Waarschuwing opmerking gelijkrichter jubox versterker van Johan (Toestel of techniek)
Hallo ,special voor Johan,
Even voor Paul forum moderator
Ik maak even de topic open je mag na het plaatsen opslot doen.
Ik had bij Johan zijn vraag over gelijkrichter jukebox versterker
Eigenlijk een grote fout gemaakt om ipv buis 5u4 GB
Een brug cel te nemen dit mag eigenlijk niet.
De spoelen van de secundaire kant liggen met 1 kant aan massa ga je dus daar aan de brugcel
Aan Zetten wordt de spanning verdubbelt wat zeker niet de bedoeling is
Wat zelfs bvb naar bijna 800 volt kan lopen de elko's klappen uit elkaar
En erger de scherven kunnen in gezicht komen .
Ik ben door een bevriende technicus op gewezen die hier niet kon reageren op Johan zijn draad
Het is niet de bedoeling om gevaarlijke situaties te maken .
Dus lijk mij gewoon op save de gelijkrichtbuis bij jukebox revival te halen
Door de buis elko en vermogen wat de versterker afneemt ontstaat er niet zo'n gevaarlijke situatie kan zo 100 volt zakken.
Als de brugcel die spanning meer verdubbeld .
Ik vond dat deze waarschuwing en rectificatie hier even moest plaatsen voor dat ongelukken van komen door wie dan ook.
Johan succes even goed met de versterker.
En Paul mag een slotje op doen
Mvg René Daemen
Waarschuwing opmerking gelijkrichter jubox versterker van Johan
Hallo ,special voor Johan,
Even voor Paul forum moderator
Ik maak even de topic open je mag na het plaatsen opslot doen.
Ik had bij Johan zijn vraag over gelijkrichter jukebox versterker
Eigenlijk een grote fout gemaakt om ipv buis 5u4 GB
Een brug cel te nemen dit mag eigenlijk niet.
De spoelen van de secundaire kant liggen met 1 kant aan massa ga je dus daar aan de brugcel
Aan Zetten wordt de spanning verdubbelt wat zeker niet de bedoeling is
Wat zelfs bvb naar bijna 800 volt kan lopen de elko's klappen uit elkaar
En erger de scherven kunnen in gezicht komen .
Ik ben door een bevriende technicus op gewezen die hier niet kon reageren op Johan zijn draad
Het is niet de bedoeling om gevaarlijke situaties te maken .
Dus lijk mij gewoon op save de gelijkrichtbuis bij jukebox revival te halen
Door de buis elko en vermogen wat de versterker afneemt ontstaat er niet zo'n gevaarlijke situatie kan zo 100 volt zakken.
Als de brugcel die spanning meer verdubbeld .
Ik vond dat deze waarschuwing en rectificatie hier even moest plaatsen voor dat ongelukken van komen door wie dan ook.
Johan succes even goed met de versterker.
En Paul mag een slotje op doen
Mvg René Daemen
Die opmerking is maar ten dele waar. Inderdaad is het mogelijk om met een brugcel en een middentap op de trafo de dubbele spanning te krijgen bestaande uit een even hoge positieve als negatieve spanning ten opzichte van de middentap die bij een buisgelijkrichter doorgaans met massa verbonden is.
De brugcel zodanig aansluiten dat het gemelde probleem optreedt, vergt een wijziging in de bedrading, je zou dan de - aansluiting van de cel aan massa moeten leggen en ook nog eens de middentap losnemen van massa. Doe je dat niet, en sluit je de minpool op massa aan, dan heb je via de diodes voor het negatieve deel een volle sluiting.
Laat je de minpool gewoon los en wijzig je de bedrading niet, dan komt het allemaal goed. De diodes voor de positieve spanning doen gewoon hun werk. Die voor de negatieve spanning doen ook hun werk, maar leveren verder nergens stroom aan. Gewoon twee diodes teveel dus. De buis vervangen door tweemaal 1N4007, is zondermeer mogelijk, zeker voor testdoeleinden. Het is raadzaam om een weerstand in serie op te nemen, die gelijk is aan de inwendige weerstand van de buis.
Weet je helemaal niet hoe een brugcel, of een gelijkrichter in het algemeen werkt, dan kun je inderdaad beter gewoon de buis vervangen.
