BIAS zakt in Revox B77 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2016, 08:28 (2953 dagen geleden)

Beste medeforummers,
Voor een klant repareer ik een B77 en dat is goed gelukt, de Revox draait als een zonnetje. Er lijkt niets aan de hand. Maar...
Bij toeval ontdekte ik iets waar ik niets van begrijp.

Als ik stereo opneem en ik zet 1 van de kanalen even uit en dan weer in dan gebeurt, zo af en toe, dat de BIAS instort voor beide kanalen. De opname wordt ook een stuk zachter en klinkt wat schor.
Om de BIAS weer goed terug te krijgen moet ik de opname stoppen en weer starten maar ook dan komt deze niet altijd weer goed terug.
Het vreemde is dat de BIAS op de opnamekop dus instort maar de HF die naar de wiskop gaat daar gebeurt niets mee, die blijft goed.
Het meetpunt 19Volt op de collector van Q1 is 20 Volt en als het euvel zich voordoet dan stijgt deze 0.1 Volt. Met de scoop meet ik een stevige HF spanning daar waar 55 Volt staat. Mijn scoop haalt die 55 Volt niet maar ik denk dat deze klopt. Ik zie hem niet instorten als de BIAS instort. Dat lijkt goed te gaan.
De BIAS loopt via 2 relais naar de koppen en je zou denken dat zo'n contact vuil is maar het gebeurt op beide kanalen terwijl ik 1 van de kanalen provoceer. Het maakt niet uit of ik het linker of rechter kanaal uitzet en dan weer aan.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Ik wil nog vermelden dat condensator C9 defect was (sluiting) in het schema staat 4,7 uF maar er zat 3,3 in

[image]

Iemand een idee wat het is?

Jack Marotick

BIAS zakt in Revox B77

door franc @, Loosbroek, 03-11-2016, 08:47 (2953 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door franc, 03-11-2016, 08:50

Ik zie twee keer C1 maar geen C9.
Ik ga er van uit dat de bovenste C1 aan de 19Volt de bewuste C is.

Het lijkt erop dat de oscillator afslaat bij het provoceren van een kanaal, ongeacht welke.
Logisch ook gezien het schema.

Verder zou ik meer condensatoren in deze schakeling controleren.

En die ene C met het sterretje, wat is dat voor type?

Groet Frank

BIAS zakt in Revox B77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2016, 09:42 (2953 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Marotick, 03-11-2016, 09:47

Er is wat mis gegaan in de kopie. C9 zit tussen Q1 en Q3. In het schema heet het echt C9 maar op de foto die ik bijgevoegd heb ziet die 9 eruit als een 1.
C8 is 12 nF 160 Volt
Ik ga de oscillator nog eens nalopen.
De onderdelen met een sterretje zijn anders voor een 2 sporen recorder, dit is de 4 spoor versie.

Jack

BIAS zakt in Revox B77

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 03-11-2016, 10:17 (2953 dagen geleden) @ Marotick

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Ik wil nog vermelden dat condensator C9 defect was (sluiting) in het schema staat 4,7 uF maar er zat 3,3

Je moet goed kijken om wat voor print het gaat en dan voor de waarden de goede parts list er bij nemen , in de 1.177.242 is C9 3,3 , in de 1.177.243 en 1.177.240 inderdaad 4,7 .
Het is niet overal duidelijk aangegeven maar ze waren bij Studer ook niet vies van de nodige wijzigingen .

Succes , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

BIAS zakt in Revox B77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2016, 12:05 (2953 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 03-11-2016, 12:08

Ik had eerst die 3,3 uF niet goed gezien en een ufje van 35 ingezet. Toen constateerde ik het bovengenoemde probleem en toen heb ik 4,7 uF er ingezet. Geen verschil, dus dat was het niet. Maar goed ik ga 3,3 plaatsen.

Op het schema zijn rechtsonder aansluitbussen te zien met cijfers die ook bij andere bussen staan. Dit betreft een 2de aansluitblokje met bekabeling naar de opname en wiskop.

Goed verder gemeten, eerst C8 vervangen en C9 (1) maar dat is het allebei dus niet. Een meetpunt aangelegd op bus 7 links en het knooppunt C10 - C11
Iets vreemds geconstateerd, als de BIAS wegzakt (ca de helft blijft over) dan groeit de HF op knooppunt C10 C11. Op de scoop gaat het van 3 hokjes naar ruim 4
Ik heb nog geen idee wat het is.

Jack

BIAS zakt in Revox B77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2016, 12:27 (2953 dagen geleden) @ Marotick

Mmm, ik word warm.
Eens kijken of de wisspanning ook verandert als het euvel zich voordoet.
Bij het linker kanaal een zichtbare toename maar bij het rechter kanaal is nauwelijks wat te zien, maar ik zag wel wat anders. De frequentie stort in van 150 KHz naar 88. Dat was lastig te meten want als ik de meetpennen op de hete kant van de wiskop zet springt het probleem spontaan weg en is de opname weer goed. Zit het probleem in C4,5, 6, 7? En waarom zitten de weerstanden R9 en R10 er?

