Vraagje revisie B&W filters (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 05-10-2016, 09:12 (2989 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door loek, 05-10-2016, 09:13

Hallo Ed,

Je hebt gelijk dat er nog veel meer metingen gedaan kunnen worden. In mijn werkzaam verleden heb ik veel audio metingen gedaan in geluid-dode kamers aan onder andere luidsprekers en microfoons.

Ik heb een keer voor iemand aan een eigengemaakte luidspreker bol gemeten. Dit wat een ontwerp van Electuur en de beredenering was dat door veel goedkope speakers te gebruiken je uiteindelijk toch een totaal goed geluid kreeg. De slechte eigenschappen per speaker werden als het ware gemiddeld door het grote aantal.

Ik voerde deze meting uit eigenlijk omdat ik verwachten dat de karakteristiek slecht zou zijn. En omdat te bewijzen zou ik ook de karakteristiek opmeten van mijn B&O speakers om te laten zien hoe het moest. Ik was toen erg te spreken over de kwaliteit van de B&O speakers. Bij luister proeven klonken de B&O beter dan de bol-speaker.

Maar wat was het meetresultaat:
De eigen gemaakt speakers hadden een zeer goede karakteristiek en mijn B&O speakers waren zeer slecht. Je zag zelfs de overnamen punten van de filters terug in de audio karakteristiek met wel 20dB.

Dat was dus voor mij een afgang :-). Daarna nog wel met B&O gecommuniceerd. Er kwamen allemaal verhalen over interpretaties van de CCITT normen etc.

Ik heb ook nog nieuwe speakers van B&O gekregen. Maar ook deze hadden dezelfde slechte karakteristieken.

Toch vond ik het geluid van de B&O bijzonder goed en zo zie je maar weer dat de persoonlijke beleving zoals jij al schreef ook belangrijk is.

Met vriendelijke groet,

Loek

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks