Oplaadbare Accu NICD of NIMH (Toestel of techniek)
door hdegreeuw , Andijk, 27-08-2016, 11:06 (3021 dagen geleden)
Gewijzigd door hdegreeuw, 27-08-2016, 11:08
In mijn ontvanger zat een pakket (6 stuks 7,2 Volt ) Nikkel Cadmium batterijen.
Het batterij pakket was dermate slecht en niet meer te gebruiken.
Nu heb ik nog een batterij pakket van 7,2 Volt maar dat zijn NiMH batterijen.
Origineel zit er een lader bij de Nikkel Cadmium batterijen.
Mijn vraag is zou het verschil maken of ik NICD of NIMH batterijen oplaad?
Ik heb hem wel al aan de lader aangesloten en de accu wordt opgeladen.
Maar durf hem niet aan te laten staan als ik weg ben.
Hessel
Oplaadbare Accu NICD of NIMH
door Erik , 27-08-2016, 11:43 (3021 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Erik, 27-08-2016, 11:46
Het laden van NICD en NIMH is wel verschillend.
NIMH kun je op de volgende manieren laden:
Standaard:
Gebruik een constante stroombron van 0.1C (C = capaciteit van de accu)
De maximale klemspanning van de stroombron is 1,44V per cel.
Laadtijd 15 uur.
Als de accu niet geheel leeg was, zal bij het vol raken van de accu de resterende stroom omgezet worden in warmte.
Het warm worden van de cellen is dan het teken dat ze vol zijn.
Je kunt ze dan loskoppelen, maar doorladen tot de 15 uur is geen probleem aangezien de cellen 0,1C makkelijk kunnen verwerken, en als warmte kunnen afgeven
Snelladen:
Dit is een heel ander verhaal, hiebij ga je kijken maar spannings variaties (delta V) en temperatuur stijgingen (delta T) om het moment dat de accu vol is
Laden doe je met 0,3C tot 1C
Hier zou ik zonder officiële lader niet aan beginnen
door hdegreeuw , Andijk, 27-08-2016, 17:57 (3021 dagen geleden) @ Erik
Dat zou dus neerkomen op een adapter met een uitgaande spanning van 8,64 Volt en een capaciteit van o,1 x 940 mAh is 94 mA.
Of doe ik nu iets niet goed, het lijkt mij zo weinig.
door Erik , 27-08-2016, 22:32 (3020 dagen geleden) @ hdegreeuw
Dat zou dus neerkomen op een adapter met een uitgaande spanning van 8,64 Volt en een capaciteit van o,1 x 940 mAh is 94 mA.
Of doe ik nu iets niet goed, het lijkt mij zo weinig.
Nee 94mA klopt. belangrijk is wel dat het een echte stroombron is (de laadstroom moet constant gehouden worden).
Een serie weerstandje is niet genoeg
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 27-08-2016, 23:18 (3020 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-08-2016, 23:24
Een serieweerstandje is geen ideale stroombron maar werkt hier juist prima. Naarmate de celspanning toeneemt, neemt de stroom af. Dimensioneer je weerstandje zo dat er bij 1,4V celspanning minder dan 94mA loopt en de celspanning zal ook niet belangrijk meer oplopen omdat de cellen de spanning afdwingen. Bij lege cellen zal er dan iets meer dan 94mA lopen maa ook dat kan geen kwaad. Beter is nog om iets richting 1/20C aan te houden als je geen haast hebt met laden aangezien NiMH harder slijt van langzaam overladen dan NiCd. Mik bijvoorbeeld op 50mA bij 1,4V celspanning als je verwacht dat je de accu's regelmatig langere tijd vergeet uit de lader te halen.
Als je een voedingsspanning en weerstand kiest, reken dan wel even de verschillende scenario's door. Dus hoe hoog de stroom bij lege cellen is en hoe hoog bij volle. Als dat te ver uitelkaar ligt, kies een hogere voedingsspanning en weerstandswaarde. Reken ook het vermogen van de weerstand uit.
door HM , Hilversum, 28-08-2016, 08:49 (3020 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Serieweerstandje oplossing is alleen goed als je heel lange laadtijden kan hebben.
