn?
Ik heb de voeding al eens opgelapt toen het naar amperes begon te stinken.:-)

Henk

Hallo Henk,

De fabriek specificatie geeft aan minimaal 10 jaar data storage. Dus dat is net zo iets als de specificatie van een DALLAS RAM chip. Maar in de praktijk houden ze het ook langer uit. Deze langere levens duur bij de DALLAS chip komt door de eigenschappen van de Lithium batterij. De 10 jaar minimaal van de EAROM is gebaseerd op de eigenschappen van het toegepaste geheugen materiaal (oxide nitride).

Ik zou me ongerust gaan voelen met deze info en gaan zoeken naar een oplossing.
Het protocol/timing van deze EAROM is niet zo ingewikkeld en de snelheid ook niet dus je kan makkelijk zelf iets (programmer) maken.

Met vriendelijke groet,

Loek

EAROM in Tektronix scoop

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-07-2016, 18:07 (3074 dagen geleden) @ loek

Loek,

je moet onderscheidt maken tussen de tijd dat de data kan behouden worden en de levensduur vn de hardware.

De dataretentieperiode is op minimum 10 jaar geschat, in de praktijk is het meer.

Die periode start wel weer vanaf nul als je de earom herschrijft.

Op de vraag hoe lang de hardware het zelf volhoudt heeft niemand een antwoord.

groeten

Kris

EAROM in Tektronix scoop

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-07-2016, 18:31 (3074 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door loek, 05-07-2016, 18:49

Loek,

je moet onderscheidt maken tussen de tijd dat de data kan behouden worden en de levensduur vn de hardware.

De dataretentieperiode is op minimum 10 jaar geschat, in de praktijk is het meer.

Die periode start wel weer vanaf nul als je de earom herschrijft.

Op de vraag hoe lang de hardware het zelf volhoudt heeft niemand een antwoord.

groeten

Kris

Hallo Kris,

Het precies zoals je zegt:
> De dataretentieperiode is op minimum 10 jaar geschat, in de praktijk is het meer.

Dat kan dus kort zijn maar ook, zoals bij de DALLAS chip, 25 jaar. Maar met de wetenschap dat het hier gaat om het gedrag van het geheugenelement zelf zou ik zeggen neem geen risico en tref maatregelen voor dat het te laat is. Ik heb net nog even op internet gekeken en op een EEVblog is ook in de maand juni dit jaar weer wat geschreven (ellende) over de EAROM.

Met vriendelijke groet,

Loek

EAROM in Tektronix scoop

door MarcelvdG, 12-07-2016, 05:31 (3068 dagen geleden) @ henkk56

Is EAROM gewoon oud Engels voor EEPROM?

EAROM in Tektronix scoop

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 12-07-2016, 21:48 (3067 dagen geleden) @ MarcelvdG

Yup. Met de A van alterable. Aanpasbaar.

EAROM in Tektronix scoop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-07-2016, 03:14 (3067 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-07-2016, 03:23

Eerder andersom, vermoed ik. EEPROM is een vrij algemene term die tegenwoordig vaak inplaats van EAROM gebruikt wordt voor kleinere serieel adresseerbare en bit-voor-bit beschrijfbare geheugens, maar toen in de jaren '70 het EAROM geïntroduceerd werd was het revolutionair ten opzichte van de toen gangbare EEPROM's die qua opbouw en gebruik meer tussen de traditionele EPROM's en de tegenwoordige FLASH-chips in zaten.

Voor een zeer gangbare EAROM die vanaf eind jaren '70 in consumentenelectronica voorkwam (en later werd opgevolgd door de bekende 8 pins SPI en I2C moderne EEPROM's) zie http://www.tautec-electronics.de/Datenblaetter/Schaltkreise/ER1400.pdf