Windwijzer Elektuur (Toestel of techniek)
Jaren geleden al (1986) een electronische windwijzer welke het bijna 20 jaar zonder problemen heeft volgehouden (op wat doorgebrande lampjes na).
Na het overlijden van de eigenaar is het apparaat na enige tijd herplaatst op een ander adres en toen begonnen de problemen.
Met enige regelmaat weigerde de uitlezing veroorzaakt door het gedeelte wat op dak staat.
De schuldige is een ic type cd4069.
Na vervanging werkt alles weer, soms enkele maanden , soms een dag.
Nu ga je niet voor je plezier een hoog rietgedekt boerderijdak op (het vergt wat knoopwerk van lange ladders aan elkaar) dus een reparatie werd wel eens uitgesteld.
Nu moest het er weer eens van komen en wil ik toch wel eens weten waarom dit onderdeel het steeds begeeft.
Poort N3 geeft een 50Hz puls,en deze begeeft het in ieder geval.
Nu is deze puls ca 9.5 volt, zou dat aan de hoge kant zijn?
Het ic zelf werkt met 8 volt.
Over c4 heb ik nu een zenerdiode van 8.2 volt gezet wat de puls wat begrenst, en tevens ook wat hoekiger maakt.
Mijn vermoeden is dat door een lange aansluitkabel er spanningspieken optreden waardoor het ic het begeeft, zeg het maar als ik het mis heb, mijn theoretische kennis is minimaal.
Maar het blijft gissen waarom het uitleesgedeelte waar een zelfde soort schakeling in zit wel heel blijft.
Ook hier is voor de zekerheid met een zener de puls wat begrenst.
Ik hoor graag of er nog andere ideeen zijn of dat de laatste reparatie de juiste was.
Voor de zekerheid nu toch maar van een ic-voetje gebruik gemaakt.
Overigens staat bij mij sinds 1994 een zelfde aanwijzer met dezelfde onderdelen probleemloos zijn werk te verrichten.
Dirk.
Complete draad:
- Windwijzer Elektuur -
doktordirk,
06-08-2016, 20:10
- Windwijzer Elektuur -
Maarten Bakker,
06-08-2016, 21:16
- Windwijzer Elektuur - soundman2, 07-08-2016, 09:03
- Windwijzer Elektuur -
doktordirk,
07-08-2016, 19:14