Soundman2
Ik had al wel door dat het met 2 diodes kon net als bij een radio. Dat een brugcel fout was snap ik maar als je wil kun je die ook als 2 dioden gebruiken. Echter bij de jubox wordt aan het einde van de plaat de gloeidraad van de buis uitgeschakeld en daarmee stopt het geluid misschien verdwijnd de wissel hoogspanning ook wel dat moet ik nog meten maar je kunt er niet zo makkelijk bij als hij in bedrijf is. Als de hoogspanning niet uit zou schakelen kun je de buis niet zo maar door diodes vervangen. Ik ga voor de buis maar wil eerst zeker weten dat het slechte contact in de buis zit en niet in de voet. Toch bedankt voor het meedenken.
Johan
Hallo Johan,
Ik weet niet hoever je kennis reikt
Maar kreeg een mail van een technische vriend die electronica als opleiding
En jaren lang in de radio en tv techniek heeft gewerkt en nog doet,
En zeker om nare ongelukken te voorkomen heb ik het bericht geplaatst
Ook voor andere minder ervaren hobbyisten.
En een nieuwe frisse 5U4 G kan nooit geen kwaad
Ze kunnen wel eens problemen geven al ze op leeftijd komen
Vertin anders de pootjes van de buis zodat de draadje weer goed contact maakt
Succes
René
Met die kennis zit het wel goed maar dat mag je van jezelf niet zeggen.
Met de brug schakeling en die hoge spanning snap ik maar dan moet je de midden aftakking van de trafo los nemen zoals henk al een beetje aangaf en je weet natuurlijk nooit wat een leek allemaal kan doen. Conclusie het moeilijk om een ombekende een goed advies te geven in de elektro cq electronica het is immers niet altijd zonder gevaren.
Johan
Dat kun je beter niet doen, de brugcel gebruiken zoals soundman2 aangeeft. Immers, tussen de uiteinden van de wikkeling staat de dubbele spanning! Die trafo levert c.a. 2 x 350 V., dat betekent dat op de ingang van de brugcel 700 V. komt te staan! Een 350 V. brugcel overleeft dat niet.
De middenaftakking losnemen en de - pool van de brugcel aan massa leggen levert de dubbele spanning op, immers je zit een dubbele wikkeling te gelijkrichten. Ook niet doen dus!
Niet moeilijk doen, gewoon doen zoals de fabrikant het bedoeld heeft.
Als aanvulling: De hoogspanning inclusief gloeidraadwikkeling komt uit een aparte trafo die pas spanning krijgt als de motor van het mechaniek wordt ingeschakeld. Dus in rust staat er alleen gloeispanning op de buizen.
Groeten,
Peter
Dat kun je beter niet doen, de brugcel gebruiken zoals soundman2 aangeeft. Immers, tussen de uiteinden van de wikkeling staat de dubbele spanning! Die trafo levert c.a. 2 x 350 V.,
Ik heb niet geadviseerd om een brugcel te gebruiken, alleen uitgelegd dat die eventueel wel bruikbaar is. Ik gaf ook het advies om in het geval je niet weet hoe gelijkrichterschakelingen werken, dat je dan beter gewoon de buis kunt vervangen.
Ook bij een brugcel staan telkens twee dioden in sper, waarover dan weer de gelijkgerichte spanning valt, die even hoog kan zijn als de waarde van de topspanning van de wisselspanning van een wikkeling vermeerderd met de spanning van de wikkeling.
Ik gaf de tip om voor testdoeleinden twee diodes 1N4007 te gebruiken, die in elk geval een sperspanning hebben van 1000 volt.
Soundman2
Met die kennis zit het wel goed maar dat mag je van jezelf niet zeggen.
Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar in mijn werkzame leven heb ik vele technici gesproken en het is gebleken dat er hele hordes zijn, die zich voor technicus uitgeven, maar bij doorvragen laten merken dat ze er de ballen verstand van hebben. Ik noem ze wel eens de truukjesdozenmannen.
Ook in dit geval wordt de soep minder heet gegeten dan opgediend.
Soundman2
Waarschuwing opmerking gelijkrichter jukebox versterker van Johan
Ook deze draad sluit ik.
Paul
Forumbeheer