BIAS zakt in Revox B77

door Dominic @, Breda, 03-11-2016, 12:53 (2953 dagen geleden) @ Marotick

Zijn de contacten van relais K1 en K2 niet gewoon zeer vuil of geoxideerd?

Dominic

BIAS zakt in Revox B77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2016, 13:25 (2953 dagen geleden) @ Dominic

Dat dacht ik eerst ook maar de HF dat naar de relais toegaat, punt 6 en 7 daar stort het ook in en het is natuurlijk vreemd dat de BIAS in beide kanalen inzakken terwijl er maar 1 kanaal in en uitgeschakeld wordt.

Jack

BIAS zakt in Revox B77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 03-11-2016, 16:21 (2953 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 03-11-2016, 16:23

Ondertussen ben ik daar dus de gehele dag er mee bezig en ik ben nog geen steek opgeschoten.
Van een andere B77 heb ik even dezelfde print geleend en die doet het gewoon goed, het kan dus wel. Van de print met problemen heb ik de transistoren q1, q2 en q 3 vervangen maar dat is het ook niet blijft zo'n beetje alleen de spoel over maar... dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Nog even een beschrijving van het probleem. Met een Revox kan je d.m.v. twee schakelaars kiezen op welk spoor je opneemt. Vaak gaat het goed maar soms komt de oscillator op op iets meer dan de halve frequentie en dan is ook de HF bijstroom naar de opname kop ook de helft minder. De recorder neemt dan zo'n 10 dB minder hard op. Als hij het goed doet en ik speel wat met die keuze schakelaars dan gaat het na een paar keer schakelen mis en is de frequentie te laag evenals de bijstroom.
Tot nu toe heb ik vervangen: alle c's behalve C10 en C11 en de 3 transistoren.
Wat zou het kunnen zijn? Iemand een idee?

Jack

BIAS zakt in Revox B77

door g-rely @, Lelystad, 04-11-2016, 09:36 (2952 dagen geleden) @ Marotick

Als laatste redmiddel zou ik Q2 en Q3 vervangen, die zorgen immers voor de occilatie. Misschien is de HFe iets aan de kritisch lage kant.
Succes, Gerard.

BIAS zakt in Revox B77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 04-11-2016, 12:06 (2952 dagen geleden) @ g-rely

Dank je Gerard, die 2 transistoren heb ik vervangen door hele andere typen overigens het oscilleert prima maar na een paar keer de kanalen aan en uitgezet te hebben valt de oscillator frequentie terug van 150KHz naar 80KHz.
De oscillatorspoel??? is dus een verdachte maar ik ga in dat circuit maar eerst de weerstandjes vervangen.
Voor de rest heb ik geen idee, er blijft eigenlijk niet veel meer over.

Niemand die hierin ervaring heeft?

Jack

Opgelost

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-11-2016, 11:16 (2949 dagen geleden) @ Dominic

Voor een deel denk ik dat je gelijk had. De BIAS van en naar de schakelaars van de relais vertoonden gelijktijdig dezelfde problemen, verlaagde frequentie en een verlaging van amplitude. Dan denk je niet snel aan vervuilde contacten.
Bijna alle onderdelen vervangen en het probleem was er nog steeds en met een andere oscillatorprint geen problemen.
Uiteindelijk heb ik de koppen maar eens losgekoppeld. Dat kan makkelijk want die zitten op een apart stekkertje aan deze print vast. De oscillator was perfect, niet de 150 KHz maar 125 en dat doet het ook goed.
Maar zonder koppen geen recording en toen kwam ik op de contacten van het relais want die staan en serie met de koppen. Deze even doorgesoldeerd en toen was het perfect, zelfs 150KHz.
Relais uit elkaar gehaald en de contacten schoongemaakt en de lamellen wat naar elkaar toe gebogen zodat ze zeker goed tegen elkaar aan zouden komen voor een optimaal contact.
Dat was het toch niet helemaal goed want zo af en toe ging de HF toch nog de fout in, maar het was wel een hele verbetering.
Omdat het zonder koppen wel goed werkt bedacht ik dat de aanpassing tussen oscillator en koppen niet helemaal goed was. Als ik de wiskop los soldeerde dan had ik ook geen probleem. In serie met de wiskop staat een C van 3,3 nF en ik bedacht om die te verkleinen naar 1,5 om zodoende voor de HF de weerstand wat groter te maken zodat de oscillator wat minder belast zou worden.
De spanning op de wiskop is ruim 40 Volt terwijl 30 Volt in het schema genoemd wordt.
Per abuis had ik niet 1,5nF gepakt maar 15nF en die ingesoldeerd.
De oscillator print doet het perfect, zelfs 155KHz en nog steeds ruim 40Volt wisstroom.
Waarom hij het nu goed doet en niet met de 3,3nF, die ik ook vervangen had, niet daar begrijp ik niets van. Maar goed, het werkt. Als iemand dit kan uitleggen, graag.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Jack Marotick