NiMh en NiCd worden beiden geladen met een stroom van 0,1C. Na 14 uur zijn de cellen vol. Bij 0,1C ontstaat er geen schade al laat je ze er een jaar aan zitten.
Met dat weerstandje krijg je de cel pas na heeeeel lang laden echt vol.
Niet doen dus, is echt alleen geschikt voor lood accu's, die worden geladen met een vaste spanning en een stroombegrenzing.
NiMh en NiCd worden met een vaste stroom geladen en is de spanning minder relevant.
Snelladen is een ander geval. Dat moet altijd worden gestopt als of de temperatuur gaat stijgen of de spanning sneller gaat toenemen.
Daarvoor moet de lader geschikt zijn of er moet een sensor in het accupakket worden geplaatst.
Bij ontvangers zie je snelladen in het apparaat zelf overigens zelden.
door snameroc , Etten Leur, 28-08-2016, 09:14 (3020 dagen geleden) @ HM
Iedere kruimeldief dect telefoon etc laad toch gewoon met een serie weerstand?
Ook de goedkope bouwmarkt accu schroefmachines doen het zo.
Het duurt lang voor hij echt vol is maar als je dat kunt hebben zie ik het probleem niet. Sterker nog een loodgell accu kan er juist slecht tegen en daar moet je de open klem spanning begrenzen.
Johan
door HM , Hilversum, 28-08-2016, 12:31 (3020 dagen geleden) @ snameroc
Iedere kruimeldief dect telefoon etc laad toch gewoon met een serie weerstand?
Ook de goedkope bouwmarkt accu schroefmachines doen het zo.
Klopt en die hebben allemaal een erg korte levensduur.
Maar daar staat tegenover dat ze ook vaak erg weinig worden gebruikt.
Het duurt lang voor hij echt vol is maar als je dat kunt hebben zie ik het probleem niet. Sterker nog een loodgell accu kan er juist slecht tegen en daar moet je de open klem spanning begrenzen.
Als het er om gaat zo goedkoop mogelijk iets te maken is alles goed.
Wil je lang de volle capaciteit hebben van een accu MOET je hem op de juiste wijze laden.
De fabrikant schrijft bij NiCd ( voor zover je die nog kunt kopen voor civiel gebruik ) en NiMh voor dat er geladen moet worden met 0,1C.
Een goed datablad ( en die zijn erg schaars ) laat zien dat je oneindig mag laden met 0,1C
Loodaccu's worden geladen met de spanning waarop je hem in geladen toestand wilt hebben, en ja dat verschilt met het gebruik.
Stel je wilt de accu als vol beschouwen bij 13,6 V dan neem je een voedingsspanning van 13,6 volt met een ingebouwde stroombegrenzing geschikt voor dat type accu.
Een lege loodaccu begint met weinig stroomopname ( hoge inwendige weerstand ) gaat langzaam meer stroom opnemen tot de stroombegrenzing de stroom limiteerd en daarna zal de laadstroom afnemen.
Als de laadstroom onder een bij die accu behorende waarde ligt is de accu vol.
Maar omdat je geen te hoge spanning aanbiedt mag die spanning er op blijven staan.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-08-2016, 11:06 (3020 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-08-2016, 11:12
Niet doen dus, is echt alleen geschikt voor lood accu's, die worden geladen met een vaste spanning en een stroombegrenzing.
Dat is nou net een plaats waar je geen weerstandje wilt hebben. Immers geeft de accu door het zakken van de laadstroom aan dat hij vol begint te raken, en dan neemt de spanningsval over de weerstand af waardoor de laadspanning toeneemt en er ergens een balans wordt gevonden, met een beetje pech op een spanning waarbij de accu gaat staan gassen. Een loodaccu of lithiumaccu wil je met een vast begrensde spanning laden en de laadsnelheid stel je in met een stroombegrenzing.
NiMh en NiCd worden met een vaste stroom geladen en is de spanning minder relevant.
Dat is opzich waar, maar de consequentie is dat een weerstand als stroombron prima werkt. Immers daar reguleert de cel de spanning naar gelang de laadtoestand zoals een loodaccu zijn laadstroom reguleert. Zoals ik beschreef heeft een weerstand hier precies het juiste begrenzende effect aan het einde van de lading, namelijk dat de laadstroom afneemt als de celspanning stijgt, zodat een ideale stroombron niet nodig is.
Snelladen is een ander geval. Dat moet altijd worden gestopt als of de temperatuur gaat stijgen of de spanning sneller gaat toenemen.
Daarvoor moet de lader geschikt zijn of er moet een sensor in het accupakket worden geplaatst.
Snelladen zou ik absoluut afraden. De afschakelcriteria voor NiCd en NiMH zijn anders en afschakelen bij NiMH is in het algemeen niet extreem betrouwbaar.
P.S. De reden dat ik 1/20C noemde als voorbeeld, is dat NiMH iets harder schijnt te slijten dan NiCd als je 1/10C aanhoudt. Je kan de cel dus niet "eeuwig" blijven laden met 1/10C en verwachten dat hij zijn levensduur behoudt. Maar bijvoorbeeld 15 uur zal geen probleem zijn.
P.P.S. Eigenlijk dus gewoon wat snamerroc hierboven al zegt.
door HM , Hilversum, 28-08-2016, 12:42 (3020 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Dat is nou net een plaats waar je geen weerstandje wilt hebben. Immers geeft de accu door het zakken van de laadstroom aan dat hij vol begint te raken, en dan neemt de spanningsval over de weerstand af waardoor de laadspanning toeneemt en er ergens een balans wordt gevonden, met een beetje pech op een spanning waarbij de accu gaat staan gassen. Een loodaccu of lithiumaccu wil je met een vast begrensde spanning laden en de laadsnelheid stel je in met een stroombegrenzing.
Maarten, ik schrijf toch echt een vaste spanning. Dat is een spanning die is gekozen als vol waarde voor een bepaalde accu. Die waarde varieert met de toepassing van de accu.
Zie ook het stukje onder de andere reactie over het verloop van de laadstroom.
Dat is opzich waar, maar de consequentie is dat een weerstand als stroombron prima werkt. Immers daar reguleert de cel de spanning naar gelang de laadtoestand zoals een loodaccu zijn laadstroom reguleert. Zoals ik beschreef heeft een weerstand hier precies het juiste begrenzende effect aan het einde van de lading, namelijk dat de laadstroom afneemt als de celspanning stijgt, zodat een ideale stroombron niet nodig is.
Daar ben ik het niet mee eens. Een weerstand kan niet een stroombron vervangen.
Juist door die veranderende inwendige weerstand die weer afhangt van de conditie ( aantal malen gebruikt en ontladingstoestand ).
Je weet gewoon nooit wanneer de accu vol is als de weerstand te groot is en je gaat over 0,1C heen als de weerstand te klein is.
Natuurlijk als het goedkoop moet werkt het maar je mag dan geen lange levensduur van een accu verwachten.
Gelukkig is NiMh minder gevoelig voor slecht opladen en dan weer ontladen.
NiCd heeft een zeer sterk geheugeneffect waarbij je de accu daarna zonder radicale acties nooit meer vol krijgt.
Maar gelukkig is NiCd voor civiel gebruikt vrijwel uitgestorven.
Snelladen zou ik absoluut afraden. De afschakelcriteria voor NiCd en NiMH zijn anders en afschakelen bij NiMH is in het algemeen niet extreem betrouwbaar.
Mee eens.
P.S. De reden dat ik 1/20C noemde als voorbeeld, is dat NiMH iets harder schijnt te slijten dan NiCd als je 1/10C aanhoudt. Je kan de cel dus niet "eeuwig" blijven laden met 1/10C en verwachten dat hij zijn levensduur behoudt. Maar bijvoorbeeld 15 uur zal geen probleem zijn.
Het verschilt per merk en type accu maar een gangbare GP cel mag je oneindig laden met 0,1C. Veel andere merken geven dat soort gegevens niet op.
En het beste is uiteraard de lader afschakelen als de accu vol is dus bijv. op een timer op 14 uur.
Blijft de accu lang in de lader zitten dan is een intelligent systeem aan te raden om periodiek de zelfontlading aan te vullen maar dat gaat weer een stuk verder.
En waar ik het niet mee eens ben.
Ook jij hebt zat accu's gezien die ruim voor de 1000 cycli al niet meer op te laden zijn.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-08-2016, 14:03 (3020 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-08-2016, 14:07
Maarten, ik schrijf toch echt een vaste spanning. Dat is een spanning die is gekozen als vol waarde voor een bepaalde accu. Die waarde varieert met de toepassing van de accu.
Okay, maar als je een nette 13,6 of 13,8V ter beschikking hebt, waarom zou je er dan nog een weerstandje mee in serie willen zetten? Om de laadstroom bij lege accu te begrenzen? Maar bij een volle haal je op die manier nooit helemaal je eindspanning. In de praktijk zie je eigenlijk nooit dat een loodaccu op die manier geladen wordt (behalve in budgetapparaten waar de spanning om te beginnen al ongestabiliseerd en te hoog is).
Je weet gewoon nooit wanneer de accu vol is als de weerstand te groot is en je gaat over 0,1C heen als de weerstand te klein is.
Je kiest de voedingsspanning en de weerstand zo, dat je nooit over 0,1C heengaat. Hoe hoger de spanning over de weerstand hoe dichter de weerstand bij een ideale stroombron in de buurt komt en hoe minder het stroomverschil. Je moet hem dus inderdaad niet te laag kiezen (en zoals ik aangaf de beginstroom en eindstroom uitrekenen). Als je naar de spanningskarakteristiek van een NiMH kijkt, dan is die volgens mij in het midden vrijwel vlak dus alleen aan het einde gaat het laden langzamer en dat is precies het stuk in de laadcurve waar hij vaak te lang aan de lader blijft hangen.
Natuurlijk als het goedkoop moet werkt het maar je mag dan geen lange levensduur van een accu verwachten.
Ik denk dat het belangrijkste levensduurprobleem zit in langdurig aan de lader laten hangen als hij al vol is. Er wordt vaak aanbevolen om ook bij 1/10C alsnog na 15 uur uit te schakelen, dat zal niet voor niets zijn.
Het verschilt per merk en type accu maar een gangbare GP cel mag je oneindig laden met 0,1C. Veel andere merken geven dat soort gegevens niet op.
En het beste is uiteraard de lader afschakelen als de accu vol is dus bijv. op een timer op 14 uur.
Dat dus.
En waar ik het niet mee eens ben.
Ook jij hebt zat accu's gezien die ruim voor de 1000 cycli al niet meer op te laden zijn.
Absoluut, maar of dat aan het serieweerstandje ligt?
door HM , Hilversum, 28-08-2016, 16:28 (3020 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Okay, maar als je een nette 13,6 of 13,8V ter beschikking hebt, waarom zou je er dan nog een weerstandje mee in serie willen zetten? Om de laadstroom bij lege accu te begrenzen? Maar bij een volle haal je op die manier nooit helemaal je eindspanning. In de praktijk zie je eigenlijk nooit dat een loodaccu op die manier geladen wordt (behalve in budgetapparaten waar de spanning om te beginnen al ongestabiliseerd en te hoog is).
Jij wil een serieweerstand, ik zeg juist geen weerstand maar wel een stroombegrenzing om niet over het maximum wat de platen aankunnen heen te gaan.
Door de gekozen spanning is de gewenste waarde voor vol vastgelegd.
