LG monitor is open en doet het. (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-10-2016, 19:09 (2979 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-10-2016, 19:16

Mooizo!

Levensduurbepaling van condensatoren ligt trouwens net iets ingewikkelder dan je denkt. Mijn eerste reparatiejaren als scholier heb ik geleefd met het idee dat elke 105 gradencondensator goed was voor een schakelende voeding en dat een hogere spanning langer leeft (veel electronicawinkelieren en een bepaalde groothandel denken dat tot op de dag van vandaag helaas). Totdat ik de eerste repeats voor de kiezen kreeg of zelfs in een paar gevallen nieuwe condensatoren loeiheet of bol zag worden waar ik bij stond.

Korte versie:
Als je even vermeldt welke merken en types condensatoren je hebt gebruikt, vooral voor de secundaire buffering (afvlakking), kan ik heel snel zeggen of ze waarschijnlijk dagen tot maanden meegaan of jaren.

Lange versie:
Wat het ingewikkelder maakt om uit te plussen hoe het nou echt zit, is dat je met een willekeurige 105 gradencondensator en een hogere werkspanning wel degelijk een kansje maakt dat hij langer meegaat, alleen is dat min of meer toevallig (indirecte relatie als andere factoren toevallig ook in je voordeel werken).

- een buffercondensator (de grotere capaciteitswaardes achter de secundaire gelijkrichting) in een schakelende voeding dient een lage impedantie en hoge toegestane piekstroom te hebben met als belangrijkste consequentie dat hij zichzelf minder hard opwarmt (er staan vaak grafiekjes in de databladen).
- ESR is bij lagere frequenties de belangrijkste factor in de impedantie maar bij schakelende voedingen speelt er meer mee zodat ik het liever over impedantie of impedance heb (zo doet Panasonic het in elk geval ook dus ik voel me in goed gezelschap)
- de meeste low-impedance condensatoren zijn 105 graden
- lang niet alle 105 graden condensatoren zijn low-impedance
- slijtage hangt vooral af van omgevingswarmte+opwarming
- de levensduur is gegeven in uren bij de maximale temperatuur, vaak iets tussen 1000 en 8000 uur
- elke 10 graden koeler verdubbelt de levensduur (dat is een van de redenen dat je zelfopwarming moet minimaliseren)
- dit geldt bij normaal gebruik; als je de toegestane piekstroom overschrijdt dan gaat de slijtage vaak harder
- binnen dezelfde condensatorserie hangen de impedantie en toegestane piekstroom af van de fysieke afmetingen van de condensator
- bij een hogere werkspanning binnen dezelfde condensatorserie zijn de afmetingen in veel gevallen ook anders en vaak is dat gunstig voor de impedantie en piekstroom
- bij diverse werkspanningen zitten knikken in de relatie tussen afmetingen en impedantie vanwege verschil in constructie en electrolyt, maar die knikken zitten eerder bij 63V en hoger dan bij de types die je in normale monitor tegenkomt

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks