Bluetooth en hout (Toestel of techniek)

door Eduard, 12-07-2016, 07:15 (3067 dagen geleden)

Beste forumleden,

Na wat zoekwerk heb ik een kant en klaar printje gevonden met daarop een bluetooth ontvanger en stereo versterker. Eerste experimenten op de werktafel verliepen goed. Om het spul wat intensiever te testen heb ik mijn oude versterker uit zijn nis in een wandmeubel gehaald en vervangen door de bluetooth ontvanger. Gelijk was de degelijke verbinding weg. De muziek stottert.
Als ik het ontvangertje helemaal tegen de achterwand van de kast zet dan is het hopeloos. Vooraan is het gewoon slecht. De afstand tussen de bluetooth stick in mijn pc en de ontvanger is ongeveer 2,5m. Maar de rechte lijn tussen zender en onvanger loopt schuin doorheen een dik tafelblad. Bluetooth haalt die afstand niet.

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Blutetooth in een houten kast?
Ik heb de indruk dat hout de verbinding belemmert. Dat laatste wordt een nadeel om bluetooth in te bouwen in houten radiokasten. Bluetooth zou 10m ver moeten reiken maar het hout tussen zender en ontvanger kan dat flink inkorten.
De demping zal wellicht weersafhankelijk zijn. Bij hoge luchtvochtigheid zal het hout meer water bevatten dat radiogolven absorbeert.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Bluetooth en hout

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-07-2016, 20:50 (3066 dagen geleden) @ Eduard

Weet je zeker dat dit apparaat Bluetooth uitzend en geen irDa (infrarood).
Bluetooth zend met 2,4Ghz en zou gemakkelijk door hout moeten kunnen immers een draadloze Wifi in een kast bereikt je ook in het hele huis.
Of het vermogen van je Bluetooth apparaat is veel te laag?. Groet, Ben

Bluetooth en hout

door soundman2 @, Wouw, 13-07-2016, 06:14 (3066 dagen geleden) @ Eduard

Beste forumleden,

Na wat zoekwerk heb ik een kant en klaar printje gevonden met daarop een bluetooth ontvanger en stereo versterker. Eerste experimenten op de werktafel verliepen goed. Om het spul wat intensiever te testen heb ik mijn oude versterker uit zijn nis in een wandmeubel gehaald en vervangen door de bluetooth ontvanger. Gelijk was de degelijke verbinding weg. De muziek stottert.
Als ik het ontvangertje helemaal tegen de achterwand van de kast zet dan is het hopeloos. Vooraan is het gewoon slecht. De afstand tussen de bluetooth stick in mijn pc en de ontvanger is ongeveer 2,5m. Maar de rechte lijn tussen zender en onvanger loopt schuin doorheen een dik tafelblad. Bluetooth haalt die afstand niet.

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Blutetooth in een houten kast?
Ik heb de indruk dat hout de verbinding belemmert. Dat laatste wordt een nadeel om bluetooth in te bouwen in houten radiokasten. Bluetooth zou 10m ver moeten reiken maar het hout tussen zender en ontvanger kan dat flink inkorten.
De demping zal wellicht weersafhankelijk zijn. Bij hoge luchtvochtigheid zal het hout meer water bevatten dat radiogolven absorbeert.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Ik gebruik een losse adapter van Nedis. De reikwijdte is een meter of vijf.
Met dezelfde pc en een BT luidspreker van JBL, Charge2+, kom ik ruim tweemaal zo ver en ook de eerste etage. De gevoeligheid van de ontvangers scheelt onderling dus nogal.

Bluetooth en hout

door Eduard, 13-07-2016, 08:52 (3066 dagen geleden) @ Eduard

Bedankt Soundman en Ben.

Het zwakke HF signaal heeft inderdaad problemen met hout.
Schuin doorheen een dik tafelblad is teveel voor deze spullen.
Nu ik dit weet valt er mee te leven.
Aan pc kant de bluetooth usb stick aanluiten op een verlengsnoer tot voorbij de tafelrand en alles werkt prima.

Een andere module de M1-YET1 blijkt nu ook te werken.
Mocht ik er eens eentje in een radio monteren dan kies ik zeker voor montage achter het luidsprekerdoek. Het houtprobleem is dan onbestaande.

Verzwakking doorheen hout is een zekerheid. De frequentie van de bluetooth ligt in de buurt van deze van de microgolf oven. Hout bevat water en dat absorbeert de golven. Microgolf wordt gebruikt om vochtmetingen in hout en in voedingsmiddelen uit te voeren. Voor hout vond ik een studie waarin ook andere dingen zoals de sterkte van hout worden bepaald door microgolven. Zie: https://pure.ltu.se/portal/files/32437032/LTU_LIC_0561_SE.pdf

Bedankt voor jullie hulp,

Eduard

Bluetooth en hout

door soundman2 @, Wouw, 13-07-2016, 09:33 (3066 dagen geleden) @ Eduard

Ik denk toch dat je het in de gevoeligheid van de ontvanger moet zoeken.
In mijn situatie zit de BT zender ergens in de laptop en bij de JBL speaker zit de ontvanger ook inwendig de kunststof behuizing. Ik kom daarmee zelfs op de eerste etage van mijn huis en een eind in de tuin. Water zal de reikwijdte best beperken, maar hoeveel is daar van aanwezig in een droge radiokast?
Montage tegen de kartonnen achterwand zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Overigens kan het nog veel verder. Als mijn eega met de auto wegrijdt, heeft mijn GSM in huis reeds verbindingn met de carkit. Als ze dan een 50 meter weg is, dan hoor ik dat de telefoon de verbinding verbreekt. Heeft dus alles te maken met de kwaliteit van de zenders en de ontvangers.

Bluetooth en hout

door HM @, Hilversum, 13-07-2016, 16:58 (3066 dagen geleden) @ Eduard

Bluetooth komt in 3 power klassen http://bluetoothinsight.blogspot.nl/2008/01/bluetooth-power-classes.html

Bij klasse 3 heb je best kans dat middels een zichtverbinding wel een wat groter bereik haalbaar is maar dat hangt van veel factoren af ( oa. plaatsing van de antenne's t.o.v. elkaar ).

Dus redelijke kans dat je een klasse 3 apparaatje hebt, bedoeld voor gebruik dichtbij een mobieltje oid.

Bluetooth en hout

door Eduard, 14-07-2016, 07:22 (3065 dagen geleden) @ HM

Beste,

Het vermogen zal inderdaad het probleem zijn. Als volgende ga ik nakijken wie de schuldige is; de pc of de ontvanger. Het lijkt alsof de Sumsung tablet beter presteert dan de pc. In de pc zit een usb bluetooth dongle van het type LogiLink BT0015. Op internet vind ik een bereik van 100m; zie https://tweakers.net/pricewatch/440491/logilink-micro-bluetooth-40-usb-(apt-x)/specificaties/

In combinatie met andere ontvangertjes is me eerder al opgevallen dat de verbinding onderbreekt als iemand doorheen de verbindingslijn wandelt.

Als ik mijn hand op de zijkant van de laptop leg, over de LogiLink dan valt de verbinding weg. Ik vind het vreemd dat dit uitvallen niet constant is. Soms blijft de verbinding, soms valt ze weg.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Bluetooth en hout

door HM @, Hilversum, 14-07-2016, 16:22 (3065 dagen geleden) @ Eduard

Bluetooth is een 2 richtingen verbinding.
Een bericht van je pc moet door de andere kant worden ontvangen en bevestigd.
Als 1 van beide dan te weinig vermogen heeft is dat de bepalende factor.