Tecsun S-2000 probleem (Toestel of techniek)

door Scheltes, 04-09-2016, 12:44 (3013 dagen geleden)

Help!
Mijn 2 jaar oude Tecsun S-2000 is waarschijnlijk doorgebrand. Wat is er gebeurd?
Ik ben 2 weken op vakantie geweest. Vlak daarvoor heb ik de radio nog aan gehad spelend op de batterijen. Dus niet op het elektrisch net aangesloten. Niets aan de hand.

Voordat ik ging heb ik de radio middels een adapter die in een stekkerdoos stak wel op het elektrisch net aangesolten om nog even te luisteren.
Daarna heb ik de stekker van de stekkerdoos uit het stopkontakt getrokken. De adapter bleef in de stekkerdoos zitten.
Na terugkomst heb ik de stekker van de stekkerdoos weer in het stopkontankt gestoken. Op de stekkerdoos zitten nog meer radio’s aangesloten.
De Tecsun 2000 heb ik NIET aangedaan. Dat wil ik met nadruk melden.
Was de radio voordat ik op vakantie ging soms ongewild aan blijven staan spelend op de batterijen? Neen, want dan zouden de batterijen nu na 2 weken waarschijnlijk uitgeput zijn. En dat is niet het geval. Ik heb ze met een multimeter nagemeten.

Plotseling rook ik een doorbrandlucht. Ik had op dat moment niet het benul om de stekker uit het stopkontakt te trekken. Ik was te druk bezig om uit te zoeken welke radio stonk. Toen ik dat had uitgevonden was het al te laat. De radio doet het niet meer.
Wat is er aan de hand? Heeft de adapter me een kunstje geflikt?

Kan iemend mij uitleggen wat ik nu kan/moet doen? Ik heb niet zo’n ervaring in het repareren van radio’s.

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04-09-2016, 14:34 (3013 dagen geleden) @ Scheltes

Ik zou beginnen met de spanningsadapter. Is de spanning die hij afgeeft ook werkelijk 6 volt gelijkspanning?

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 04-09-2016, 15:49 (3013 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo,

Bedankt voor Uw reactie.

Hoe je dat precies?

Met vriendelijke groet,

Jan.

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04-09-2016, 16:03 (3013 dagen geleden) @ Scheltes

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 04-09-2016, 17:41 (3013 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,

Ik weet wel hoe je spanning moet meten met een multimeter maar hoe meet je de spanning van een adapter? Waar plaats je de meetpennen?

Groet,

Jan

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 04-09-2016, 18:02 (3013 dagen geleden) @ Scheltes

Hallo Willem,

Ik heb inmiddels de spanning op de adapter kunnen meten. Dat is 12 Volt.
Dat klopt, want de adapter die ik bij de radio kreeg heeft een output van 12 Volt. Volgens de technische gegevens van de Tecsun S-2000 zou er een adapter met een output van 6 Volt bij worden geleverd. Ik neem aan, dat een 12 Volt adapter geen doorbranden van de radio kan hebben veroorzaakt.

Ik neem aan, dat ik de radio zal moeten openen. Waar moet ik op letten om te kunnen achterhalen, wat de oorzaak is van het mankement.

Graag nog even meer hulp.

Met vriendelijke groet,

Jan.

Tecsun S-2000 probleem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-09-2016, 19:08 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Hallo Willem,

Dat klopt, want de adapter die ik bij de radio kreeg heeft een output van 12 Volt. Volgens de technische gegevens van de Tecsun S-2000 zou er een adapter met een output van 6 Volt bij worden geleverd. Ik neem aan, dat een 12 Volt adapter geen doorbranden van de radio kan hebben veroorzaakt.

Ik neem aan, dat ik de radio zal moeten openen. Waar moet ik op letten om te kunnen achterhalen, wat de oorzaak is van het mankement.

Het zou zomaar kunnen dat je de oorzaak hebt gevonden. In elk geval de moeite waard om nader uit te zoeken. Wat voor spanning staat er op het toestel zelf vermeld?

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04-09-2016, 21:30 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Hallo Willem,

Graag nog even meer hulp.

Met vriendelijke groet,

Jan.

De oorzaak van het mankement ligt aan de veel te hoge spanning van de adapter.
Volgens de fabrikant wordt er bij de Tecsun S-2000 een adapter geleverd van 6 V, 0.5 A. Als er dus een adapter van 12 V geleverd is, dan is die spanning twee maal te hoog (100%). Het valt me nog mee dat je radio het zo lang heeft uitgehouden...En de schade? Tja, ik zou het eerste aan electrolytische condensatoren (elco's) denken die houden niet zo van overspanning.:-(

Willem

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 04-09-2016, 21:43 (3012 dagen geleden) @ Oldtimer

Hallo Willem,

Dank voor je uitleg.

Zou het ter ziele gaan van de elco's ook de oorzaak kunnen zijn zo'n brandlucht? Of moet ik gaan denken aan meer grotere schade?
Aan wat voor schade denk je dan?
Zou repareren dan nog wel een optie kunnen zijn?

Ik verneem graag van je.

Met vriendelijke groet,

Jan

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04-09-2016, 22:29 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

De schade kan erg veel groter zijn. Het eenvoudigste is om de radio open te maken en visueel te inspecteren. Als het ding stinkt zal je waarschijnlijk ook wel iets zien dat niet klopt. Bijvoorbeeld: verschroeide print onder een te heet geworden weerstand, ontplofte elco's enz. enz. Of reparatie lonend is hangt natuurlijk af van de schade. Het is ook erg handig als je over servicedocumentatie beschikt.
Mogelijk kan de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio (NVHR) je helpen op een van hun reparatiedagen, zie hun website voor de data.

http://www.nvhr.nl/frameset.htm?&ContentFrame

Willem

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 05-09-2016, 08:06 (3012 dagen geleden) @ Oldtimer

Beste Willem,

Hartelijk dank voor je advies.
Ik zal zeker met de radio naar één van de reparatiedagen van de NVHR gaan.

Met vriendelijke groet,

Jan

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 05-09-2016, 09:43 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Beste Willem,

Ik kon het niet laten de radio open te maken.
Ik trof de beschadiging aan zoals getoond op bijgaande foto's.
Bij het afborstelen van de verbrande hoek van het printplaatje viel, ik denk, een schakelaartje van de printplaat af.

Meer schade trof ik, zover ik kon nagaan, niet aan. Is het schakelaartje soms voor het omschakelen naar de voeding van de batterijen?

Het beroerde is, dat er op internet geen schema van deze radio is te vinden.
Wel een blokschema. Zie: http://hamradio.mybb.ru/uploads/0000/19/4d/6993-1-f.jpg

Ik denk er over om de voeding via de adapter uit te schakelen en de radio uitsluitend via de batterijen te laten spelen. Ik weet niet of dat kan. Daarvoor heb ik, denk ik, de hulp van het reparatieteam van de NVHR nodig.

Ik hoor graag van U wat U er van vindt.

Met vriendelijke groet,

Jan.

[image][image][image][image]

Tecsun S-2000 probleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-09-2016, 10:51 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Dat ziet er uit als een spanningregelaartje die het door de te hoge spanning heeft begeven als ik mee mag doen.;-)

Hans

--
Hans van Kampen

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 05-09-2016, 11:05 (3012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste Hans,

Hartelijk dank voor je reactie.

Wat bedoel je met "als ik mee mag doen" ?

Hartelijke groet,

Jan

Tecsun S-2000 probleem

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-09-2016, 12:15 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Beste Hans,

Hartelijk dank voor je reactie.

Wat bedoel je met "als ik mee mag doen" ?

Hartelijke groet,

Jan

dag Jan,

das gewoon een grapje om binnen te vallen, niet meer en niet minder :-)

Het verbrandde component kan een regelaar geweest zijn of een transistor.

Ik zou eerst testen of de rest van de radio nog werkt, door na deze onderdeel eens 5 volt aan te brengen op de print.

groeten

Kris

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 05-09-2016, 13:26 (3012 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,
Ik vermoedde al zoiets.

Op welke print? De print na de beschadigde voedings print? Dat is dan de print (Control board) die zich bevindt tussen de hoofd print (Main PC board) en de beschadigde.

Van de beschadigde PCB gaan 2 draden (rood en zwart) naar de Control board). Die draden heb ik aan de kant van de beschadigde PCB losgeknipt, 4 x 1.5 volt batterijen in de batterij ruimte van de radio geplaatst en de draden komende van de control board verbonden met de draden die uit de batterij ruimte komen. Binggo! De radio doet het. Ik zal niet te vroeg juichen, want ik heb maar al te vaak met een "addertje uit het gras" te maken gehad waardoor een ander probleem zich aandiende.

Volgesn mij kan ik nu de 2 draden die van de control board komen solderen aan de de draden die uit de batterij ruimte komen waarmee ik de beschadigde PCB omzeil en gewoon weer naar de radio kan luisteren zonder dat deze met een adapter aan het elektrisch net is verbonden.

Wat vind jij?

Met vriendelijke groet,

Jan.

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 05-09-2016, 16:32 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Toen ik zo zat na te denken over mijn plan om de beschadigde PCB te omzeilen en de 2 draden van de Control Board rechtstreeks te koppelen aan de batterij draden vroeg ik me af of dat zomaar ongestraft kan worden gedaan.
Waarom zitten anders die 5 dioden en 5 elco's op het betrokken printplaatje?

Kan iemand mij uit de droom helpen?

