Luidspreker - vervorming (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 07-07-2016, 21:46 (3071 dagen geleden)

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat kan er fysisch mis zijn aan een luidspreker die OK klink op laag vermogen maar serieus gaat vervormen als het vermogen wat hoger wordt? De conus is onbeschadigd en kan vrij bewegen. Er kraakt niets als de conus bewogen wordt. Opgegeven impedantie 5 Ohm. Meet (met Ohmmeter!) 3.2 Ohm. Gaat over een luidspreker die bij een transistorplatendraaier hoort, max. vermogen 5 Watt.

Praktisch: met volume op 1: klinkt OK. Volume op 3: niet meer om aan te horen. Luidspreker vervangen door een gelijkaardige: volume op 10: OK.

Dank voor jullie advies.

Johan

Luidspreker - vervorming

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-07-2016, 22:58 (3071 dagen geleden) @ JohanB

Dat ruikt naar een zwakke magneet.
Of toch de spoel die deels verbrand is.

Om dat te weten zou je impedantie spoel moeten opmeten.

Luidspreker - vervorming

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-07-2016, 04:52 (3071 dagen geleden) @ Maurice

Of wat ik al een enkele keer heb meegemaakt: de spreekspoel zit niet meer vast op de "koker" die door de luchtspleet schuift. De spoel beweegt dan uiteraard wel, maar neemt de conus niet mee. Dit kun je echter alleen constateren door de boel te slopen........

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Luidspreker - vervorming

door soundman2 @, Wouw, 08-07-2016, 15:22 (3071 dagen geleden) @ JohanB

Volume op tien, normaal zit de versterker dan al zwaar in de vervorming.
Probeer de luidspreker eens op een andere versterker of radiotoestel. Dan kun je meteen vaststellen of het echt aan de luidspreker ligt.

Soundman2

Luidspreker - vervorming

door Harm Klaassens @, Breda, 08-07-2016, 22:00 (3070 dagen geleden) @ JohanB

3 volt 50 Hz van een beltrafo op de luidspreker aansluiten, als er dan iets aan de spoel los is hoor je hem wel rammelen.
succes. Harm

Luidspreker - vervorming

door JohanB @, Sleidinge (BE), 09-07-2016, 18:41 (3069 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Dank voor jullie tips. De spreekspoel zit los.

Johan

Luidspreker - vervorming

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-07-2016, 11:36 (3069 dagen geleden) @ JohanB

Hallo Johan,

Dat was wat ik ook al enkele malen heb meegemaakt. Geen voor de hand liggende fout, maar het kan dus wel......

In de gevallen die ik tegenkwam heb ik de luidspreker vervangen. Wat heb jij gedaan om het op te lossen?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Luidspreker - vervorming

door JohanB @, Sleidinge (BE), 10-07-2016, 18:59 (3068 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

ook gewoon de luidspreker vervangen. Het kwam er gewoon op aan dat de platendraaier (Telefunken Musikus) speelde dus geen hoogaardig restauratiewerk nodig. Ik had het nog niet meegemaakt. Weer iets bijgeleerd. Dat telt.

johan