Waarschuwing opmerking gelijkrichter jubox versterker van Johan (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 24-07-2016, 18:43 (3054 dagen geleden) @ René1968
Gewijzigd door soundman2, 24-07-2016, 18:48

Hallo ,special voor Johan,

Even voor Paul forum moderator
Ik maak even de topic open je mag na het plaatsen opslot doen.
Ik had bij Johan zijn vraag over gelijkrichter jukebox versterker
Eigenlijk een grote fout gemaakt om ipv buis 5u4 GB
Een brug cel te nemen dit mag eigenlijk niet.
De spoelen van de secundaire kant liggen met 1 kant aan massa ga je dus daar aan de brugcel
Aan Zetten wordt de spanning verdubbelt wat zeker niet de bedoeling is
Wat zelfs bvb naar bijna 800 volt kan lopen de elko's klappen uit elkaar
En erger de scherven kunnen in gezicht komen .
Ik ben door een bevriende technicus op gewezen die hier niet kon reageren op Johan zijn draad
Het is niet de bedoeling om gevaarlijke situaties te maken .
Dus lijk mij gewoon op save de gelijkrichtbuis bij jukebox revival te halen
Door de buis elko en vermogen wat de versterker afneemt ontstaat er niet zo'n gevaarlijke situatie kan zo 100 volt zakken.
Als de brugcel die spanning meer verdubbeld .
Ik vond dat deze waarschuwing en rectificatie hier even moest plaatsen voor dat ongelukken van komen door wie dan ook.
Johan succes even goed met de versterker.
En Paul mag een slotje op doen
Mvg René Daemen

Die opmerking is maar ten dele waar. Inderdaad is het mogelijk om met een brugcel en een middentap op de trafo de dubbele spanning te krijgen bestaande uit een even hoge positieve als negatieve spanning ten opzichte van de middentap die bij een buisgelijkrichter doorgaans met massa verbonden is.
De brugcel zodanig aansluiten dat het gemelde probleem optreedt, vergt een wijziging in de bedrading, je zou dan de - aansluiting van de cel aan massa moeten leggen en ook nog eens de middentap losnemen van massa. Doe je dat niet, en sluit je de minpool op massa aan, dan heb je via de diodes voor het negatieve deel een volle sluiting.
Laat je de minpool gewoon los en wijzig je de bedrading niet, dan komt het allemaal goed. De diodes voor de positieve spanning doen gewoon hun werk. Die voor de negatieve spanning doen ook hun werk, maar leveren verder nergens stroom aan. Gewoon twee diodes teveel dus. De buis vervangen door tweemaal 1N4007, is zondermeer mogelijk, zeker voor testdoeleinden. Het is raadzaam om een weerstand in serie op te nemen, die gelijk is aan de inwendige weerstand van de buis.
Weet je helemaal niet hoe een brugcel, of een gelijkrichter in het algemeen werkt, dan kun je inderdaad beter gewoon de buis vervangen.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks