MARANTZ PM420 (Toestel of techniek)
Hallo, ik zoek een defect in de stereoversterker van MARANTZ model PM420.
Het probleem bestaat er in dat de volumeregeling niet meer werkt. De LED volume meter blijft op maximum. De regeling gebeurd door middel van een kleine motor (links-rechts).De motor is niet defect (is getest).Nu de vraag, in het schema staat een gedeelte van de geluidsterkte regeling niet volledig afgedrukt. Is er iemand die wat meer info hierover heeft.
MARANTZ PM420
MARANTZ PM420
Je wijst m.i.niet het goede aan.
De volumereglaar is een eindje hoger op het schema RG03. Als de motor werkt, zou je moeten controleren of de potmeters van plaats veranderen. Het asje aan de niet motorzijde moet linksom en rechtsom draaien bij bediening cq verandering van volume. De volumeregeling is niet bijzonder.
De potmeters krijgen signaal via weerstanden RG01 en RG02 (4,7K Ohm). Het signaal van de lopers gaat vervolgens naar de eindversterkers,op print PEOO.
Het zou kunnen dat de potmeters mechanisch beschadigd zijn en de aardzijde is onderbroken. Dat levert dan in alle standen max volume.
MARANTZ PM420
Bedankt Soundman2 voor uw reactie. Het is inderdaad juist dat de volume regeling (stereo potmeters) bovenaan staan.
Ter verduidelijking zet ik een link waar het schema te vinden is.
http://www.electronica-pt.com/esquema/old-tv/marantz-vintage/marantz-pm-420-schematics-31857/
Volgens mijn mening is het geen signaal , maar een gelijkstroom probleem. De motor blijft staan en geeft geen verandering in positie bij het indrukken van de toetsen.De motor heb ik als test aangesloten op een spanningsbron en deze werkt zowel naar links als naar rechts.
Het IC voor de sturing werd reeds vervangen zonder resultaat.De functie van de sleden is naar mijn mening alleen bedoeld om de VU led's aan te duiden, of is er toch een printbaantje die er voor zorgt dat de motor spanning krijgt ? De vraag blijft dus open: waarom draait die motor niet ?
MARANTZ PM420
Het schema is geen probleem, dat had ik in een paar minuten gevonden en gedownload.
Je vraag was dus wel verwarrend. Enerzijds gaf je aan dat de motor in orde was en anderzijds deed de volumeregeling het niet. Dan denk je dat er wat is met de potentiometer, of iets in de tandwielkast. Uit je verhaal leid ik nu af dat de motor niet draait als je de (afstands-)bediening gebruikt. Dat is heel wat anders.
Ik ga eens zien hoe dat in elkaar steekt. Ik ben de mening toegdaan dat je iets alleen kunt repareren als je weet hoe het werkt. Ook in dit geval blijkt maar weer dat het zomaar uitwisselen van onderdelen niet altijd tot een gerepareerd toestel leidt.
Wat bedoel je met sleden?
Is het volume wel te regelen als je de potentiometer handmatig of vie de motor met een externe spanning verdraait?
Edit:
De motor draait niet bij het indrukken van de toetsen, dat moet met een universeelmeter te repareren zijn.
De motor hangt enerzijds aan de 0 volt van de voeding en anderzijds aan de uitgangen van de twee niet inverterende op-ampjes QG01 via de weerstanden van 47 Ohm. De opampjes staan voor de werking parallel.
Door het indrukken van de up of down toets, wordt een positieve of negatieve spanning toegevoerd aan de plus ingangen van beide opamps. De versterking is een keer, dus die spanning moet zonder meer aan de uitgangen verschijnen en via de weerstanden van 47 Ohm ook op de motor. Als die in orde is zal hij dus moeten draaien.
De spanning op de plus ingangen komt via de spanningsdeler RG05 en RG04 van de up en down toets. Als je de up toets SG51 indrukt, dan heb je een serieschakeling van RG07 (10K), RG05 (2K2) en RG04 (15K)
De spanning over RG04 en dus ook op de ingangen zal ca +8 volt moeten zijn. Deze spanning moet ook op de uitgangen van de opamps staan. Als dat zo is en de motor draait niet, dan trekt hij waarschijnlijk veel te veel stroom en die wordt begrensd door de weerstanden van 47 Ohm (RG08 en RG09)
Druk je de DOWN toets SG53 in, dan verschijnt er een negatieve spanning op de ingangen en draait de motor andersom. Via de toetsen SG52 en SG54 (NORMAL) is de werking hetzelfde alleen zijn dan extra weerstanden van 15K in de serie geschakeld, waardoor de motor langzamer draait.
