LG monitor, hoe te openen? (Toestel of techniek)
door Marotick , Huizen, 06-10-2016, 10:28 (2981 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 06-10-2016, 10:49
Mijn LG monitor (L204WT) heeft het probleem dat ik een een kwartier moet wachten alvorens hij beeld geeft.
De eerste jaren deed hij het gewoon goed maar het laatste jaar moest ik hem na het aanzetten een kwartier wachten en dan opnieuw uit en meteen weer aan. Het beeld stond dan meestal wat te flikkeren maar uiteindelijk deed hij het.
Soms moest ik dit een paar keer herhalen.
Ik ontdekt een scheurtje in de lijst rondom de monitor bij de aan/ uitknop.
Eenmaal aan dan bleef de monitor tot de late avond aan en de volgende ochtend herhaalde dit ritueel zich weer.
Nu wil de monitor helemaal niet meer aan. Gisteren lukte het me nog om met stroom af en op hem te starten .
Tijd om eens te kijken wat er aan de hand is? Maar hoe gaat hij open?
Van achteren zitten 4 schroeven maar die zijn voor de muurophanging, toch maar losgehaald. Het geheim zou achter de sierlijst moeten zitten maar het ziet er niet naar uit dat die onbeschadigd te verwijderen is. Ik heb een soort bandenlichter voor het openen van een Ipad maar als ik die gebruik gebeurt niet veel, het geeft niet mee.
Iemand een idee hoe ik deze monitor fatsoenlijk kan openen?
Jack Marotick
LG monitor, hoe te openen?
door Drambuie , Breda, 06-10-2016, 12:08 (2981 dagen geleden) @ Marotick
Service manual
Zie de plaatjes op bladzijde 9!
Tip: eerst zelf zoeken
Google: Zoek met "merk""type""service manual" en evt. "PDF""
Youtube: zoek met "merk""type" en "disassembly"of"opening"of"repair"
Maria Montessori zei al: leer het mij zelf doen!
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 06-10-2016, 12:38 (2981 dagen geleden) @ Drambuie
En voor de mensen die na jou ook Google gebruiken doe je niet even de moeite om de door jou met inspanning opgezochte procedure te transcriberen? Hoe denk je dat alle gegevens in Google komen?
door Drambuie , Breda, 06-10-2016, 13:31 (2981 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Eerlijk gezegd heb ik, bij gebrek aan een eigen exemplaar, nog even overwogen de monitor op te halen, te openen en weer terug te brengen en hiervan nog(!) een fotoreportage met beschrijving op het web te publiceren, maar ik vond de de plaatjes in de service manual toch het duidelijkst, zelfs zonder de foto's en de spaarzame Engelse tekst te "transcriberen" en daarnaast was de vermelde link in Google de derde hit na de beschreven zoekwoorden.
Maar ja, vroeger Montessori-onderwijs gehad!
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 06-10-2016, 22:34 (2980 dagen geleden) @ Drambuie
Hehe ;)
Maar in dit soort gevallen zeggen woorden veel meer dan plaatjes en ze zijn met zoeken nog beter terug te vinden ook. Vandaar mijn opmerking. Ik gaf mijn advies hier verderop al uit de losse pols, maar in principe komt de procedure uit de service manual op hetzelfde neer. Zou ik de service manual opgezocht hebben dan had ik die procedure in een paar zinnen samengevat. Minder werk dan uitleggen hoe iemand Google moet gebruiken
Overigens vond ik jouw tip over Youtube zonder meer waardevol, want een goed filmpje (ook al is het vluchtiger dan een beschrijving in tekst) zegt ook minstens 1000 woorden.
door Marotick , Huizen, 06-10-2016, 16:10 (2981 dagen geleden) @ Drambuie
Gewijzigd door Marotick, 06-10-2016, 16:16
Tja, even niet aan Google gedacht, maar... wel aan dit forum.
Nog even en fora zijn overbodig want je moet bij Google zijn.
Het vervelende is dat ik internet amper op kan want??? Ik heb immers geen monitor.
Jack
door Verdicom , Maarssen, 06-10-2016, 17:32 (2981 dagen geleden) @ Marotick
Tja Jack,
Domme vraag van mij misschien.
Je hebt geen monitor. Je kunt amper internet op.
Hoe lees je dit dan? Hoe tik je hier je antwoorden in?
Andere PC met andere monitor?
Als je de berichten op dit forum kunt lezen, zit je al op internet.
Logisch toch!
Han
door Marotick , Huizen, 06-10-2016, 18:46 (2981 dagen geleden) @ Verdicom
Slim opgemerkt, ha ha!
Ik gebruik mijn tv als monitor maar die staat 4 meter van me vandaan en de lettertjes zijn wat moeilijk te lezen, is dus niet ideaal.
Ondertussen is de monitor open.
Youtube was een goede suggestie. Google gaf alleen maar nep service manuals of je moest betalen.
Er zitten 5 ufjes bij de voeding waarvan 2 met een opgebolde kop ( 1000 uf 16 Volt miniatuur), die heb ik vervangen. De monitor doet wel wat meer dan voorheen, ik zie wisselend rode en blauwe en groene schermen voorbij komen maar geen beeld.
De andere condensators 2x 680uF en 1x 1000uF miniatuur komen morgen aan de beurt.
Deze condensatoren en ook die met de bolle kop vertonen geen sluiting.
Jack
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 06-10-2016, 22:29 (2980 dagen geleden) @ Marotick
Let op dat je ze wel vervangt door low-impedancetypes van een goed merk anders kun je de procedure binnen uren tot maanden herhalen.
Mijn favoriete elco's zijn uit de FC, FM of FR serie van Panasonic.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 06-10-2016, 22:28 (2980 dagen geleden) @ Marotick
Google is in tegenstelling tot wat veel mensen denken GEEN contentleverancier. Als je niets op een forum schrijft of geen document online plaatst, geeft Google ook geen resultaat. Vandaar ook mijn opmerking hierboven aan Drambouie.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 06-10-2016, 12:37 (2981 dagen geleden) @ Marotick
Als alle schroeven er uit zijn toch de bandenlichter of duimnagel gebruiken.
Het mankement zal aan defecte elco's op de voeding liggen. Mee doorkijken tot hij echt niets meer doet geeft een paar procent extra kans op gevolgschade maar met een beetje geluk kost het je een handje low-impedance elco's.
door focus103 , Zaandam, 06-10-2016, 19:15 (2981 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Als alle schroeven er uit zijn toch de bandenlichter of duimnagel gebruiken.
Als tip wil ik meegeven dat in plaats van bandenlichters ik een oude bankpas (dus een plastic kaartje ) gebruik. deze maakt minder deuken in de randen.
door Marotick , Huizen, 06-10-2016, 20:54 (2980 dagen geleden) @ focus103
Op Youtube is een andere methode te zien.
Je legt de monitor op zijn rug en je legt een doekje op het glas van het display.
Met je nagels probeer je de rand op te wippen en daarbij drukken je knokkels op het doekje. Na enige tijd op die manier wrikken komt de rand krakend los. Dan vanuit het losgetrokken stuk verder werken. Daarbij breken wel een paar klemrandjes af maar dat is weer gemakkelijk voor de volgende keer.
Jack
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 06-10-2016, 22:27 (2980 dagen geleden) @ focus103
Ik gebruik in werkelijkheid mijn duimnagels, maar dat schijnt niet heel gebruikelijk te zijn en je moet het ook niet dagelijks doen.
Bandenlichters bedoelde ik trouwens meer overdrachtelijk, die dingen lijken meer op plectra.
door Goldline , Oranjedorp, 07-10-2016, 10:58 (2980 dagen geleden) @ Maarten Bakker
hier de officiële tool:
--
Cees PA1DBA
LG monitor is open en doet het.
door Marotick , Huizen, 07-10-2016, 15:14 (2980 dagen geleden) @ Marotick
Gelukt, hij doet het weer.
Binnenin de monitor zitten 2 printen één daarvan is de voeding en het andere printje dat een stuk kleiner is is de video behandeling.
Op de voedingsprint vond ik 2 wat bol staande condensatoren en die heb ik vervangen. De monitor werkte bijna, hij verviel in de oude fout dat ik een kwartier moest wachten alvorens ik beeld had.
Naast de bolstaande c's stonden nog 3 andere ufjes die ik ook vervangen heb maar dat was het niet. Verderop op de print staan nog 2 kleine condensatortjes 1uf 50 Volt en 35uF ook 50 Volt. Nadat ik deze vervangen heb werkte de monitor weer zoals het moet.