Welke waarde dat is hangt van het gebruik van de accu af.
door snameroc , Etten Leur, 28-08-2016, 17:13 (3020 dagen geleden) @ HM
Die 13,8 volt is allang verleden tijd dat moet vrij nauwkeurig 14,4 volt zijn bij een moderne loodaccu maar beslist niet meer. Daarom mag je een moderne auto accu niet laden met een ouderwetse lader met bijv een plaatgelijkrichter.
door HM , Hilversum, 28-08-2016, 18:16 (3019 dagen geleden) @ snameroc
Die 13,8 volt is allang verleden tijd dat moet vrij nauwkeurig 14,4 volt zijn bij een moderne loodaccu maar beslist niet meer. Daarom mag je een moderne auto accu niet laden met een ouderwetse lader met bijv een plaatgelijkrichter.
De vol spanning is afhankelijk van het gebruik. Ik heb 13,8 als voorbeeld gebruikt.
14,4 V is niet eens het absolute maximale spanning voor een loodaccu.
Voor veel andere toepassingen worden lagere spanningen gebruikt.
Oa. backup accu's ( stand-by gebruik ) worden niet op 14,4 gezet, dan zijn ze te snel weg.
Zie ook de verschillen voor cyclic en float/trickle charge
http://www.farnell.com/datasheets/1740432.pdf?_ga=1.21331326.419804432.1409079562
en http://www.farnell.com/datasheets/1674772.pdf?_ga=1.125804367.419804432.1409079562
Loodaccu's blijken voor veel toepassingen vervelende dingen te zijn.
Ondanks een opgegeven capaciteit mag je ze eigenlijk nooit meer dan 50% ontladen.
Een 100 Ah accu heeft dan maar een effectieve capaciteit van 50 Ah.
Incidenteel wat verder ontladen is niet erg, geregeld onder de 50% ontladen levert een veel geringere levensduur op.
Volledig ontladen geeft eveneens een kortere levensduur.
Na gebruik of langdurig niet opladen is vaak het einde van een loodaccu.
Vroege/simpele laders zijn inderdaad niet best voor een loodaccu. De openspanning is vaak aan de hoge kant en de stroombegrenzing laat te wensen over.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 28-08-2016, 19:05 (3019 dagen geleden) @ HM
Dan zijn we het wat lood betreft volledig eens, kennelijk heb ik ergens iets scheef gelezen.
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 27-08-2016, 17:34 (3021 dagen geleden) @ hdegreeuw
Als je een beetje Engels kunt lezen kan ik je deze link aanbevelen: http://michaelbluejay.com/batteries/
door Jan 1 , Tilburg, 29-08-2016, 10:58 (3019 dagen geleden) @ hdegreeuw
NimH batterijen kunnen aanzienlijk meer energie leveren dan Nicad batterijen, en kennen geen geheugeneffect. Dat wil zeggen, er is geen verkorting in levensduur te verwachten bij een NimH batterij als die in halfvolle toestand opgeladen word. Al dat gekloot met een voorschakelweerstandje is niet aan te bevelen. Het beste resultaat behaal je met een speciale NimH batterij oplader. Voor 3 tientjes heb je al een goede. Je kunt rustig van huis gaan, want hij slaat automatisch af. Ook zal zo'n lader meer energie in je batterijen stoppen (100 %) tegen een gewone lader (80 %). Zelf gebruik ik een - Voltcraft -. Deze heeft een carrousel voor alle combinaties van NimH batterijen, van 2x 1,2 Volt in serie tot 10x 1,2 Volt in serie, en een keuzeschakelaar van 500 mA en 1000 mA. Deze wat grotere stromen van deze lader heb ik in mijn geval nodig voor twee 1,2 Volt x 9 Ampere batterijen die in serie staan in mijn draagbare Philips Radio L2X70B (Lark). Aldaar wel een voorschakelweerstandje van 6,8 Ohm om de 2,4 Volt terug te brengen naar 1,2 volt. Bij 1,2 Volt werkt de radio ronduit slecht. Dit gaat al vele jaren prima. In jouw geval zijn er voor lagere laadstromen ook speciale NimH laders te koop.