Kenwood KR-6600 DC op uitgang (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2016, 17:40 (3052 dagen geleden) @ ElektroNick

Over D1:
De diode heeft twee kanten. Wat meet je aan de "aardkant"? is dat nul volt?
Zoja, dan zou de diode geleidend moeten staan (0,7 volt. Negatief tov GND kan dus eigenlijk niet. Is de GND wel in orde , spoor weggebrand? Meten vanaf het middelpunt van de voeding is in dit geval het beste.
Om te repareren gebruik ik altijd een stroombegrensde duo voeding, max 2x 100mA. Blijft alles heel en kun je alle condities meten.
Met of zonder belasting levert ook weer meetresultaten op.
Repareren is en blijft een vak.

Soundman2

Sorry Soundman2, ik was helemaal verkeerd bezig.
Daarnet heb ik ontdekt dat mijn metingen helemaal fout zijn.
Ik was immers de spanningen aan het meten met mijn negatieve meetpen aan de ground van de signaalweg en niet aan de ground van de voeding. Dat geeft een wereld van verschil.
De kathode van de zenerdiode geeft nu wel netjes 20V.
De spanning aan de collector Q1 is ook oke alsook de spanning aan de emitter van Q5. Maar op de collector van Q5 moet -1,4V staan en daar meet ik +40V (de voedingsspanning).
Ook op de collector en de basis van Q7 meet ik +40V alsook op de emitter van Q9.

Op de basis van de eindtransistoren staat eveneens +40V. En tot slot staat ook op de LS-uitgang niet 8 maar 40V!

Ik heb de versterker losgekoppeld en inderdaad aan een symmetrische voeding hangen die ik een aantal jaar geleden zelf heb gemaakt voor een andere versterker. Deze voeding geeft + en - 40V (4V minder dan de echte voeding in de Kenwood, maar het is onmogelijk aan de versterker te meten als de print in de kast zit). Als stroombegrenzing heb ik een 100W lamp in serie staan met de primaire kant van mijn zelfgemaakte voeding. Deze lamp licht helemaal niet op en ik meet dan ook de volle voedingsspanning aan de versterkerprint.

Bedankt!

Nick

Nu kun je met simpel redeneren, uitzoeken waarom de uitgang niet nul volt is en dat door de DC tegenkoppeling wel zou moeten zijn. Overigens zou de audioground toch ook ergens een verbinding moeten hebben met de voedingsnul, en zeker de ingang van de eindversterker

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks