MARANTZ PM420 (Toestel of techniek)
Het schema is geen probleem, dat had ik in een paar minuten gevonden en gedownload.
Je vraag was dus wel verwarrend. Enerzijds gaf je aan dat de motor in orde was en anderzijds deed de volumeregeling het niet. Dan denk je dat er wat is met de potentiometer, of iets in de tandwielkast. Uit je verhaal leid ik nu af dat de motor niet draait als je de (afstands-)bediening gebruikt. Dat is heel wat anders.
Ik ga eens zien hoe dat in elkaar steekt. Ik ben de mening toegdaan dat je iets alleen kunt repareren als je weet hoe het werkt. Ook in dit geval blijkt maar weer dat het zomaar uitwisselen van onderdelen niet altijd tot een gerepareerd toestel leidt.
Wat bedoel je met sleden?
Is het volume wel te regelen als je de potentiometer handmatig of vie de motor met een externe spanning verdraait?
Edit:
De motor draait niet bij het indrukken van de toetsen, dat moet met een universeelmeter te repareren zijn.
De motor hangt enerzijds aan de 0 volt van de voeding en anderzijds aan de uitgangen van de twee niet inverterende op-ampjes QG01 via de weerstanden van 47 Ohm. De opampjes staan voor de werking parallel.
Door het indrukken van de up of down toets, wordt een positieve of negatieve spanning toegevoerd aan de plus ingangen van beide opamps. De versterking is een keer, dus die spanning moet zonder meer aan de uitgangen verschijnen en via de weerstanden van 47 Ohm ook op de motor. Als die in orde is zal hij dus moeten draaien.
De spanning op de plus ingangen komt via de spanningsdeler RG05 en RG04 van de up en down toets. Als je de up toets SG51 indrukt, dan heb je een serieschakeling van RG07 (10K), RG05 (2K2) en RG04 (15K)
De spanning over RG04 en dus ook op de ingangen zal ca +8 volt moeten zijn. Deze spanning moet ook op de uitgangen van de opamps staan. Als dat zo is en de motor draait niet, dan trekt hij waarschijnlijk veel te veel stroom en die wordt begrensd door de weerstanden van 47 Ohm (RG08 en RG09)
Druk je de DOWN toets SG53 in, dan verschijnt er een negatieve spanning op de ingangen en draait de motor andersom. Via de toetsen SG52 en SG54 (NORMAL) is de werking hetzelfde alleen zijn dan extra weerstanden van 15K in de serie geschakeld, waardoor de motor langzamer draait.
Je moet eventueel controleren of de ic's voedingspanning krijgen op pen 8 (+16volt) en pen 4 (-16volt).
De werking zou verstoord kunnen worden door de aansluiting "VOLUME REMOTE". Als dat een stekertje is, kun je dat ter controle gewoon even losnemen.
Het gedeelte waar je met de rode pijl naar verwijst kan ook roet in het eten gooien, dat hangt evenals de aansluiting "VOLUME REMOTE"aan de weerstanden die de spanning voor de druktoetsen verzorgen. Ik weet nog niet wat het is. In elk geval moet je als er geen toets is ingedrukt aan beide zijden van RG06 en RG07 dezelfde positieve of negatieve spanning meten.
Complete draad:
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
23-10-2016, 20:08
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
23-10-2016, 20:28
- MARANTZ PM420 -
soundman2,
23-10-2016, 21:09
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
24-10-2016, 07:18
- MARANTZ PM420 -
soundman2,
24-10-2016, 08:00
- MARANTZ PM420 - soundman2, 24-10-2016, 09:01
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
24-10-2016, 09:34
- MARANTZ PM420 -
soundman2,
24-10-2016, 09:40
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
27-10-2016, 07:23
- MARANTZ PM420 - soundman2, 29-10-2016, 20:04
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
27-10-2016, 07:23
- MARANTZ PM420 -
soundman2,
24-10-2016, 09:40
- MARANTZ PM420 -
soundman2,
24-10-2016, 08:00
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
24-10-2016, 07:18
- MARANTZ PM420 -
soundman2,
23-10-2016, 21:09
- MARANTZ PM420 -
Bredero,
23-10-2016, 20:28