Philips N4520 met krakend kanaal (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-08-2016, 14:59 (3045 dagen geleden)
Gewijzigd door ElektroNick, 03-08-2016, 15:01

Beste transistorvrienden,

Sinds gisteren staat er een Philips N4520 op mijn werktafel.
Een beest van een bandrecorder. Hij doet het prima, behalve dan een irritant gekraak in het linkerkanaal dat enkel aanwezig is in de source positie.

Wanneer ik het toestel aanzet en de tape monitor uitzet (in de source stand dus), dan is er een vreselijk gekraak en geplof hoorbaar in het linkerkanaal. Vermoedelijk dus ergens een slechte transistor, de schakelaars en contacten lijken goed door te meten. Het gekraak is hoorbaar door de koptelefoon, maar ook zichtbaar door de VU meter die heen en weer slaat.
Het vreemde is dat wanneer ik een stukje opneem en dus de tape monitor aanzet, dan is het gekraak verdwenen. Het gekraak wordt dus niet mee opgenomen.

Om het verhaal nog vreemder te maken heb ik het volgende kunnen vaststellen.
Op het hoofdbord van de audio zitten twee kaarten met een opname/weergaveversterker voor ieder kanaal apart.
Wanneer ik die versterker van het linkerkanaal eruit neem is het gekraak weg.
Ik dacht dus dat die opname/weergaveversterker van het linkerkanaal voor het gekraak zorgde.
Maar wanneer ik dan beide versterkerkaarten van plek verwissel, dan zit het gekraak toch nog steeds links...
De fout doet zich dus enkel voor in de source positie (uitgeschakelde tape monitor) en enkel wanneer er een opname/weergaveversterker aanwezig is in de connector van het linkerkanaal.

Ik heb al één en ander proberen na te kijken, maar vanwege het bovenstaande weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen zoeken...

De service manual is gratis hier te downloaden: http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/N4520/None/None/RECORDER/

Iemand enig idee waar de fout kan zitten?

Alvast bedankt,

Nick

[image]

Philips N4520 met krakend kanaal

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-08-2016, 16:14 (3045 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick,

Stel je vraag ook eens hier: http://www.mfbfreaks.com/ Hier zijn erg veel liefhebbers van dit spul (en kenners)!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-08-2016, 18:53 (3044 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hallo Nick,

Stel je vraag ook eens hier: http://www.mfbfreaks.com/ Hier zijn erg veel liefhebbers van dit spul (en kenners)!

Bedankt Leo, is bij deze gebeurd.

Groetjes Nick

door Willem.H.N. @, Enschede, 08-08-2016, 18:05 (3040 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick , al iets gevonden betr. het gekraak?
Nog enkele BF,jes om gewisseld of vervangen.
Ik heb zo ook geen direct aanwijsbare oplossingen.
Mogelijk kun je wat signaal/gekraak oppikken voor de voorversterker
met signaal volger of met een kristal oortelefoontje kan het ook.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 08-08-2016, 18:38 (3039 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo Willem,

Ik heb afgelopen weekend nog wat tests gedaan en ik vermoed sterk dat Q5 de boosdoener is. Dat is een BF245. Op de gates van zowel links en rechts staat immers nog netjes hetzelfde signaal (na het aansluiten van een toongenerator en het meten met de scoop) maar op de drain en source meet ik verschillende signalen tussen links/rechts.
Ik durf de transistoren niet zomaar verwisselen, want er is al heel wat gesoldeerd aan het bord door de vorige eigenaar en de printsporen van zowel links als rechts zijn weggebrand en nogal prutserig vervangen door draadjes. Dus ik soldeer er liever zo weinig mogelijk aan (zodat ik het goede kanaal ook niet stuk maak).
Ik heb gewoon een nieuwe BF245 besteld en van zodra die aangekomen is ga ik verder testen.

Groetjes Nick

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-08-2016, 19:25 (3039 dagen geleden) @ ElektroNick

Ik heb gewoon een nieuwe BF245 besteld en van zodra die aangekomen is ga ik verder testen.

Let op, je hebt van deze FET een A, B en C versie. Het verschil is de steilheid.