Je moet eventueel controleren of de ic's voedingspanning krijgen op pen 8 (+16volt) en pen 4 (-16volt).
De werking zou verstoord kunnen worden door de aansluiting "VOLUME REMOTE". Als dat een stekertje is, kun je dat ter controle gewoon even losnemen.
Het gedeelte waar je met de rode pijl naar verwijst kan ook roet in het eten gooien, dat hangt evenals de aansluiting "VOLUME REMOTE"aan de weerstanden die de spanning voor de druktoetsen verzorgen. Ik weet nog niet wat het is. In elk geval moet je als er geen toets is ingedrukt aan beide zijden van RG06 en RG07 dezelfde positieve of negatieve spanning meten.
MARANTZ PM420
Het stuk met de rode pijl lijkt een schakelaar te zijn die een aantal leds op het front laat oplichten en kan dus ook een sectie op de as van de motor zijn.
Als er iets met de schakelaar fout is, zullen de spanningen na de weerstanden RG06 en RG07 mogelijk niet meer kloppen. Om zeker te zijn, zou je die twee printspoortjes kunnen onderbreken, of de bewuste pennetjes van die schakelaar los solderen. Soms lukt het om na het verwijderen van soldeertin, de aansluitpootjes midden in de printgaatjes te zetten, zodat ze geen contact meer maken.
MARANTZ PM420
Als je het schema bekijkt geeft dit een ingewikkelde indruk, hoewel het een eenvoudige schakeling is.
"Wat bedoel je met sleden?
Is het volume wel te regelen als je de potentiometer handmatig of vie de motor met een externe spanning verdraait?"
Met sleden bedoel ik de contaktringen die elke potentiometer heeft, ik vind zo direct geen ander woord
Het gedeelte onder EDIT vind ik heel belangrijk ,ik ga dit eens nader bekijken en een paar metingen doen.Ik hou je op de hoogte.
MARANTZ PM420
What's in a name.
Er zijn allerlei namen voor, zoals sleepkontakt etc. Niet zo belangrijk zolang de tegenpartij weet wat er bedoeld wordt.
Ik vroeg het al of het volume te regelen is door de potmeter met de hand te verdraaien. Dat sluit in elk geval de potentiometers uit als dat werkt.
Als je op de foto vanaf het aseinde telt, heb je volgens mij eerst twee schakelaar plaatjes (die van de rode pijl) en dan rechts een dubbele volumeregelaar. Ik kan het mis hebben hoor!
MARANTZ PM420
Na wat zoekwerk is het probleem eindelijk opgelost hoewel ik het echte probleem geen naam kan geven.Ik heb de twee 1 Watt weerstanden RG08 en RG09 van 47 Ohm met de helft in waarde verminderd, en ziedaar het werkt opnieuw uitstekend. Ik vermoed dat er om een bepaalde reden een teruggang is van de kleine DC motor.
Bedankt Soundman2 voor het meedenken.
MARANTZ PM420
Waarschijnlijk loopt het motortje dan toch te zwaar (of de tandwielkast).
De spanning voor de motor zal dan te laag worden door de weerstanden en mogelijk zelfs door de stroombegrenzing van de beide ic's. Je heb de ic's vervangen , dat sluit de mogelijkheid uit dat er wellicht maar een zou werken. Dat kun je evenwel controleren door te meten of de spanning over beide weerstanden gelijk is.
Staat er op de motor niets van een merk en/of type. Vaak is het Mitsumi die dergelijke motortjes maakt. Je zou dan uit kunnen zoeken of de motor te veel stroom trekt.
Overigens heb ik in een ander soort toestellen ook wel weerstandjes aangepast, hoewel het niet mijn stijl is van repareren. In dat geval kon een motortje het mechaniek van een cd-speler niet ver genoeg krijgen. Een vrij kleine aanpassing en alles werkte zoals het hoort.