Marantz ST-430 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 30-09-2016, 12:59 (2987 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door soundman2, 30-09-2016, 13:28

Hallo,

Ik heb een Marantz ST-430 tuner maar het display geeft op FM telkens 50 KHz te hoog aan.

[image]

Bv. als ik de tuner laat scannen en hij stopt op Radio 2 (97.90 MHz hier in Limburg) dan staat het display op 97.95 MHz. Het geluid is prima en ook het stereolampje brandt en de ledjes van de signaalsterkte zijn alle 3 aan.
Zet ik de tuner dan op 97.90 MHz dan gaan de signaalsterkte ledjes uit en ook de stereoindicator gaat uit.
Een vriend van me heeft dezelfde tuner en ook daar is dit zelfde euvel waar te nemen.
Is er iemand bekend met dit euvel en wat er aan te doen ?

Groeten .... Hugo Sneyers

Meestal zijn de MF filters keramisch en die kun je niet afregelen. Afhankelijk van het MF ic is er nog wel een detectorspoel. Die wordt normaal afgeregeld op minimum vervorming. Als die wat verloopt klopt de nuldoorgang niet meer en dat is waar de uP op beslist dat de afstemming OK is. Zoek met het schema (heb ik nog niet) de FM detectorspoel op. Naregelen is niet meer dan een kwartslag. Gebruik wel een goede trimschroevendraaier. De kerntjes gaan gemakkelijk stuk.

Op sommige modellen kun je de scan stapjes instellen met een schakelaartje aan de achterzijde (uitvoering 430L), dat moet op 50 resp 9KHz staan voor FM / AM

Als je het schema niet hebt, kun je de datasheets van de ic's raadplegen. Daar staan meestal toepassingsschema's in. Je moet dan het ic bekijken wat zorgt voor de MF (IF) en de detectie.
Let wel, het gaat maar over één spoel. De rest niet verdraaien.
Als je opgeeft welke DIL ic's erin zitten kan ik je wel verder helpen (Heel vaak ic's van SANYO LA....)

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks