Opgelost (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-11-2016, 11:16 (2949 dagen geleden) @ Dominic

Voor een deel denk ik dat je gelijk had. De BIAS van en naar de schakelaars van de relais vertoonden gelijktijdig dezelfde problemen, verlaagde frequentie en een verlaging van amplitude. Dan denk je niet snel aan vervuilde contacten.
Bijna alle onderdelen vervangen en het probleem was er nog steeds en met een andere oscillatorprint geen problemen.
Uiteindelijk heb ik de koppen maar eens losgekoppeld. Dat kan makkelijk want die zitten op een apart stekkertje aan deze print vast. De oscillator was perfect, niet de 150 KHz maar 125 en dat doet het ook goed.
Maar zonder koppen geen recording en toen kwam ik op de contacten van het relais want die staan en serie met de koppen. Deze even doorgesoldeerd en toen was het perfect, zelfs 150KHz.
Relais uit elkaar gehaald en de contacten schoongemaakt en de lamellen wat naar elkaar toe gebogen zodat ze zeker goed tegen elkaar aan zouden komen voor een optimaal contact.
Dat was het toch niet helemaal goed want zo af en toe ging de HF toch nog de fout in, maar het was wel een hele verbetering.
Omdat het zonder koppen wel goed werkt bedacht ik dat de aanpassing tussen oscillator en koppen niet helemaal goed was. Als ik de wiskop los soldeerde dan had ik ook geen probleem. In serie met de wiskop staat een C van 3,3 nF en ik bedacht om die te verkleinen naar 1,5 om zodoende voor de HF de weerstand wat groter te maken zodat de oscillator wat minder belast zou worden.
De spanning op de wiskop is ruim 40 Volt terwijl 30 Volt in het schema genoemd wordt.
Per abuis had ik niet 1,5nF gepakt maar 15nF en die ingesoldeerd.
De oscillator print doet het perfect, zelfs 155KHz en nog steeds ruim 40Volt wisstroom.
Waarom hij het nu goed doet en niet met de 3,3nF, die ik ook vervangen had, niet daar begrijp ik niets van. Maar goed, het werkt. Als iemand dit kan uitleggen, graag.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Jack Marotick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks