Gebrom in Nordmende Transita Automatic 49m (Toestel of techniek)

door pvanos, 15-07-2016, 17:20 (3064 dagen geleden)

Ik heb de Nordmende Transita Automatic 49m op de pijnbank geplaatst omdat hij in eerste instantie een "boomerig" geluid maakte bij lage tonen.
Bij verder uittesten blijkt het volgende:
1) ondanks vervangen van de elco's in de LF-sectie, geen verbetering.
2) in stand U (FM) nauwelijks brom, zeer heldere ontvangst.
3) in stand L of M, iets minder in S, hoor ik een duidelijke brom. Eigenlijk is het een scherper geluid dan gewone 50Hz brom. Op de scope is een sinus met indeukingen te zien.
4) bij kortsluiten R126 (zelfde effect als FM selecteren waarbij contacten o1-o2 gesloten worden)verdwijnt de brom nagenoeg.
5) ik heb de bandfilters BF VII en BF VIII al losgesoldeerd en uitgemeten. Geen abnormale waarden van condensator en spoel. Ook C115 en C114 geven de nominale waarde op bij nameten.
6) Ik vermoed geen defecte transistor, omdat bij FM geen brom te horen is.
Iemand suggesties ?

Gebrom in Nordmende Transita Automatic 49m

door snameroc @, Etten Leur, 15-07-2016, 18:22 (3063 dagen geleden) @ pvanos

Instraling van buitenaf oftewel netvervuiling door schakelende voedingen welke door de huisbedrading wordt uitgestraalt.

Je kunt eens buitens huis op batterijen proberen ik ken het toestel niet en weet dus niet of dat kan.

Johan

door ruudtx @, Utrecht, 16-07-2016, 17:11 (3063 dagen geleden) @ pvanos

Duidelijk weinig ervaring met luisteren naar midden, lange en korte golf.

De bromgeluiden kom je helaas dan maar al te vaak tegen.
Wel jammer van de sloop en breek werkzaamheden, die volledig onnodig waren, het toestel mankeert helemaal niets.

door René1968, 17-07-2016, 04:40 (3062 dagen geleden) @ pvanos

Zit er een grammofoon aansluiting op
Zet de schakelaar op grammofoon.
Zit er dan brom in dan is en afscherimsfout
Geen brom lichtelijk bij volume open
Dan is toestel goed.
De AM banden hebben last van de storendé schakelende voedingen van veelal inferieure kwaliteit.
Kun je niks aan doen gewoon FM gebruiken AM is praktisch leeg .
Grt Renë Daemen

door pvanos, 04-09-2016, 14:31 (3013 dagen geleden) @ pvanos

We zijn intussen iets verder, en het "boomerig" geluid van de bassen lijkt wat te verminderen nadat ik het volgende heb geëxperimenteerd:
1) C144, een capaciteit in de toonregel-filter, heb ik van 470nF naar 220nF gebracht.
2) C147, de koppel-elco naar TR7, heb ik in waarde gehalveerd: dus 4,7µF ipv 10µF.
Ik kwam op het idee wat te spelen met de waarde van C147, omdat ik vaststelde dat via schakelaar V7 (door uittrekken van de volumeschakelaar)door serieschakelen van C146 (=68nF) het laag helemaal verdwijnt.

Het "boomerig" geluid van de lage tonen is na de wijzigingen van C144 en C147 wel wat verminderd, maar ik heb niet de indruk dat het optimaal is.

Heeft iemand hier misschien ervaringen mee ?
Ook zou ik het wel interessant vinden om wat meer info of een link te hebben naar de werking van die toon- en volume regel schakeling.

door snameroc @, Etten Leur, 04-09-2016, 16:48 (3013 dagen geleden) @ pvanos

Is de luidspreker nog helemaal goed?

door pvanos, 04-09-2016, 18:32 (3012 dagen geleden) @ snameroc

De luidspreker vertoont geen uitwendige beschadigingen of zo.
Het enige is dat de uiterste rand normaal voorzien is van een of ander dempend materiaal, een schuimrubber randje of zo, en dat is helemaal weg.
Maar de luidsprekerkonus schijnt nog overal volledig strak tegen de buitenrand te zitten.