Op de video stuurprint zitten ook 2 kleine condensatoren maar daar heb ik niets mee gedaan.
De condensatoren die ik vervangen heb hebben een hogere werkspanning dan dat er in zat dus ik verwacht nu een lange levensduur.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Jack Marotick
door soundman2 , Wouw, 07-10-2016, 16:22 (2980 dagen geleden) @ Marotick
De condensatoren die ik vervangen heb hebben een hogere werkspanning dan dat er in zat dus ik verwacht nu een lange levensduur.]
Levensduur heeft weinig met de werkspanning te maken. De condensatoren zijn dan meestal wat groter en het duurt langer voordat het electrolyt is verdampt. Uitstel van executie dus.
Wel is de wisselstroomweerstand voor hoge schakelfrequenties belangrijk Bij een hoge ESR worden de elco's sneller warm en gaan dan eerder stuk.
In schakelende voedingen horen derhalve elco's met een lage ESR thuis.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 07-10-2016, 19:09 (2980 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-10-2016, 19:16
Mooizo!
Levensduurbepaling van condensatoren ligt trouwens net iets ingewikkelder dan je denkt. Mijn eerste reparatiejaren als scholier heb ik geleefd met het idee dat elke 105 gradencondensator goed was voor een schakelende voeding en dat een hogere spanning langer leeft (veel electronicawinkelieren en een bepaalde groothandel denken dat tot op de dag van vandaag helaas). Totdat ik de eerste repeats voor de kiezen kreeg of zelfs in een paar gevallen nieuwe condensatoren loeiheet of bol zag worden waar ik bij stond.
Korte versie:
Als je even vermeldt welke merken en types condensatoren je hebt gebruikt, vooral voor de secundaire buffering (afvlakking), kan ik heel snel zeggen of ze waarschijnlijk dagen tot maanden meegaan of jaren.
Lange versie:
Wat het ingewikkelder maakt om uit te plussen hoe het nou echt zit, is dat je met een willekeurige 105 gradencondensator en een hogere werkspanning wel degelijk een kansje maakt dat hij langer meegaat, alleen is dat min of meer toevallig (indirecte relatie als andere factoren toevallig ook in je voordeel werken).
- een buffercondensator (de grotere capaciteitswaardes achter de secundaire gelijkrichting) in een schakelende voeding dient een lage impedantie en hoge toegestane piekstroom te hebben met als belangrijkste consequentie dat hij zichzelf minder hard opwarmt (er staan vaak grafiekjes in de databladen).
- ESR is bij lagere frequenties de belangrijkste factor in de impedantie maar bij schakelende voedingen speelt er meer mee zodat ik het liever over impedantie of impedance heb (zo doet Panasonic het in elk geval ook dus ik voel me in goed gezelschap)
- de meeste low-impedance condensatoren zijn 105 graden
- lang niet alle 105 graden condensatoren zijn low-impedance
- slijtage hangt vooral af van omgevingswarmte+opwarming
- de levensduur is gegeven in uren bij de maximale temperatuur, vaak iets tussen 1000 en 8000 uur
- elke 10 graden koeler verdubbelt de levensduur (dat is een van de redenen dat je zelfopwarming moet minimaliseren)
- dit geldt bij normaal gebruik; als je de toegestane piekstroom overschrijdt dan gaat de slijtage vaak harder
- binnen dezelfde condensatorserie hangen de impedantie en toegestane piekstroom af van de fysieke afmetingen van de condensator
- bij een hogere werkspanning binnen dezelfde condensatorserie zijn de afmetingen in veel gevallen ook anders en vaak is dat gunstig voor de impedantie en piekstroom
- bij diverse werkspanningen zitten knikken in de relatie tussen afmetingen en impedantie vanwege verschil in constructie en electrolyt, maar die knikken zitten eerder bij 63V en hoger dan bij de types die je in normale monitor tegenkomt
door HM , Hilversum, 08-10-2016, 08:37 (2979 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Als alternatief merk kun je ook naar Rubycon kijken.
