Voedingsperikel (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-10-2016, 12:21 (2966 dagen geleden)

Op dit Forum lees ik hoopgevende verhalen van allerlei apparaten die stuk zijn, maar door het vervangen van elco's in de voeding weer tot leven komen. Dat wil ik natuurlijk ook wel eens proberen!

Nu is er een Yamaha P-85 piano mijn huis binnengevlogen met klacht: doet niets. In allerlei boeken is te lezen dat zoiets wel aan de voeding zou kunnen liggen, daarom heb ik als eerste de voeding maar eens opgezocht:

[image]

en deze vervolgens uitgebouwd. En inderdaad, elco's genoeg! Hoe kom ik er nu achter of er eentje kapot is? Aan de ingangskant van de voeding zitten twee grote, een donkerblauwe van 2200 en een zwarte 4700uF. Die lijken me het zwaarst belast, ze gaan ook over alle voedingsspanningen dus zijn het eerst verdacht volgens mij. Dat er een soort wit drabje omheen zit lijkt me ook al niet goed!

[image]

Dus boosdoener geidentificeerd? Of moet ik toch nog even wat meten aan deze condensators? Wat meet je aan een defecte voedingselco, moet je op de capaciteit letten, of de isolatieweerstand?
Aan de andere kant van de print zitten ook nog elco's, die hebben een kleinere capaciteit, werkspanning en omvang (kleur lichtblauw). Er zit daar geen wit drabje ook. Waar die zwarte chip mee vastzit lijkt me meer een soort koellijm of zo (ik heb zelf meer ervaring met electronica die opgewarmd moet worden dan met die gekoeld moet worden)?

[image]

Gezien het grote aantal heb ik nog niet direct zin om die allemaal los te solderen en na te meten, zeker niet omdat ik niet weet wat ik meten moet!

Concreet mijn vragen:
1. Is het redelijk de grote zwarte elco's te verdenken?
2. Hoe kun je de verdenking met meting bevestigen?
3. Als ik ze vervang, moet ik dan nog iets met het witte drabje?

Voedingsperikel

door Goldline @, Oranjedorp, 21-10-2016, 13:33 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Beste Gerard, Ken dit apparaat verder niet, maar
Witte drap is lijm om te voorkomen dat de grote elko's lostrillen tijdens vervoer , (of een wilde boogiewoogie)
lijkt mij geen schakelende voeding maar met een netadaptor en spanningsregelaars.
Het ic op de koelplaat kan de lf versterker zijn ?

zou eerst de netadaptor controleren, en spanningen meten op de spanningsregelaars
succes

--
Cees PA1DBA

Voedingsperikel

door soundman2 @, Wouw, 21-10-2016, 13:38 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 21-10-2016, 14:30

Op dit Forum lees ik hoopgevende verhalen van allerlei apparaten die stuk zijn, maar door het vervangen van elco's in de voeding weer tot leven komen. Dat wil ik natuurlijk ook wel eens proberen!

Nu is er een Yamaha P-85 piano mijn huis binnengevlogen met klacht: doet niets. In allerlei boeken is te lezen dat zoiets wel aan de voeding zou kunnen liggen, daarom heb ik als eerste de voeding maar eens opgezocht:

en deze vervolgens uitgebouwd. En inderdaad, elco's genoeg! Hoe kom ik er nu achter of er eentje kapot is? Aan de ingangskant van de voeding zitten twee grote, een donkerblauwe van 2200 en een zwarte 4700uF. Die lijken me het zwaarst belast, ze gaan ook over alle voedingsspanningen dus zijn het eerst verdacht volgens mij. Dat er een soort wit drabje omheen zit lijkt me ook al niet goed!

