Kenwood KR-5200 ~ Gaat in protectie zonder reden (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 11-09-2016, 13:30 (3006 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Ik heb hier een Kenwood KR-5200 op de werktafel staan die na een halfuurtje spelen continu aan en uit gaat met tussenpozen van ongeveer één seconde.
Het luidsprekerrelais klikt dan steeds aan en uit.

Ik dacht een DC-spanning op de luidsprekerklemmen aan te treffen maar dat is niet echt het geval. Op de luidsprekerklemmen staat maar 20mV op beide kanalen, ook tijdens het aan/uit klikken is er geen DC op de LS-klemmen.

De spanningen op het circuit dat het luidsprekerrelais moet bekrachtigen kloppen echter niet. Zie de rood aangeduide spanningen die ik meet wanneer de versterker aan het spelen is. Wanneer de versterker uit gaat, dan meet ik aan beide kanten van het LS-relais 36V en wordt het relais dus niet bekrachtigd en valt uit. Na een seconde zakt de spanning op de onderste aansluiting van 36V naar 12V en klikt het relais weer aan. En zo gaat hij heen en weer...

De diodes De11 en De12 meten ook goed door en de elco Ce16 is reeds vervangen.

Weerstand Re49 is nagemeten en oké. Ook de weerstanden Re50 en Re51 zijn goed bevonden. Qe16, Qe17, Qe18 en Qe19 meten statisch goed door.
Echter wanneer ik de spanning wil meten op de B-C-E van Qe16 of Qe17 gaat het relais vaak uit (ook als de versterker koud is).

Het relais gaat eveneens aan en uit wanneer de versterker iets meer dan een kwart wordt opengedraaid.

Wat is er aan de hand? Iemand een idee?

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

[image]

Kenwood KR-5200 ~ Gaat in protectie zonder reden

door Goldline @, Oranjedorp, 11-09-2016, 15:55 (3006 dagen geleden) @ ElektroNick

Beste Nick,
om er zeker van te zijn dat de fout niet in een van de eindtrappen zit,
de versterker aansluiten met een gloeilamp van 200 w in serie met het lichtnet, en transistor Qe19 C & E doorverbinden.(relais blijft in) indien lamp fel gaat branden heb je een eindtrap fout.(wel luidsprekers of belastingweerstanden aansluiten)
Indien app. blijft spelen, zal je het in de beveiligingsschakeling moeten zoeken.
Verlopen emitterweerstanden Re31/32 lekkende elko's Ce15/16 ?
succes!

--
Cees PA1DBA

door henkk56 @, 11-09-2016, 16:40 (3006 dagen geleden) @ ElektroNick

Meet eens wat er met de ruststroom gebeurd over Re31 en Re32

Henk

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-09-2016, 00:40 (3005 dagen geleden) @ ElektroNick

Ik zou CE15 verdenken en controleren op slechte solderingen en zwartpoottorren in het beveiligingscircuit.

door Onno-I @, 13-09-2016, 06:51 (3004 dagen geleden) @ ElektroNick

Spanningen op q819 lijken niet in orde
Die is mogelijk lek/ doorgeslagen
Check ook de diode over het relais
Als die onderbroken is kan dat doorslaan van q819 veroorzaken

door Onno-I @, 13-09-2016, 07:59 (3004 dagen geleden) @ Onno-I

Kijk ook maar naar ce16

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 19-09-2016, 17:34 (2998 dagen geleden) @ Onno-I

Sorry voor de late reactie, maar ik had het onvoorzien erg druk de afgelopen week.
Het bleek uiteindelijk toch om een defecte transistor Qe19 te gaan.
Na uitwisseling door een tijdelijke vervanger (BC337) blijft de versterker onafgebroken spelen zonder problemen. De versterker kan nu ook op vol vermogen worden gedraaid zonder dat het relais vroegtijdig afvalt.
De spanningen wijzigen echter niet drastisch.
Maar ik vermoed dat de gebruikte onderdelen daar voor een stuk tussen zitten.
Er zijn namelijk amper weerstanden of condensatoren gebruikt die de waarde hebben zoals opgegeven in het schema. Weerstanden van 1,8k zijn 1k, condensatoren van 47µF zijn in werkelijkheid 68µF enzovoort. Het lijkt alsof ze bij Kenwood nog een hoop restonderdelen hierin gestopt hebben...

Maar goed, hij doet het weer prima! Ik heb er weer een mooie versterker bij!

Bedankt :-)

Groetjes,

Nick

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-09-2016, 00:13 (2997 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door Maurice, 20-09-2016, 00:15

Nick,

Heel veel schema's kloppen niet!
Meestal door wijzigingen tijdens productie.
Er zijn dan vervolg schema's met wijzigingen.

Ga daarom nooit 100% uit van verkrijgbare schema!.
Gebruik schema's enkel als hulp middel.
Plaats altijd onderdelen die in het toestel zijn toegepast.

Tenzij je de gewijzigde schema's bezit en weet waarom men wijzigingen heeft aangebracht.
Indien nodig kan man dan die wijzigingen bij service direct toepassen.
Dat valt dan weer samen met serie nummer van toestel.
Omdat vanaf bepaalde serie nummers wijzigingen zijn aangebracht.
Vaak verbeteringen op het ontwerp of door andere toegepaste componenten.

Voorbeeldje:
[image]

door Ed van der Weele † @, Zeist, 20-09-2016, 01:30 (2997 dagen geleden) @ Maurice

Heel veel schema's kloppen niet!
Meestal door wijzigingen tijdens productie.
Er zijn dan vervolg schema's met wijzigingen.

Dat probleem herken ik van vroeger.
De ene collega voerde de modificatie uit die de fabrikant onlangs had voorgeschreven en bij een volgende reparatie verwijderde een andere collega de modificatie weer omdat hij het modificatieblad had gemist.

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 20-09-2016, 17:05 (2997 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik had al zo'n vermoeden dat het wel vaker gebeurde, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo erg verschilt. Ik heb het maar origineel gelaten. Zou een beetje gekkenwerk zijn om al die weerstanden en condensatoren te vervangen om het schema te doen kloppen. Hij speelt nu mooi en dat is het voornaamste. :-)