Welk IC is dit (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 13-07-2016, 13:50 (3073 dagen geleden)

in een sloopproject zitten op een hele grote dikke film schakeling, 14 pens smd ic's.
De opdruk is onleesbaar gemaakt, maar omdat de keramisch plaat gebroken is en dus waardeloos, heb ik een ic eraf gehaald en op de onderzijde staan meer codes
HSS5181
en daaronder 188770W
Is dat voor iemand herkenbaar?

[image]

Welk IC is dit

door Oldtimer @, Oegstgeest, 23-07-2016, 19:30 (3063 dagen geleden) @ soundman2

Dit is de onderkant van het IC, staat er niets aan de bovenkant?

Welk IC is dit

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2016, 11:55 (3062 dagen geleden) @ Oldtimer

Dit is de onderkant van het IC, staat er niets aan de bovenkant?

Zie de start van dit topic.

Welk IC is dit

door Oldtimer @, Oegstgeest, 24-07-2016, 21:33 (3062 dagen geleden) @ soundman2

Ja, ik zie het, dwars over heen gelezen.
Misschien moet ik toch vaker mijn brillenglazen schoonpoetsen.

Welk IC is dit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-07-2016, 20:41 (3063 dagen geleden) @ soundman2

Het is een Philips IC uit massaproductie, ik gok 1985. Verder vrees ik dat als de bovenkant niet leesbaar te krijgen is, je de functie/het type uit de context moet opmaken (schakeling reverse engineeren).

Welk IC is dit

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2016, 11:18 (3062 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 24-07-2016, 12:01

Het is een Philips IC uit massaproductie, ik gok 1985. Verder vrees ik dat als de bovenkant niet leesbaar te krijgen is, je de functie/het type uit de context moet opmaken (schakeling reverse engineeren).

Reverse engineering gaat het niet worden. De ic's zaten aan de rand van een keramische drager van ca 20x20 cm. Onder de laklaag waren geen onderdelen te herkennen. Het lijkt allleen een drager voor opgedampte sporen en eventueel getrimde weerstanden. Een uP onder de bekende "druppel" was niet te ontwaren.
De plaat komt uit een sloopproject en de keramische plaat was aan diggelen.
De complete installatie lijkt gediend te hebben voor akoestiek verbetering in een kerk.
Boven tegen het plafond zaten een 20-tal MD521 microfoons van Sennheiser (die heb ik) en tegen de wand een stalen kast vol printen. Voor zover ik kan zien zitten er digitaal bestuurbare filters in, een digitaal bestuurde matrix met HEF schakelaars , een twintig printen met daarop NE571 ic's en ook emmertjesgeheugens MN3005 inclusief stuuric MN3101 en nog wat meer.
Op deze printen zitten ook nog 6 instelpot's, maar die zijn doordat de printen vertikaal dicht tegen elkaar stonden onbereikbaar voor afregelen. Lijken dus eenmalige presets.

[image]

Alles lijkt verder ingesteld te zijn met tig HEX schakelaartjes. Een processorprint heb ik niet gevonden. De installatie is denk ik jaren 70 ofzo en lijkt een studieproject. Alle printen zaten vertikaal op de basisprint en hoewel ze tjokvol onderdelen zitten, zijn ze gewoon met haakse connectorpennen gesoldeerd, Weinig servicevriendelijk derhalve.

Verder zaten er ook nog 24 eindversterkers in met ILP HY128 modules (60 Watt/ 8 Ohm). Elke versterker voorzien van een eigen voeding en ringkerntrafo.
De kast is van de muur getrokken. De kerk wordt nl. gesloopt.
Ik kan nergens ontdekken hoe de mic's aangesloten hebben gezeten. Ik mis bijv de ingangen. Wel zaten op de basisprint 22 Sennheiser TM003 1:15 trafo's.
Als dat de inputs zijn, dan heeft iemand dat netjes losgesoldeerd. Blijft een gis.

De kast is nu gesloopt. De printen en de versterkers zijn er nog. 20 doen het goed, vier stuks zijn gekneusd en die heb ik niet meer hersteld. De onderdelen zijn nog wel heel.

[image]

[image]

[image]

Soundman2

Welk IC is dit

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-07-2016, 14:36 (3062 dagen geleden) @ soundman2

Dat is dan wel heel gaaf zo'n vroeg experiment.
Heden kan men dit ook, via fase verschuiving bv een kerk galmvrij maken.

Zal dit ook zijn.
Jammer defect.

Misschien is er wat over te vinden.
Zoeken waard.

Welk IC is dit

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 25-07-2016, 13:54 (3061 dagen geleden) @ Maurice

Heden kan men dit ook, via fase verschuiving bv een kerk galmvrij maken.
Zal dit ook zijn.

Ik denk eerder het tegenovergestelde . Ik heb jaren geleden op het Kon. conservatorium in Den Haag een geblinddoekte demo gehad van zo'n systeem . Je waande je in een enorme ruimte qua akoestiek . Blinddoek af en ik kreeg de schrik van m'n leven : gewoon een groot en laag leslokaal !

Misschien is er wat over te vinden.

Ik wil daar evt nog wel eens informeren of zij daar nog enige documentatie van hebben, heb daar wel een paar lijntjes . Wordt dan uiteraard wel na de vakantie .

Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

Welk IC is dit

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-07-2016, 15:02 (3062 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-07-2016, 15:09

Indrukwekkend!

Waren er op die ceramische drager nog sporen van fabrikant of typenummers te vinden?

Wel vreemd trouwens, zo'n grote drager met weinig onderdelen erop. Dat vraagt eigenlijk om onderzoek. Mogelijk kun je met schuren wat sporen en opgedampte onderdelen om het IC heen blootleggen zodat de aansluitingen te zien zijn.

Opvallend is ook, dat de foto van de print bevestigt dat het om een project uit 1986 of in die buurt moet gaan. Dus geen dingetje uit de jaren '70 zoals je had verwacht en klopt met de datumcode op het SMD IC (HSS die ervoor staat, geeft de drie locaties aan waar het IC tijdens totstandkoming gepasseerd is en is een vrij veel voorkomende combinatie, vandaar dat ik massaproductie noemde).

Dat laat nog twee mogelijkheden over. Ten eerste kun je aan de combinatie HSS en het jaar 1985 misschien het procedé aflezen, dus of het CMOS of NMOS of bipolair is. Ten tweede zou de tweede regel nummers een productieverwijzing kunnen bevatten die ergens in de archieven van NXP ligt. Helaas ken ik die codering totaal niet dus kan niet zeggen of dat het geval is, laat staan details geven.

Welk IC is dit

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2016, 18:25 (3062 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Indrukwekkend!

Waren er op die ceramische drager nog sporen van fabrikant of typenummers te vinden?

Helaas niet. Het hele project is trouwens verstoken van merknamem, model- of serienummers.
De keramische drager bevatte een stuk of acht van deze ic's. Ik heb eigenlijk geen verder onderzoek meer gedaan naar wat er precies op zat. Wel zat de rand rondom vol met soldeerpennen. Omdat de scherven zich gedragen als scherpe stukken glas, heb ik ze weggedaan. Verder onderzoek is dus niet meer mogelijk. Dat is wellicht jammer, maar het is niet anders. Ik ga nog wel aan het kerkbestuur vragen of er nog iets van documentatie is, al vrees ik het ergste.
Op de print op de foto is een back-printplaat gesoldeerd als afscherming. Er staat een code op SAC-3. Zegt me erg weinig.

Soundman2