BIAS zakt in Revox B77 (Toestel of techniek)
Beste medeforummers,
Voor een klant repareer ik een B77 en dat is goed gelukt, de Revox draait als een zonnetje. Er lijkt niets aan de hand. Maar...
Bij toeval ontdekte ik iets waar ik niets van begrijp.
Als ik stereo opneem en ik zet 1 van de kanalen even uit en dan weer in dan gebeurt, zo af en toe, dat de BIAS instort voor beide kanalen. De opname wordt ook een stuk zachter en klinkt wat schor.
Om de BIAS weer goed terug te krijgen moet ik de opname stoppen en weer starten maar ook dan komt deze niet altijd weer goed terug.
Het vreemde is dat de BIAS op de opnamekop dus instort maar de HF die naar de wiskop gaat daar gebeurt niets mee, die blijft goed.
Het meetpunt 19Volt op de collector van Q1 is 20 Volt en als het euvel zich voordoet dan stijgt deze 0.1 Volt. Met de scoop meet ik een stevige HF spanning daar waar 55 Volt staat. Mijn scoop haalt die 55 Volt niet maar ik denk dat deze klopt. Ik zie hem niet instorten als de BIAS instort. Dat lijkt goed te gaan.
De BIAS loopt via 2 relais naar de koppen en je zou denken dat zo'n contact vuil is maar het gebeurt op beide kanalen terwijl ik 1 van de kanalen provoceer. Het maakt niet uit of ik het linker of rechter kanaal uitzet en dan weer aan.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Ik wil nog vermelden dat condensator C9 defect was (sluiting) in het schema staat 4,7 uF maar er zat 3,3 in
Iemand een idee wat het is?
Jack Marotick