Tecsun S-2000 probleem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-09-2016, 13:08 (3011 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-09-2016, 13:11

Daarvoor zou je eigenlijk het schema moeten optekenen... Niet echt ingewikkelde schakeling dus een goede oefening.

Maar aangezien hij ook gemaakt is om op batterijen te kunnen werken, is er niets mis met de gedachte om hem vanaf dat punt te voeden, zeker omdat er maar 2 draden lopen dus een simpelen + en -. Zolang je maar zorgt dat de spanning nooit te hoog wordt, want het gaat buiten de regelaar om.

Omdat er een kans is dat de batterijspanning van 6V nog wat omlaaggebracht werd normaalgesproken, zou je hem op 5V kunnen voeden (of 6V met een diode in serie).

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 06-09-2016, 13:12 (3011 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dankjewel Maarten.
Ik denk er nog even over na.
Ik heb inmiddels de vraag per email ook voorgelegd aan Tecsun in Hongkong.
Ik hoop, dat ze zullen reageren

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 05-09-2016, 12:08 (3012 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Beste Hans,

Bedoel je er zo één?

MOSFET Vishay SQ1431EH-T1-GE3 Soort behuizing SC-70
Zie:
https://www.conrad.nl/nl/mosfet-vishay-sq1431eh-t1-ge3-soort-behuizing-sc-70-598544.html?sc.query...

Of gaat het hier alleen om een behuizing voor een SQ1? Zie voor SQ1 mijn eerste foto rechts boven.

Met vriendelijke groet,

Jan

Tecsun S-2000 probleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-09-2016, 13:29 (3012 dagen geleden) @ Scheltes

Die bedoel ik, spanningregelaars werden ook in die uitvoering gemaakt dan in TO220 behuizing met koel/montageplaatje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 05-09-2016, 13:56 (3012 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Oldtimer, 05-09-2016, 14:11

[image]

Ik moest even zoeken maar op een Russische site vond ik een stukje van het schema van de Tecsun S-2000 die overigens ook bekend staat als de Grundig Satellit 750 of éton 750.
5Q1 is niet het typenummer van de MOSFET maar de aanduiding in het schema.
De MOSFET werkt als een elektronische schakelaar die bestuurd wordt door 5Q2 die op zijn beurt weer gestuurd wordt door de microprocessor in de Tecsun.
De rode lijnen en kruizen geven een modificatie aan om de 4VCW, die de 4V levert voor de microprocessor, te vervangen door een ander ic en is in jouw geval dus niet van toepassing.
Op pen 6 van connector 7P5PT2 moet je in ieder geval 4 V meten en niet hoger anders heb je straks weer een probleem!

Willem

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 06-09-2016, 08:07 (3011 dagen geleden) @ Oldtimer

Beste Willem,

Hartelijk dank voor het grondig uitzoeken van van het probleem.
U zegt onder meer, dat ik de spanning op pen 6 van de connector 7P5PT2 moet nameten. Er zijn echter een aantal 7P5PT2 connectoren in het plaatje zichtbaar.
Bedoelt U 3-7P5PT2?

Met vriendelijke groet,

Jan

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06-09-2016, 09:19 (3011 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Oldtimer, 06-09-2016, 09:29

U zegt onder meer, dat ik de spanning op pen 6 van de connector 7P5PT2 moet
nameten. Er zijn echter een aantal 7P5PT2 connectoren in het plaatje zichtbaar.
Bedoelt U 3-7P5PT2?

Nee, dat bedoel ik niet.
In het plaatje is slechts één connector 7P5PT1 te zien met 7 aansluitingen. Je moet meten tussen pen 1 (0V) en pen 6 (+4V).
Op pen 3-7P5PT2 staat de stuurspanning van de microprocessor om de radio in-of uit te kunnen schakelen. Op pen 5-7P5PT2 komt de +6V van de batterij.

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 06-09-2016, 09:57 (3011 dagen geleden) @ Oldtimer

In het plaatje is slechts één connector 7P5PT1 te zien met 7 aansluitingen.

[image]

Het spijt me, maar ik kan de connector 7P5PT1 niet ontdekken. Waarschijnlijk blijf ik er overheen kijken. Daar heb ik wel meer last van.

Wel zie ik de connectoren 3-7P5PT2, 5-7P5PT2 en 6-7P5PT2. Maar die bedoelt U blijkbaar niet.

Waar ongeveer in het plaatje kan ik de connector 7P5PT1 vinden?

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06-09-2016, 10:31 (3011 dagen geleden) @ Scheltes

Foutje van mij, het moet inderdaad 7P5PT2 zijn.

Tecsun S-2000 probleem

door Scheltes, 06-09-2016, 10:32 (3011 dagen geleden) @ Oldtimer

Maar nu nog welke van de 3?

Tecsun S-2000 probleem

door Oldtimer @, Oegstgeest, 06-09-2016, 10:37 (3011 dagen geleden) @ Scheltes

Degene met 7 contacten.