Afregelen Revox (Toestel of techniek)
door Marotick , Huizen, 02-10-2016, 06:33 (2985 dagen geleden)
Ik heb mijn Revox geheel afgeregeld volgens het boekje.
Dit was nodig omdat ik op verschillende printen condensatoren heb vervangen alsmede alle instelpotjes want daarvan breken de lopertjes spontaan af.
Het betreft een 2x half spoor A77 recorder met 9,5 en 19 cm snelheid met goede koppen.
Als ik wat opneem dan hoor ik bij de nabandcontrole dat het hoog vervormd, slissende essen. Bij 9,5cm meer dan bij 19.
De bijstroom heb ik 5dB boven maximum ingesteld voor zowel 9,5 als bij 19 (Npdig voor de Scotch tape).
Bij spoor 2 ging dat wat lastig omdat in de minimale stand de bijstroom al niet hoger was in te stellen, ik heb een extra weerstand genomen in serie met de 50K potje dat de bijstroom regelt. Daarmee lukt het net.
Met de EQ regelaar heb ik het frequentiebereik recht gemaakt op de uitgang van de scoop.
Als ik muziek opneem en ik vergelijk voor en naband dan hoor ik toch wat hoge tonen verlies bij 9,5 en slissende gesproken en gezongen ss-en.
Wat doe ik fout?
Jack Marotick
Afregelen Revox
door Laurens , Zaandam, 02-10-2016, 08:43 (2985 dagen geleden) @ Marotick
Probeer het eens op www.analogaudio.nl
Afregelen doe je met een 1 en een 10khz toon als ik het mij nog goed herinner. Het is een compromis tussen frequentiebereik en vervorming voor zover ik weet. Er zijn op analogaudio tientallen leden die ervaring hebben met revoxen.
Afregelen Revox
door Marotick , Huizen, 02-10-2016, 09:07 (2985 dagen geleden) @ Laurens
Dank je voor het bericht. Het forum dat je noemt is een heel vervelend forum vol met regeltjes en waarschuwingen het lijkt het Nederlands Forum over Oude Radio's wel.
Ik voel me daar niet prettig bij.
Ik hoop dat er mensen in dit forum mij kunnen helpen.
Jack
Afregelen Revox
door Otto , Drenthe, 02-10-2016, 10:44 (2985 dagen geleden) @ Marotick
Lucht vast op zeker? Lekker natrappen op een ander forum
Afregelen Revox
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 03-10-2016, 20:22 (2983 dagen geleden) @ Otto
Deze opmerking is tot het randje.... (geldt voor beide)
Paul
Forumbeheer
Afregelen Revox
door Laurens , Zaandam, 02-10-2016, 17:27 (2985 dagen geleden) @ Marotick
Dan denk ik dat je toch echt heel lomp hebt gedaan, want als ergens regelloosheid is, is het daar wel. Je wordt wel geacht om je even voor te stellen en niet mensen voor je karretje te spannen zoals enkele (voormalig) leden wel eens hebben geprobeerd...
Eerst een goed bedoelend forumlid een machine laten reviseren om die 'n week later op Marktplaats te zien verschijnen bijvoorbeeld.
Afregelen Revox
door franshack , Hengelo ov, 02-10-2016, 12:31 (2985 dagen geleden) @ Laurens
Bijna alles over REVOX en andere HiFi toestellen; HiFi Engine
NB: Deze site heeft ook gebruiksregels:
Notes
The HiFi Engine takes abuse very seriously.
To fight spam abuse etc, members found responsible
may have any personal information disclosed to 3rd parties
(eg name, email address, IP address etc)
and reports will be made to the spam abuse department of their Internet Service Provider.
In signing up for any HiFi Engine website services you are agreeing
to have this information disclosed at our discretion.
Een goed Forum kan niet zonder,
compliment voor de moderatie in de gloeidraad/transistorforum
--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla
Afregelen Revox
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 03-10-2016, 20:02 (2983 dagen geleden) @ franshack
Ik onderhoud alleen het moderatiegedeelte van het NTF en dat wil ik zo soepel mogelijk houden.
Dank voor deze hulde.
Groeten,
Paul
Forumbeheer
Afregelen Revox
door Marotick , Huizen, 02-10-2016, 13:14 (2985 dagen geleden) @ Marotick
Om even terug te komen waar de vraag over ging.
Wat is het effect als de bijstroom te groot of te klein is.
Volgens mij heb ik dat toch goed ingesteld maar dat slissen is niet normaal.
Iemand een idee?
Jack
Afregelen Revox
door Doeve , Borgercompagnie, 02-10-2016, 15:50 (2985 dagen geleden) @ Marotick
Globaal , te hoge bias wist de hoge tonen, te lage bias geeft vervorming.
Slissen is meestal overmodulatie.
Henk
Afregelen Revox
door Bert V. , Amstelveen, 02-10-2016, 15:52 (2985 dagen geleden) @ Marotick
Afgezien van je misplaatste opmerking over het "gloeidraad"forum, een beknopt antwoord:
Te weinig bijstroom bevoordeelt de hoge tonen en vermindert het laagbereik, maakt de lage tonen ook "korrelig" en minder strak; tevens veroorzaakt dit meer "drop-out".
Teveel bijstroom benadeelt het hoogbereik.
Beiden veroorzaken ook vervorming/uitsturingsproblemen en geen juist frequentieverloop; een en ander luistert erg nauw en is zeer afhankelijk van de gebruikte bandsoort
Is je bijstroom-frequentie wel de juiste?
Bert
Afregelen Revox
door Marotick , Huizen, 02-10-2016, 22:25 (2984 dagen geleden) @ Marotick
Mensen bedankt tot zover.
Voor de Scotch 215 band moet de bijstroom + 4dB zijn bij 12KHz.
Ik draai de oscillator op totdat deze maximaal is en dan draai ik door totdat deze 4 dB gezakt is.
Nu is er bij de A77 ook een onduidelijke recording BIAS TRAP instelling te maken.
Op een meetpunt wordt gesteld dat de spanning minder dan 300mV moet zijn, ik heb deze (spoeltje) onder de 200 gezet maar het had ook 5 mV kunnen zijn.
Er is ook een playback RF (BIAS) trap in te stellen alleen is in de service manual niet duidelijk waar de meetpennen op aangesloten moeten worden. (blz 29 p 6.4.4) Waar vind ik de output terminal van CH1 en 2? Ik vind dat onduidelijk.
Als de band stil staat en ik voer een toon toe dan zie ik met de scoop een mooie sinus (input) maar er komt een flinke oscillator signaal doorheen als ik de recording start, dat lijkt logisch maar de schakelaar staat nog steeds op input.
Zet ik die op naband dan zie ik nog steeds veel RF door mijn toon heen, je verwacht dat deze er uitgefilterd wordt. Spoel ik de band terug dan is de RF er wel uit bij het afspelen.
Ik denk dat ik toch maar eens ga spelen met die recording trap en verschillende bijstroom instellingen.
Even nog over de verschillende fora. Er zijn fora die de gebruikers behandelen alsof ze te kwader trouw zijn of erg belerend zijn. Dit forum en ook de buizenradioclub zijn een verademing.
Ik lees bij een nieuw forum, als het kan, het huishoudelijk reglement eerst en er zijn fora waar ik dan al weet dat ik me daar beter niet kan aanmelden.
Meer zeg ik er niet over.
Jack
Afregelen Revox
door pjm , Best, 03-10-2016, 10:18 (2984 dagen geleden) @ Marotick
Toch heb je een vreemde benadering van forum beheerders, zie bijgaande quote van een berichtje van je.
Respect is toch wel een eerste vereiste.
Nee het is geen normaal bericht Het woord Pupil is hier besmet en nu is ook de draad die gaat over prijs van het frontje door een onbekende moderator (vast een oude knar met uitgedroogde hersencellen) verplaatst naar een plek waar niemand meer komt.
Afregelen Revox
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-10-2016, 12:01 (2984 dagen geleden) @ pjm
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-10-2016, 12:03
Verplaatst waar niemand meer komt, klinkt alsof het in een thread is gehangen waar het eigenlijk bijhoorde. Gewoon om het overzicht te bewaren enzo. Best nuttig meestal. Hoe mensen lezen kan erg verschillen, maar veel serieuze deelnemers volgen fora via de recente berichten, en gaan niet zomaar wat bladeren met de kans de helft te missen. Ook de zoekfunctie wordt gebruikt. Dus op die plek waar niemand komt, komen nog veel mensen.
Waarmee ik trouwens niet zeg dat ik het altijd met de moderatoren eens ben, ik neem aan dat je dat wel weet. Toch kun je feedback en kritiek beter een beetje ter zake aanbieden in de hoop dat er wat uitkomt.
