schema Philips MG unit (Toestel of techniek)
Ik ben wat tijdschriften aan het scannen in dit geval de HG elektuur uit 1968.
Daarin vond ik een Philips schema van een MG afstemunit met Philips spoelen. De nummers staan er bij en het printnummer.
Misschien heeft iemand er hier nog wat aan. Je weet maar nooit !
Juul
schema Philips MG unit
Dank je wel, heb het opgeslagen en kan nog te pas komen. Groet, Ben
schema Philips MG unit
Altijd interessant.
Flipse heeft alleen vergeten de R's te nummeren, maar knooppunt R1/R2 is ongetwijfeld de instel R's voor de basis spanning van Tr 1, aan de hete kant van de 47000 C.
Ik mis wel de AGC in de schakeling.
schema Philips MG unit
Altijd interessant.
Flipse heeft alleen vergeten de R's te nummeren, maar knooppunt R1/R2 is ongetwijfeld de instel R's voor de basis spanning van Tr 1, aan de hete kant van de 47000 C.
Ik mis wel de AGC in de schakeling.
En die weerstand van 10K Ohm van de detector naar de eerste AF127 dan?
Soundman2
schema Philips MG unit
Ruud, "hou op"…………
Het gaat om de schakeling die wellicht ergens in een radio opduikt.
Niet of ie OK is.
Juul
schema Philips MG unit
Is dit niet gewoon het onderdelenpakket R6605?
groeten , Hans PA0H
schema Philips MG unit
Die kans lijkt me gigantisch. Dat stond dan in het Philips hobbyblad en Elektuur had kennelijk toestemming om het over te nemen.
Verder grote kans dat Elektuur de positienummers wegliet, die dienen ook geen heel groot nut (alleen voor mensen die het bouwpakketje bij Philips kopen wellicht ;)) maar het heeft inderdaad extreem weinig nut om daarover te gaan discussiëren zoals Julius al opmekrt.
Verder is het zo dat de schakeling niet letterlijk door Philips zo gebruikt hoeft te zijn in een commercieel apparaat want die werden door een andere afdeling ontworpen. Vergelijk een application note. Fabrikanten kozen zelf hoe letterlijk ze die volgden.
schema Philips MG unit
Ik zie een 10 k van de detector naar de plus gaan en een 10 k vd achterkant van de AA naar de min gaan, die uiteindelijk via een weerstanddeling bij de basis vd 1e AF komt. Lijkt met geen AVR.
Deze schakeling kan best gevoelig zijn met 2 x MF, dus is oversturing niet uitgesloten.
Ik kom zoiets met 3 x AF 127 ook in een Ph portable tegen (met LG en MG) maar daar zit toch echt een AVR in.
schema Philips MG unit
Ik zie een 10 k van de detector naar de plus gaan en een 10 k vd achterkant van de AA naar de min gaan, die uiteindelijk via een weerstanddeling bij de basis vd 1e AF komt. Lijkt met geen AVR.
Deze schakeling kan best gevoelig zijn met 2 x MF, dus is oversturing niet uitgesloten.
Ik kom zoiets met 3 x AF 127 ook in een Ph portable tegen (met LG en MG) maar daar zit toch echt een AVR in.
10K Ohm gaat naar de min en 390 Ohm (die noem je niet) gaat naar de plus. De anode van de diode krijgt een zekere voorspanning. De gelijkgerichte spanning van de diode wordt met 10K Ohm naar de basis van de eerste MF transistor gevoerd. Die is verder ook nog ingesteld met de weerstand van 120K. Bij toenemend signaal zal de basisspanning afnemen en dus ook de stroom en daarmee de versterking. Het is wat moeilijk redeneren,omdat we tegenwoordig gewend zijn aan de min als referentie, maar als het signaal toeneemt, wordt de kathode van de diode meer positief en dat betekent in dit geval een daling van de Vbe
Plaatje erbij zegt meer.....
Het is een standaard bouwpakket geweest:
De foto komt uit hobbyscoop van 1969/70......
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl