Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie) (Toestel of techniek)

door Wim K @, 11-11-2016, 21:04 (2944 dagen geleden)

Zo, mijn eerste bericht.
Ik ben wat men noemt een pensionado, al heel lang geleden (ik was 10 jaar) begonnen met elektronica en na een lange tijd er niets aan te hebben gedaan ben ik onlangs weer begonnen. De (beperkte) kennis die ik had is een beetje weggezakt, maar gelukkig niet helemaal.

Momenteel ben ik bezig met een antieke autoradio, een Blaupunkt Frankfurt uit 1967. Het is een all transistor apparaat met twee keer AD148 in de eindtrap en nog een ingangs- en uitgangstransformator.
De radio is ingesteld op 6 volt en wordt gevoed door een (simpele) netadapter. Na inschakelen komt er heel zacht geluid uit.
Bij het opdraaien van het volume tot maximaal is het geluid nog steeds heel zwak maar hoor je al behoorlijk wat vervorming. Toen ik per ongeluk ergens een doorverbinding maakte op het PCB board begon ie ineens redelijk normaal te spelen en dat blijft ook zo na uren spelen. Het te bereiken volume is redelijk al heb ik het gevoel dat er meer in zit. Na uitschakelen en weer inschakelen speelt ie nog steeds normaal. Blijft ie echter een dag uit dan speelt ie weer heel zacht en moet ik weer ergens (ja ik weet het, ergens is vaag)een doorverbinding maken en speelt ie weer redelijk normaal.
De collector- en basisspanning van de eindtransistoren en de driver transistor heb ik al opgemeten en deze kloppen met de opgave in het schema.
Ook zit er een niet al te harde 100 Hz brom in, die onafhankelijk is van de stand van de volume potmeter. Wellicht is er een verband tussen deze twee problemen.
Kan iemand mij op het juiste spoor zetten? Zelf dacht ik eerst aan een printbreuk/-onderbreking, maar als ie eenmaal goed speelt kan ik overal op de print drukken, zonder gekraak en zonder dat ie uitvalt, dus dat lijkt me wat minder waarschijnlijk. Maar misschien vergis ik me.
Ik heb wel een schema in PDF (gevonden op Radiomuseum.org), maar ik kan nergens vinden hoe ik dat moet uploaden.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks