kabel geschikt voor 6000V (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-07-2016, 11:26 (3065 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 09-07-2016, 11:35

Hallo forum lezers,

Ik ben voor een mede hobbyist een spectrum analyzer van HP met display unit 141T aan het repareren.

[image]

De klachten die deze analyzer had zijn uiteindelijk terug te brengen naar het vonken van een hoogspanning kabel. Deze hoogspanning kabel Bestaat uit twee platte isolatie lagen met daar tussen gelijmd 3 draden. Op één draad staat 6000 V en op de twee anderen tussen de 40 en 160 V. Op onderstaande foto zie je een stuk van de platte kabel met het aansluitblok waar na de draden naar het circuit van de analyzer gaan.

[image]

De oorzaak van het vonken is dat in de loop van de jaren (ze zijn al meer dan 40 Jaar oud) de twee lagen los gaan van elkaar en dat dan de lijm de draden aantast. De corrosie of de lijm gaat dan voor de doorslag zorgen tussen de hoog spanningsdraad en de twee overige. Deze drie draden worden gebruikt voor het storage deel (via fosfor display)

Dit is een, voor mij, bekend verschijnsel omdat ik zelf ook zo'n spectrum analyzer heb en er ook vonken oversloegen. Bij mij is dit opgelost door heel veel van de originele bedrading (platte kabel) weg te knippen. Daarna vlak voor dat deze draden tussen de beeldbuis en de beeldbuis afscherming verdwijnen de twee platte isolatie lagen zo ver mogelijk uit elkaar te trekken en dan volspuiten met hete lijm. De analyzer werkt bij mij nu al weer jaren goed. Op onderstaande foto zie je hoe de hoogspanning kabel gestabiliseert is en verbonden is met de platte kabel.

[image]

Maar helaas bij de analyzer die nu onderhanden is blijft het vonken verder onder de beeldbuis afscherming. En uiteindelijk brak er ook nog een draad af, deze zijn door de corrosie zeer bros geworden.