Afregelen Revox
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-10-2016, 11:56 (2984 dagen geleden) @ Marotick
Het regelement zegt weinig over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
Afregelen Revox
door ruudtx , Utrecht, 03-10-2016, 15:35 (2984 dagen geleden) @ Marotick
De RF die je ziet is overspraak.
Bij sommige recorders is het ook lastig van zwakke MG zenders een opname te maken wegens interferentie van de bij/wis stroom.
Afregelen Revox
door Marotick , Huizen, 03-10-2016, 13:12 (2984 dagen geleden) @ Marotick
Misschien wil de moderator dit draadje sluiten.
Het gaat meer om een zijlingse opmerking van me dan over het probleem wat ik aanhaal.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken over het Revox afstelprobleem.
Jack
Afregelen Revox
door Forumbeheer , Delft / Haarlem, 03-10-2016, 20:13 (2983 dagen geleden) @ Marotick
Ik sluit deze thread niet omdat er nog meer kan komen. Afwachten maar....
Paul
Forumheheer
Afregelen Revox
door Bert V. , Amstelveen, 05-10-2016, 17:04 (2982 dagen geleden) @ Forumbeheer
Je kunt deze "bijdrage" wel sluiten lijkt mij Paul, het nodige is al gezegd.....
Groet,
Bert
Afregelen Revox
door Marotick , Huizen, 06-10-2016, 11:06 (2981 dagen geleden) @ Bert V.
Gewijzigd door Marotick, 06-10-2016, 11:10
Ik denk dat ik erachter ben hoe en waar dat slissen, vervormd hoog ontstaat.
Bij het oversturen van de hoge frequenties denk je meteen aan een verkeerde BIAS instelling of verkeerde EQ instelling in de bandrecorder.
Toen ik de Revox ruw had ingesteld heb ik een langdurige opname gemaakt vanaf mijn Wifi - DAB radio. De bron Britain Radio 355.
Die opname was uitstekend.
Na het fine tunen ben ik weer gaan opnemen, zelfde bron en het hoog vervormde, veelvuldig slissen.
Gek werd ik want wat had ik fout gedaan?
Opnieuw de gehele inregel procedure, halve dag werk en nog steeds vervormd hoog.
Bij een andere recorder ook, mmm.
Nu heb ik als bron genomen mijn Note 2 en daarmee geen vervormd hoog, wel dezelfde zender met dezelfde stream.
Kennelijk is er wat mis met de output van mijn WiFi radio. UIt de speaker klinkt het goed maar bij de opname met een verschillende ouput en input stand gaat het kennelijk mis. De radio moet ook behoorlijk hard staan willen de meters de 0 dB halen. Ik denk dat de uitgang over zijn nek gaat. Bij het insteken gaat de speaker uit dus die controle is dan weg.
Jack Marotick
Afregelen Revox
door ruudtx , Utrecht, 08-10-2016, 15:50 (2979 dagen geleden) @ Marotick
Het lijkt erop dat de WiFi een onhoorbaar signaal meestuurt in de audio uitgang, waarschijnlijk boven ca 20 kHz. Daarvan raaktt de recorder overstuurd met het slissen en slechte hoog als gevolg.
Ik heriner me van vroeger dat opnames van FM mono ook het 19 kHz signaal werd opgenomen, hoorbaar bij afdraaien op halve snelheid. Als het signaa te veel en te groot wordt gaat het mis.
Misschien bandrecorders gewoon aan FM stero tuners hangen?
Afregelen Revox
door Marotick , Huizen, 11-10-2016, 17:31 (2976 dagen geleden) @ ruudtx
Dat denk ik ook. Als ik mijn Samsung telefoon afstem op Britain 355 dat ook via de WiFi gaat dan klinkt het allemaal perfect.
Ik ga eens aan die radio meten (DUAL) om te zien wat er uit komt.
Jack
Afregelen Revox
door gert van wee , Achterveld, 14-10-2016, 23:03 (2972 dagen geleden) @ ruudtx
hallo ruud en jack,
daarvoor was er de piloottoon onderdrukking om te voorkomen dat je een lichte fluittton in je opname kreeg (interferentie met de voormagnetisatie frequentie als ik het goed heb)
Werd ook wel mpx-filter genoemd.
Groet,
Gert