Ik heb daar veel informatie gevonden over elco's
Levensduur berekening :
http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/Life.pdf
Performance :
http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/Performances.pdf
Gebruik/inzetbaarheid :
http://www.rubycon.co.jp/en/catalog/e_pdfs/aluminum/CautionAlumi_Eng.pdf#Page=1
Op http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/catalog.html vindt je nog veel meer info over elco's en andere condensatoren.
door Marotick , Huizen, 08-10-2016, 09:14 (2979 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hoi Maarten, geweldig de informatie die je geeft.
Voor mij was een condensator een condensator maar er zit dus veel meer achter.
De 5 grote C's die ik vervangen heb zijn 105 gr low ESR, dat staat op de factuur.
De monitor zit dicht en ik kan dus niet meer zien wat voor merk het is maar het is waarschijnlijk hetzelfde merk als wat er in zat alleen met een hogere werkspaning. Ze zijn groen van kleur???
De 2 kleinere C-tjes van 1uF en 35 uF 50 Volt had ik zelf nog en komen uit een sloopprintje dat jaaaaaren geleden ooit eens door een van mijn zonen is gesloopt.
Tja en wat dat dus is? De tijd zal het leren.
Vanmorgen deed hij het nog, start meteen op.
Jack
door Erik , 08-10-2016, 14:57 (2979 dagen geleden) @ Marotick
Een monitor is niet direct een plek waar heel veel hitte zal voorkomen.
Je condansatortjes zullen het wel volhouden
Iets anders is het bij set-top boxen en moderne (surround)versterkers.
Die dingen worden vaak loeiheet, en dat wordt het een ander verhaal….
door HM , Hilversum, 08-10-2016, 15:51 (2979 dagen geleden) @ Erik
Een monitor is niet direct een plek waar heel veel hitte zal voorkomen.
Je condansatortjes zullen het wel volhouden
De praktijk bij Jack spreekt dat tegen.....
Elco's recyclen kan voor test maar je komt jezelf een keer tegen.
Vrijwel iedere fabrikant berekend hoe hij de goedkoopste componenten kan inzetten voor de te verwachten/door de fabrikant gewenste levensduur en daarbij zullen componenten worden gekozen die dat dan in de praktijk net halen.
Slechte zaak ? Ja maar we willen het allemaal zelf, apparatuur mag niks meer kosten en wordt zonder problemen na een paar jaar afgedankt of is al verouderd.
Pech voor de mensen die wel wat langer willen doen met een apparaat.
Gelukkig voor degene die handig is en een iets ouder apparaat nog prima vindt.
Handje nieuwe elco's erin en klaar.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 08-10-2016, 17:10 (2979 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-10-2016, 17:12
Bij de kleintjes kan je nog wel eens recyclen al zou ik het zelf nooit doen (alleen voor noodgevallen). Die slijten vooral door externe opwarming omdat ze meestal weinig piekstroom zien. Ze zijn dus wel een beetje gesleten maar misschien niet zodanig dat ze het snel weer begeven - hangt helemaal van hun vorige leven af.
De grote die Marotick nieuw geplaatst heeft zijn niet van een topmerk (Lelon, Jiyangha, of iets dat net zo klinkt hebben geloof ik groene sleeves) maar waarschijnlijk niet slechter dan wat erin zat. Paar jaartjes lukt met een beetje geluk wel. Ik gebruik zelf meestal Panasonic maar inderdaad Rubycon, Nichicon, Chemicon, Epcos, Vishay BC of desnoods Yageo zijn ook goede keuzes.
door HM , Hilversum, 09-10-2016, 09:16 (2978 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bij de kleintjes kan je nog wel eens recyclen al zou ik het zelf nooit doen (alleen voor noodgevallen). Die slijten vooral door externe opwarming omdat ze meestal weinig piekstroom zien. Ze zijn dus wel een beetje gesleten maar misschien niet zodanig dat ze het snel weer begeven - hangt helemaal van hun vorige leven af.
Hhhmmm op zich heb je daarin gelijk maar meestal liggen ze dan al vele, soms tientallen jaren in een rommelbakje.
Als je ze dan gaat gebruiken moeten ze eerst formeren en dan maar hopen dat dat nog lukt.
Heb hier nog een bakje met diverse elco's liggen uit de jaren 60/70. Daaraan meten leerde dat ze domweg niet meer goed te formeren zijn.
Waarom heb ik ze nog ? pure nostalgie, je ziet dat soort elco's enkel in oude transistorradiootjes uit die periode.