Windwijzer Elektuur (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-08-2016, 20:10 (3041 dagen geleden)

Jaren geleden al (1986) een electronische windwijzer welke het bijna 20 jaar zonder problemen heeft volgehouden (op wat doorgebrande lampjes na).
Na het overlijden van de eigenaar is het apparaat na enige tijd herplaatst op een ander adres en toen begonnen de problemen.
Met enige regelmaat weigerde de uitlezing veroorzaakt door het gedeelte wat op dak staat.
De schuldige is een ic type cd4069.
Na vervanging werkt alles weer, soms enkele maanden , soms een dag.
Nu ga je niet voor je plezier een hoog rietgedekt boerderijdak op (het vergt wat knoopwerk van lange ladders aan elkaar) dus een reparatie werd wel eens uitgesteld.
Nu moest het er weer eens van komen en wil ik toch wel eens weten waarom dit onderdeel het steeds begeeft.[image]
Poort N3 geeft een 50Hz puls,en deze begeeft het in ieder geval.
Nu is deze puls ca 9.5 volt, zou dat aan de hoge kant zijn?
Het ic zelf werkt met 8 volt.
Over c4 heb ik nu een zenerdiode van 8.2 volt gezet wat de puls wat begrenst, en tevens ook wat hoekiger maakt.
Mijn vermoeden is dat door een lange aansluitkabel er spanningspieken optreden waardoor het ic het begeeft, zeg het maar als ik het mis heb, mijn theoretische kennis is minimaal.
Maar het blijft gissen waarom het uitleesgedeelte waar een zelfde soort schakeling in zit wel heel blijft.
[image]
Ook hier is voor de zekerheid met een zener de puls wat begrenst.
Ik hoor graag of er nog andere ideeen zijn of dat de laatste reparatie de juiste was.
Voor de zekerheid nu toch maar van een ic-voetje gebruik gemaakt.
Overigens staat bij mij sinds 1994 een zelfde aanwijzer met dezelfde onderdelen probleemloos zijn werk te verrichten.

Dirk.

Windwijzer Elektuur

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-08-2016, 21:16 (3041 dagen geleden) @ doktordirk

Klinkt voor mij inderdaad alsof de kabel ergens een veld oppikt. Een zener of zelfs een transzorb biedt dan uitkomst.

Windwijzer Elektuur

door soundman2 @, Wouw, 07-08-2016, 09:03 (3041 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 07-08-2016, 09:06

Klinkt voor mij inderdaad alsof de kabel ergens een veld oppikt. Een zener of zelfs een transzorb biedt dan uitkomst.

Ingangen kun je beveiligen met diodes in sper naar de voedingslijnen (plus en min). Zo kan een ingang nooit hoger worden dan dan de plus of minvoeding plus een diodespanning. Diodes uit de 1N4000 serie zijn daarvoor wel bruikbaar,
De digitalica loopt hier niet zo snel en daarom kun de ingangen aansturen met een weerstandje en daarachter een ker. ceetje van bijv 10nF. Dat kan allemaal helpen.
Als het door vocht/zout komt, zoals in kustgebieden, zou je de hele schakeling in kunnen gieten in epoxyhars. Dat maakt repareren dan wel weer een stuk lastiger.
De ic's van Philips uit de zgn HEF serie zijn weer beter beveiligd dan de ic's uit de mos CDxxxx serie. Ze zijn pincompatibel.

Windwijzer Elektuur

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-08-2016, 19:14 (3040 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt voor de info/ steun, zit ik waarschijnlijk toch nog op de goede weg.
Voorlopig werkt alles weer normaal (bij mij thuis), over enkele weken moet alles maar weer het dak op,en dan merken we het wel of dit de oplossing is.
Misschien vervang ik de cd4093 nog voor een hef4093, eigenlijk nooit op gelet dat deze ook op een hoger voltage kunnen werken.
Als deze ic's beter beveiligd zijn is dat zeker een optie.
@Soundman, de schakeling zit min of meer lucht en lichtdicht ingebouwd in een stukje pvc pijp met een schroefdeksel[image]
Dit is een proefopstelling, boven het deksel draaien twee magneten voor de koppeling met de codeschijf van de aanwijzer.
Normaal zit het geheel weggestopt in een ijzeren pijp met onderdeksel van de windwijzer.

Dirk.

Windwijzer Elektuur

door HM @, Hilversum, 07-08-2016, 19:39 (3040 dagen geleden) @ doktordirk

Check ook of de gebruikte trafo de juiste spanning geeft.
De sinussen van de trafo worden door de poort omgezet naar blokgolven. Als die sinussen te hoog zijn dan kan dat schadelijk zijn voor de ingang van de poort.
Je mag over de ingang natuurlijk een zenerdiode plaatsen om ervoor te zorgen dat de maximale ingangsspanning ( in dit geval 8V ) niet wordt overschreden.