Die witte drab is een soort witte lijm, om de wat grotere onderdelen te fixeren tegen lostrillen.
Elco's uitwisselen leidt meestal tot teleurstellende resultaten. Alleen elco's die bol staan, m.a.w. de scheurvlakjes bovenop, zijn aan het eind van hun latijn en moet je gewoon vervangen. Meestal tref je dat aan bij zgn schakelende voedingen.
Hier is geen sprake van bol staande elco's.
Het beste begin is om aan de hand van de docu met een universeelmeter de uitgangsspanningen van de voeding te meten.
Ik ga eens kijken of ik de docu kan downloaden. Weten wat je op de werkbank hebt staan en weten hoe het werkt, is de beste garantie voor een succesvol herstel. Samen komen we daar best wel uit.
Soundman2

De docu staat bij electrotanya.
De voeding is simpel. Het geheel wordt gevoed door een twaaf volts adapter. Werkt die naar behoren? Dat kun je meten, of testen met een lampje van 12 volt.
Als de adapter werkt, gaat de spanning via de ronde plug naar binnen. Daar doorloopt het een storingsfiltertje om bij twee transistors uit te komen. Na de transistor TR401, komen twee driebenige spanningsregelaars IC401 en IC402, die van 12 volt 2x vijf volt maken. Daar kun je meten of die hun werk doen. Het zijn 7805 regelaars, kortsluitvast en bijna niet te verwoesten. Ze staan op een koelplaat en dan is het altijd zinvol om eerst te onderzoeken of de pootjes niet losgekrompen zijn in de soldeerlas. Dat geldt ook voor het ic aan de andere kant van de koeler IC105, de geluidsversterker. Voor alle zekerheid kun je ze nog doorsolderen. Dat geldt ook voor de vermogens transistor TR401. Als je het schema download bij Elektrotanya, dan praat dat wat gemakkelijker, omdat ik dan onderdeelnummers kan noemen, zodat je weet waar je moet kijken.
Maak geen sluiting bij de vijf volt regulators, je loopt daarmee het risico dat er twaalf volt op je vijf volt circuits komt en soms pakt dat verkeerd uit.

Voedingsperikel

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-10-2016, 14:10 (2966 dagen geleden) @ soundman2

Als je toch zaken gaat controleren, kijk dan ook eens naar de soldeerverbindingen van het voedingsplugje. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat hier iets aan mankeerd (of aan de printbanen er naartoe)

Maar voor alles geldt: met meten weet je iets meer!

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Voedingsperikel

door soundman2 @, Wouw, 21-10-2016, 14:21 (2966 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 21-10-2016, 14:31

Als je toch zaken gaat controleren, kijk dan ook eens naar de soldeerverbindingen van het voedingsplugje. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat hier iets aan mankeert (of aan de printbanen er naartoe)

Maar voor alles geldt: met meten weet je iets meer!

Succes!

Daar heb je zeker gelijk aan en het is zelfs voor de hand liggend. Ook een gebroken veertje in het chassisdeel of een afgebroken pootje komt voor.
In het geval van een gebroken soldeerpootje zie je niets aan de soldeerlas, hoogstens merk je dat het chassisdeel niet stevig meer op de print zit. Evenwel had ook dan het uitwisselen van elco's niets opgeleverd en het meten van de twaalf volt op de print wel.....
Daarom gaf ik aan om de docu te downloaden en wat te meten. Dat is bij de print zoals ik die op de foto's zie niet erg lastig.

Soundman2

Voedingsperikel, gaat de goede kant op

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-10-2016, 14:35 (2966 dagen geleden) @ soundman2

De power adapter had ik al doorgemeten, gaf spanning, en een andere geprobeerd, zonder resultaat, dus de adapter is buiten verdenking.

Ik mat echter geen spanning op de elco C417 van 2200 (inmiddels schema gedownload, praat inderdaad veel makkelijker Soundman!) noch op C412 van 4700uF. Maar bij het controleren van de metingen na tip van Goldline zag ik dit:

[image]

De hete pin van de voedingsadapteraansluiting maakt slecht contact! Erop drukken gaf al meteen een vonkje. Dus dit even losgesoldeerd, blijkt me daar de hele printbaan verwoest op die plek:

[image]

Deze piano is gebruikt op studentenfeestjes, dus misschien iets te hard ermee gesmeten! Als die gasten eens wat minder feesten en harder studeren blijven de spullen misschien ook wat beter heel. Dit maar even hersteld met wat extra draadwerk:

[image]

En bingo, nu heb ik wel spanning op C417 en die is verder te volgen tot aan Tr401. Verder gaat het niet, die tor wordt aangestuurd vanaf een andere printplaat dus om verder te testen moet de hele boel weer ingebouwd worden!