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 13-08-2016, 14:55 (3035 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Gisteren de nieuwe FET toegestuurd gekregen en gelijk geprobeerd, maar geen verbetering.
De signalen op beide gates zijn gelijk, enkel het gatesignaal van het slechte kanaal triggert iets slechter met de scoop. Verder lijken ze identiek.
Maar bij het goede kanaal komt er een vergoot signaal uit aan de drain en bij het slechte kanaal komt het signaal aan de source eruit. Beide FET's doen precies het tegenovergestelde. En dat klopt ook volgens het schema want ze staan daar precies tegenovergesteld, maar dat zie ik uiteraard nu pas...

Ik zoek binnenkort verder naar de fout.

Groetjes Nick

door Willem.H.N. @, Enschede, 13-08-2016, 15:12 (3035 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 13-08-2016, 15:14

Maar bij het goede kanaal komt er een vergoot signaal uit aan de drain en bij het slechte kanaal komt het signaal aan de source eruit. Beide FET's doen precies het tegenovergestelde. En dat klopt ook volgens het schema want ze staan daar precies tegenovergesteld, maar dat zie ik uiteraard nu pas...

Ik zoek binnenkort verder naar de fout.

Groetjes Nick

Zou het een fout kunnen zijn in het schema? met tr.3 en 103 bij slechte kanaal
verkeerd geplaatst? en of tr5 en 105?
grt.willem

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 13-08-2016, 15:17 (3035 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Zou het een fout kunnen zijn in het schema? met tr.3 en 103 bij slechte kanaal
verkeerd geplaatst?
grt.willem

Geen idee. Ik ga ervan uit dat het schema klopt.
TR 3 en 103 en TR 5 en 105 staan net tegenovergesteld in het schema. Ik vind het ook een beetje vreemd, maar waarschijnlijk komt dat omdat ik nog niet helemaal doorheb hoe die schakeling nu juist werk. Het lijkt me een beetje omslachtig zoals het nu is, maar de ontwerpers zullen er wel hun redenen voor hebben gehad destijds..?

Groetjes Nick

door Willem.H.N. @, Enschede, 13-08-2016, 15:35 (3035 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 13-08-2016, 15:39

Ik zie ook zo geen elko'tjes in de buurt die het zou kunnen veroorzaken.
Het kan ook nog een slechte schakelaar kontakt zijn.

--
Lukt het niet?

door Willem.H.N. @, Enschede, 03-08-2016, 18:13 (3045 dagen geleden) @ ElektroNick

Het gekraak zit dan voor de opname/weergaveversterker omdat wisselen
het gekraakt blijft op links en bij uithalen het weg is.
grt. willem

--
Lukt het niet?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 03-08-2016, 18:33 (3044 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Het gekraak zit dan voor de opname/weergaveversterker omdat wisselen
het gekraakt blijft op links en bij uithalen het weg is.
grt. willem

Dag Willem,

Dat dacht ik eerst ook, maar ik vind het vreemd dat de muziek gewoon hoorbaar blijft in de koptelefoon van zodra ik de versterker eruit trek, maar dan zonder gekraak.
Als de fout voor de opname/weergaveversterker zou zitten, hoe verklaar ik dan dat het gekraak weg is wanneer de opname/weergaveversterker afwezig is?

Groeten Nick

door Willem.H.N. @, Enschede, 03-08-2016, 18:54 (3044 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Willem.H.N., 03-08-2016, 19:04

Als de fout voor de opname/weergaveversterker zou zitten, hoe verklaar ik dan dat het gekraak weg is wanneer de opname/weergaveversterker afwezig is?

Groeten Nick

Het gekraak gaat dus door de opn./weergave en als je die er uithaalt is het gekraak weg dus zou dan denken dat het er voor zit die het doorgeeft als de print er in zit.

--
Lukt het niet?

door maarten van dijk @, 04-08-2016, 16:09 (3044 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Zitten er van die prachtig gekleurde tantaaldruppel elcootjes in?Die c'eetjes gaan na verloop van een aantal jaren werken.Ik heb daar in het verleden de gekste dingen mee meegemaakt.Suk6!

mvg, Maarten.