Onderdelen Philips superontv. met transistors (Gezocht)

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-10-2016, 08:47 (2957 dagen geleden)

Beste forummers,

In de jaren 60 kwam ik in het bezit van een mapje met schema's van Philips. Het heette iets als 'schema's voor amateurs'en bevatte een mix van transistor en buizenontvanger schema's.
Schema nr 1001 was een superontvanger met transistors/diode OC44, 2XOC45, OA79, 2XOC71 en 2-OC72.
Daarnaast diverse spoelen/trafotjes: AP2130, -2132, -2133 en -2134 (ferriet antenne, osc.spoel en 2xmf trafo. Afstemcondensator AC1023 (met een fraaie ronde plastic afstemschaal) en tot slot nog in- en balansuitgangstrafo's AD9014 en 9015.
Dat schema heb ik toen gebouwd en zelfs in een aardig (voor mijn doen) kastje gezet. In de loop der jaren natuurlijk allemaal verdwenen.

Nu op zoek naar de genoemde onderdelen of eventueel aanwijzingen hoe (met name) die trafo'tjes zelf te maken. Voor de OC45's, OA79 en OC71's heb ik wel alternatieven. De rest zal er moeten komen.
Weet iemand toevallig de capaciteit van de beide secties van de afstem C?
Is er een fabriekstype waar deze onderdelen in gebruikt waren ?

Alvast dank, Leo

Onderdelen Philips superontv. met transistors

door gbr @, 21-10-2016, 09:15 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier

Hallo Leo,

Nav jouw vraag kwam ik de onderstaande link tegen:

http://www.pa3esy.nl/zelfbouw/philips_super/html/philips_super_set.html

Vr. gr. René

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-10-2016, 09:20 (2957 dagen geleden) @ gbr

Dat is hem helemaal behalve het lf deel wat hier lijkt op de Pionier III.

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-10-2016, 09:17 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Willem.H.N., 21-10-2016, 09:22

Leo , je bedoelt het rode boekje Schakelingen voor Amateurs.
Heb het ook nog liggen uit de jaren 50/60 en veel uit gebouwd
maar ook niets meer van liggen.
Ja het was gewoon de onderdelen kopen toen zonder nadere info en in elkaar bouwen.
De gegeven die je vraag staat weinig of niets van in het boekje alleen de nodige afstel gegevens dus wordt moeilijk lijkt mij daar gegevens van te vinden maar je weet maar nooit wat er nog te vinden is aan info.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-10-2016, 09:27 (2957 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem,

Jein, dat rode boekje :-) ken ik dan weer niet maar dit was echt een apart los mapje met een stuk of 6 ontvanger schema's er in.
Het mapje ben ik kwijt maar de losse schema's heb ik nog allemaal. Het afregelvoorschrift van de ontvanger was uitgebreid maar zelfs de capaciteitswaarden van de afstem C stond er niet bij.
Apart (achteraf bezien, wist ik toen veel) was trouwens dat die MF trafo'tjes maar 1 kern hadden. Een meetzender had ik al helemaal niet maar zonder dat was hij ook prima af te regelen.

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 21-10-2016, 10:55 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier

Leo,

Ik heb hier nog een Philips Kajak.
Deze bevat alle genoemde onderdelen.
Verder heb ik nog los de transistors uit die tijd.

Als dit iets voor je is, dan verder via PM.
Ik zal er een nog een foto van maken.

m.v.g.

--
Wim Schoonhoven

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 21-10-2016, 11:01 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Bapaktua, 21-10-2016, 11:05

Dit is inderdaad het "Kajak" ontwerp.
Ik werkte destijds in een radiowinkel waar we alle onderdelen van deze ontvanger los verkochten.
Ik herinner mij dat de verkoops prijs van een OC44 (speciale HF-transistor) ongeveer 15 gulden was.
Ik heb voor mij zelf en voor anderen diverse ontvangertjes gebouwd.
Kasje van triplex.
Ook de afstemknop met schaaltje werd door ons los verkocht.
Dat paste precies op de "inkeping" op de afstem C as.
Dat was precies het zelfde schaaltje als op de Kajak.
ruud exPA0ROJ

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 21-10-2016, 14:25 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier

Leo,
Bijgaand de beloofde foto's met Kajak, onderdelen en Transistorboek.

Vraagprijs € 20,00.

[image][image][image][image][image][image][image]

m.v.g.

--
Wim Schoonhoven

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-10-2016, 17:31 (2957 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Wim, zie je mail

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-10-2016, 16:51 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-10-2016, 16:54

Van AP2132 t/m 34 heb ik wel codenummers, maar helaas geen alternatieve toepassingen genoteerd. Bij mij alleen bekend van toepassing in de zelfbouwschema's 1001 en 1002.

AP2132 = A3 128 65 = 8650
AP2133 = A3 128 66 = 8660
AP2134 = A3 128 67 = 8670

Deze nummers plaatsen het eerste gebruik ergens in 1957/1958. Ook als Philips ze zelf niet gebruikte in andere toestellen, zaten ze mogelijk wel in het algemene assortiment dat ook aan andere fabrikanten verkocht werd.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 21-10-2016, 17:42 (2957 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

De eerste set alternatieve nummers had ik ook al gevonden.
Die tweede is me onbekend. Maar zoals je gezien hebt zal ik een heel eind komen met de materialen van Wim.

Zulke spoelensets van Philips bestaan er ook voor gebruik in buizenradio's.
Die hebben ongeveer hetzelfde grondoppervlak maar zijn hoger. Zouden die ook bruikbaar zijn of loop je dan tegen misaanpassingen aan gezien de grote impedantieverschillen tussen buizen en torren?

door Julius ⌂ @, Dronten, 21-10-2016, 17:52 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Julius, 21-10-2016, 17:54

Ik heb het complete boekwerk "Schakelingen voor amateurs" gescand. Mocht er belangstelling voor zijn, laat maar weten. Het is een Philips uitgave uit 1962.
Alle hier boven genoemde transistor schakelingen staan er in. Het is wel 58 Mbyte groot.

Ook heb ik in het DKARS magazine een artikel gewijd aan het boekwerkje van Philips en een schakeling. Dat was met buizen. ( sorry )...

Hier is het DKARS magazine:
http://downloads.dkars.nl/DKARS%20Magazine%20201601.pdf

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-10-2016, 20:45 (2957 dagen geleden) @ Leo Bolier

De tweede set nummers is de gangbaarste verkorte vorm van de eerste set nummers. Inplaats van op een 0 kunnen die ook op een hoger cijfer eindigen, dat had ik er nog niet bij vermeld.

Het is absoluut niet zeker dat er ook werkelijk spoelen met die verkorte nummers op de markt zijn geweest, maar als je een spoel met dat nummer tegenkomt is de kans zeer groot dat het een geschikte is.