Dat ga ik nu maar even proberen, ik vind het best wel lastig dat je niet alles kunt checken in uitgebouwde toestand, maar vooruit.

Verder, het is inderdaad zo dat de eindversterkers ook op deze print zitten, het zijn een stel 4580DD opamps en een LA4625 IC dat tot 2x 6W versterkt. De twee 10W speakertjes zitten ook met een klemverbinding op dit chassis.

Goed ik ga verder knutselen en jullie horen van me!

door soundman2 @, Wouw, 21-10-2016, 15:09 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 21-10-2016, 15:11

Maar bij het controleren van de metingen na tip van Goldline zag ik dit:

Ere wie ere toekomt, maar dat was Leo.

De transistor wordt o.m. gestuurd door de aan/uit schakelaar. De andere lijn heb ik niet uitgezocht. Kan dus goed zijn dat de print los op tafel niet werkt.

door Goldline @, Oranjedorp, 21-10-2016, 15:24 (2966 dagen geleden) @ soundman2

Leo!:-)

--
Cees PA1DBA

Voedingsperikel, case closed

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-10-2016, 15:33 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Alle medewerkende heren zeer bedankt voor de leerzame, leuke en nuttige middag!

Inderdaad was het Leo die de printbreuk goed had voorspeld, maar ondertussen had ik dat zelf al gezien na het volgen van Goldline's suggestie om wat regulators op te meten. Erg leuk ook het schema.

Nadat de spanning op C417 terug was heb ik de boel weer ingebouwd en voila, alles werkt! Nu alleen nog piano leren spelen, dat kan nooit moeilijk zijn met Wibi op loopafstand.

Voor de geinteresseerden nog wat plaatjes van de binnenkant van een digitale piano.

[image]

Op deze foto zit de print weer op zijn plekje en je kunt de voedingsprint zien achter de hoofdprint met de soundprocessor. Als je de print gewoon vastschroeft zoals ik hier heb gedaan, zit het verbindingslint eronder en moet je de print weer losschroeven om die flatcable eronder vandaan te peuteren. En Yamaha heeft niet bezuinigd op schroefjes!

[image]

De soundprocessor zit aan de onderkant, weinig te zien dus op deze foto. Wel aan de linkerkant de flatcable die hier vakkundig door mij onder de voedingsprint is gefixeerd waar hij niet hoort!
Dus weer losschroeven die print, flacable eronderuit, vastschroeven, flatcable inprikken. Vijf minuten verder ziet het er zo uit:

[image]

Tot zover allerlei electronica. De bovenkant van de kast heeft een toetsenbord en allerlei knopjes, verbonden met een flatcable aan de hoofdprint. Dat heeft Yamaha leuk gedaan, aan elke toets zit een ijzeren stangetje waardoor de "touch" van een piano wordt nagebootst. Bij het spelen reageert hij ook op hard en zacht trouwens.

[image]

Tot slot zit er achter die toetsen ngog weer een of ander printje, ik denk om de actie van de 88 toetsen en de paar dozijn knoppen te coderen naar signalen voor de flatcables naar de onderkant. Dat is allemaal niet zo heel duidelijk te zien.

[image]

Voedingsperikel, case closed

door soundman2 @, Wouw, 21-10-2016, 15:44 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door soundman2, 21-10-2016, 15:59

Niet te vergelijken met het zelfbouw orgel wat ik eens voor iemand aan de gang heb gebracht. Twaalf oscillatorprinten en daarachter flip-flop delers en wat er nog meer bij een orgel komt kijken........
Dat was dus ver voor het hoofdoscillator ic (top octave synthesizer) op de markt kwam met de hoofddelers twaalfdemachtworteltwee (of zoiets);-)
Zo zie je maar, dat met wat ervaring en meten je een hoop werk kunt besparen. Het vervangen van de elco's, omdat dat wel eens meer voorkomt was ook hier een kansloze missie geweest.

Soundman2

Voedingsperikel

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 21-10-2016, 17:42 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Goed dat je de fout hebt gevonden Gerard! Soms zijn de dingen niet moeilijker dan ze zijn........;-) ;-) ;-)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl