kabel geschikt voor 6000V (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-07-2016, 11:26 (3065 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 09-07-2016, 11:35

Hallo forum lezers,

Ik ben voor een mede hobbyist een spectrum analyzer van HP met display unit 141T aan het repareren.

[image]

De klachten die deze analyzer had zijn uiteindelijk terug te brengen naar het vonken van een hoogspanning kabel. Deze hoogspanning kabel Bestaat uit twee platte isolatie lagen met daar tussen gelijmd 3 draden. Op één draad staat 6000 V en op de twee anderen tussen de 40 en 160 V. Op onderstaande foto zie je een stuk van de platte kabel met het aansluitblok waar na de draden naar het circuit van de analyzer gaan.

[image]

De oorzaak van het vonken is dat in de loop van de jaren (ze zijn al meer dan 40 Jaar oud) de twee lagen los gaan van elkaar en dat dan de lijm de draden aantast. De corrosie of de lijm gaat dan voor de doorslag zorgen tussen de hoog spanningsdraad en de twee overige. Deze drie draden worden gebruikt voor het storage deel (via fosfor display)

Dit is een, voor mij, bekend verschijnsel omdat ik zelf ook zo'n spectrum analyzer heb en er ook vonken oversloegen. Bij mij is dit opgelost door heel veel van de originele bedrading (platte kabel) weg te knippen. Daarna vlak voor dat deze draden tussen de beeldbuis en de beeldbuis afscherming verdwijnen de twee platte isolatie lagen zo ver mogelijk uit elkaar te trekken en dan volspuiten met hete lijm. De analyzer werkt bij mij nu al weer jaren goed. Op onderstaande foto zie je hoe de hoogspanning kabel gestabiliseert is en verbonden is met de platte kabel.

[image]

Maar helaas bij de analyzer die nu onderhanden is blijft het vonken verder onder de beeldbuis afscherming. En uiteindelijk brak er ook nog een draad af, deze zijn door de corrosie zeer bros geworden.

Er was dus nog maar één manier en dat was de buis er uit halen. In dit geval protesteerde de buis heel erg. Deze zit al meer dan 40 jaar op een vaste plek en alleen al de buisvoet loshalen was 3 uur werk. Met silicone spay een beetje wrikken weer wat rommelen, etc. Ook de rubber mantels waar de buis mee vast zit is natuurlijk één geworden met het glas.

Kortom de buis is er uit.
[image]

En nu zie je hoe de platte kabel verbonden is op de beeldbuis. Dus met zeer korte soldeer stiften.

[image]

Om een nieuwe verbinding te maken is eigenlijk maar één hoogspannings kabel nodig de overige twee worden in de analyzer ook met gewoon draad afgehandeld.

Dus hier komt mijn vraag:

Ik zoek een stukje kabel (15 cm lang) dat minimaal 6000 volt kan hebben maar de dikte mag niet meer zijn (schat ik) dan 3mm. Heeft iemand dat voor mij?

Zelf dacht ik dat misschien een SMA coaxkabel met teflon isolatie ook gebruikt kon worden. Dus de afscherming verwijderen en alleen de teflon draad. Dat draad heb ik zelf wel. Zou dat half doorzichtige isolatie materiaal dat in coax kabels zit ook geschikt kunnen zijn?
Wie heeft hier ervaring mee?

Graag jullie reacties

Met vriendelijke groet al vast bedankt,

Loek

kabel geschikt voor 6000V

door HM @, Hilversum, 09-07-2016, 12:08 (3065 dagen geleden) @ loek

Heb wel hoogspanningskabel die aan een lijntrafo zit. Zwart/wit is minimaal 9 a 10 kV.

Je kunt ook een dun draadje nemen ( er loopt maar een paar mA ) en daar een aantal lagen krimpkous om aanbrengen.
Als je een wanddikte van 0,5 tot 1 mm hebt zit je op 10 tot 20 kV isolatie.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 09-07-2016, 12:16 (3065 dagen geleden) @ loek

Loek,

Ik heb wel een stukje nieuwe Pope hoogspanningskabel voor je.
Die kan 20 kV hebben, maar meet wel ca 3,2 mm dik. Hij is wel heel soepel; ik weet niet of dat gewenst is.
Als je wat ervan wilt hebben, stuur maar een mailtje waar het naar toe moet.
Er zijn geen kosten.

