Laserjet4, drum wordt niet goed schoongemaakt (Toestel of techniek)
Ik heb een HP laserjet4, welk het altijd prima gedaan heeft. Voordat de toner op is, werkt het afdrukken niet goed meer. Dat komt omdat de drum niet goed schoon gemaakt wordt. Dat gebeurt met een plastic strookje, "wiper" genaamd" Het is niet de eerste cassette waarbij dit voorkomt.
Is daar nog wat aan te doen? Nu blijft op het papier een grijs vlekkerige achtergrond staan.
Een nieuwe toner lost het probleem waarschijnlijk weer op, maar gezien de kosten en de leeftijd van de printer, wil ik aanschaf even uitstellen.
Laserjet4, drum wordt niet goed schoongemaakt
Ik zag een keer een filmpje op YT waar ze dit stripje wat extra stevigheid gaven door het er uit te halen,er een strookje tape aan de achterkant op te plakken en
weer terug zetten.
Het drukte dan weer iets beter wat toereikend was.
Henk
Als het goed is, dan heeft de HP4 een mogelijkheid om handmatig met een bijgeleverd staafje het een en ander schoon te maken. Dat schoonmaak staafje maakt de carona (verwarmings elemet) schoon.
Echter!
Vul je zelf (steeds) de cartridge bij met toner?
De drum zit in de cartridge en kan niet zo lang mee.
Deze is zeer gevoelig voor licht!
Ook de wipper zoals je die noemt, kan maar 1 a 2 vullingen mee.
Deze wipper gaat snel vervormen en slijten meestal door te weinig gebruik van de printer.
De door jouw beschreven grijze achter grond is echt te danken aan de drum in samen werking met de wipper.
Mvg,
Tony
De cartridges zijn nooit bijgevuld en het zijn originele HP 98A toners. De printer print wel minder als op een druk kantoor. De drum heeft nooit (lang) aan het licht blootgestaan. Als er wat met de drum is, verwacht ik andere fouten, maar niet dat hij niet goed schoongeveegd word.
Kan het nog zijn dat de toner door electrische lading van de drum lastiger te verwijderen door de wiper?
Overigens worden wipers veelvuldig aangeboden op het www, dat houdt vermoedelijk in dat ze toch flink slijten of anders in het ongerede raken.
Met mijn HP Laserjet 6P had ik 2 jaar geleden hetzelfde probleem. De afdrukken werden geheel bedekt met een grijs en streperig waas.
Ik dacht dat de printer misschien vervuild was na 18 jaar gebruik, dus die zover mogelijk uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De vervuiling viel overigens enorm mee.
Na nog het een en ander op internet te hebben gelezen was er maar 1 conclusie mogelijk, de cartridge was aan het einde van zijn levensduur.
Deze cartridge zat er al een jaar of 10 in, maar was nog niet leeg. De toner eens even schudden om een betere verdeling te krijgen hielp niets.
Cartridge vervangen en de printer werkte weer als nieuw. Dus toch een veroudering van de cartridge.