Jac

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-07-2016, 12:26 (3065 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,

Bedankt voor je reactie Ik denk dat dit type kabel goed geschikt is.

Ik stuur je via mail wel mijn adres.

Met vriendelijke groet,

Loek

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 09-07-2016, 16:52 (3065 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,
ik weet niet of jij connecties in de ziekenhuis sfeer hebt, ik had dat wel.
Daar gebruikt men soepel teflon "kous" net verschillende binnen en buiten diameter. Ik zelf heb voor een hoogspanning verbinding zo'n kabeltje gemaakt van "kous/buis" met een binnen diameter van 0,5 mm en een buiten diameter van ongeveer 2,2 mm.
Gebruiken ze voor infuus toepassingen of zo.
Mijn connectie had klossen staan met een tiental diameter afmetingen.
ruud

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-07-2016, 13:57 (3064 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Ik zal deze tip onthouden. Jac Hermans heeft een stukje kabel opgestuurd. Waarschijnlijk past dit wel (3,1mm). Als dat niet lukt dan zou ik ook een bestaand kabeltje met SMA connectoren kunnen gebruiken. Er zijn uitvoeringen voor zeer hoge frequenties en deze hebben dan vaak een isolatie mantel van teflon. Je hoeft dan alleen de afscherming (en de SMA connectoren) er af te halen. Dan heb je ook een teflon buis met geleider.

bedankt voor je reactie met vriendelijke groet,

Loek

door HM @, Hilversum, 10-07-2016, 16:42 (3064 dagen geleden) @ loek

Pas op met die dunne coax SMA kabeltjes.
De maximale vermogens zijn beperkt, oa. door de doorslagspanning van de isolatie.
RG174, 1 van de dunnere coax soorten heeft een 325 V RMS waarde, ver onder de door jouw benodigde 6000 V.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 10-07-2016, 17:40 (3064 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Bapaktua, 10-07-2016, 17:56

Hallo Loek,
Tja een stukje Teflon z.g. SMA kabel heb ik ook wel voor je.
De isolatie is teflon.
Altijd lastig om aan te snijden.
Ik heb daar een speciale teflon stripper voor,
Overigens is de genoemde RG174 gewone coax kabel met in dit geval onbruikbare isolatie.
Hou er maar een warme soldeerbout tegen, smelt meteen weg.
Ik heb even snel gekeken wat ik in de "opslag" heb liggen.
Drie verschillende soorten Teflon coax, sommige met SMA maar ook op de rol.
Van drie soorten heb ik de buitendiameter gemeten.
Die drie soorten toon ik op de bijgevoegde afbeelding.
Misschien handig voor "later".
groet, ruud exPA0ROJ

Naschrift: De "dikke Teflonkabel heeft zonder afscherming een diameter van 1,5 mm.
Maar ik heb ook nog RG 142. Ook teflon isolatie.
[image]

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-07-2016, 16:29 (3063 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo,

Bapaktua,

Ik zal eerst kijken of de 3 mm kabel van Jac Hermans toegepast kan worden.
Anders lijkt me de kabel met 1,5mm isolatie uitstekend geschikt.

Al vast bedankt voot de moeite met vriendelijke groet,

Loek

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-07-2016, 16:38 (3063 dagen geleden) @ HM

Pas op met die dunne coax SMA kabeltjes.
De maximale vermogens zijn beperkt, oa. door de doorslagspanning van de isolatie.
RG174, 1 van de dunnere coax soorten heeft een 325 V RMS waarde, ver onder de door jouw benodigde 6000 V.

Hallo HM,

Als de RG174 een teflon isolatie heeft dan zou de doorslag spanning van het isolatie minimaal 10000 volt per mm moeten zijn. Dat is natuurlijk niet van toepassing voor de connectoren. Ik denk dat de 325V RMS inclusief connectoren is.

Met vriendelijke groet,

Loek