Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie) (Toestel of techniek)
Zo, mijn eerste bericht.
Ik ben wat men noemt een pensionado, al heel lang geleden (ik was 10 jaar) begonnen met elektronica en na een lange tijd er niets aan te hebben gedaan ben ik onlangs weer begonnen. De (beperkte) kennis die ik had is een beetje weggezakt, maar gelukkig niet helemaal.
Momenteel ben ik bezig met een antieke autoradio, een Blaupunkt Frankfurt uit 1967. Het is een all transistor apparaat met twee keer AD148 in de eindtrap en nog een ingangs- en uitgangstransformator.
De radio is ingesteld op 6 volt en wordt gevoed door een (simpele) netadapter. Na inschakelen komt er heel zacht geluid uit.
Bij het opdraaien van het volume tot maximaal is het geluid nog steeds heel zwak maar hoor je al behoorlijk wat vervorming. Toen ik per ongeluk ergens een doorverbinding maakte op het PCB board begon ie ineens redelijk normaal te spelen en dat blijft ook zo na uren spelen. Het te bereiken volume is redelijk al heb ik het gevoel dat er meer in zit. Na uitschakelen en weer inschakelen speelt ie nog steeds normaal. Blijft ie echter een dag uit dan speelt ie weer heel zacht en moet ik weer ergens (ja ik weet het, ergens is vaag)een doorverbinding maken en speelt ie weer redelijk normaal.
De collector- en basisspanning van de eindtransistoren en de driver transistor heb ik al opgemeten en deze kloppen met de opgave in het schema.
Ook zit er een niet al te harde 100 Hz brom in, die onafhankelijk is van de stand van de volume potmeter. Wellicht is er een verband tussen deze twee problemen.
Kan iemand mij op het juiste spoor zetten? Zelf dacht ik eerst aan een printbreuk/-onderbreking, maar als ie eenmaal goed speelt kan ik overal op de print drukken, zonder gekraak en zonder dat ie uitvalt, dus dat lijkt me wat minder waarschijnlijk. Maar misschien vergis ik me.
Ik heb wel een schema in PDF (gevonden op Radiomuseum.org), maar ik kan nergens vinden hoe ik dat moet uploaden.
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Hallo Wim welkom op het beste forum van het internet.
Zonder schema is het wat moeilijk om je te helpen maar schema's zijn wel te vinden. Zo is er de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio
http://nvhr.nl en daar vind je vele schema's. Het radiomuseum daar moet je lid van zijn en dat kost geld maar met google kom je ook ver.
De brom die je hoort komt waarschijnlijk van de adapter, als je een accu zou gebruiken dan is die brom wel weg maar dat is wel een gesleep. Een goede voeding die een paar ampere kan leveren moet de radio ook goed kunnen voeden.
Kijk maar uit met zomaar een sluiting te maken om de radio te starten, dat gaat een keer mis.
Succes
Jack Marotick
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Een schema heb ik niet, maar in die tijd was het niet ongebruikelijk dat in de eindversterker een heel klein accuutje zat om een voorspanning voor de transistors te geven.
Dat accuutje (DEAC cel) is na enkele jaren uitgeput en dan werkt de radio niet meer goed.
Het kan er uit zien als een kleine elco.
Meestal is het voldoende om de DEAC-cel te vervangen door 1 of 2 siliciumdioden, type 1N4148 of 1N4001.
Dit is echter een slag in de lucht omdat ik niet over het schema beschik.
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Het radiomuseum daar moet je lid van zijn en dat kost geld maar met google kom je ook ver.
Jack Marotick
Hallo Jack .... je hoeft geen lid (meer) te zijn van Radiomuseum.org om schema's te kunnen verkrijgen.
Maar als je goed leest zie je dat de vraagsteller al een schema heeft.
Groeten .... Hugo Sneyers
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Hallo Wim,
Ik weet niet of je een signaalzoeker ter beschikking hebt, dan zou je eens kunnen luisteren aan de volumepotmeter en weet je al dadelijk of het probleem in de lf-versterker zit.
Je zou ook eventueel het signaal van een CD-speler of zo kunnen insturen in de externe aansluiting die zich achter op de radio bevind.
Groeten .... Hugo Sneyers
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Het juiste schema heb ik (nog) niet gevonden, maar wel een radio uit dezelfde periode.
Hier wordt een seleniumdiode gebruikt als stabilisering voor de basisspanning van de eindtrap.
Als deze diode niet zorgt voor de in het schema genoemde 1.7V kan de seleniumcel worden vervangen door 2 siliciumdiodes in serie te zetten.
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Bedankt voor de reacties.
Ik heb wel het idee dat het in de LF versterker zit. Dat is ook een beetje intuïtie / ervaring, ik ben geen complete leek. Dit mede omdat de radio ook als ie heel zacht speelt gewoon alle zenders kan laten horen. Het is net of het signaal ergens in de LF versterker er niet goed "doorheen komt". Ik zit te denken aan een defecte / half defecte koppel elco. Is dat een mogelijkheid? Ik heb geen signal tracer maar ik gebruik daarvoor een oude (hoogohmige) koptelefoon waarmee ik op de diverse voortrappen het geluid wel kan oppikken en dat is in orde.
Vreemd vind ik nog steeds dat na een beetje rommelen (doorverbinden) op de print de radio ineens goed gaat spelen en dat ie het dan ook gewoon goed blijft doen. Doet dat bij iemand een belletje rinkelen?
Wat betreft de bias instelling van de eindtrap, de spanning op de basissen van de AD148's is conform de waarde die in het schema staat aangegeven (plm. 0,2 volt).
Tot slot, kan iemand mij vertellen hoe ik het schema (PDF) hier kan plaatsen?
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Tot slot, kan iemand mij vertellen hoe ik het schema (PDF) hier kan plaatsen?
Hallo Wim .... een PDF file kan je hier niet plaatsen, je zou wel een screenshot kunnen maken van het lf gedeelte en dat als .jpg plaatsen.
Is dit het goede schema ?
Groeten .... Hugo Sneyers
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Wat betreft het defect, dat doet me denken aan een slechte soldering of slecht contact, ik heb al eens versterkers gehad die soms ook uit vielen en als je dan de volumeknop eens goed hard zette dan ging dat weer een tijdje goed.
Bleken vervuilde contacten te zijn in het luidspreker-relais.
Ook bij een lampenradio dit zelfde fenomeen gehad en dat bleek een slechte soldering te zijn in de top-aansluiting van een buis.
Groeten .... Hugo Sneyers
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Wim, je zou op de drivertrafo T650 kunnen luisteren met een koptelefoon op de punten A7/A8 . om te horen of het voor de eindtrap wel goed zit.
zelf denk ik aan een basis weerstand of instelling in de voortrap of driver.
--
Cees PA1DBA
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Probeer na te gaan wat met wat wordt doorverbonden als de radio het wel goed doet, en dit in het schema te plaatsen.
Kan ook slecht massa contact zijn met metalen kastje oid.
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Hugo, bedankt. Dit is inderdaad het goede schema.
@Goldline. Ik heb inmiddels bij de driver transformator met een koptelefoon geluisterd. Het probleem (nou ja probleem) is dat de radio op dit moment normaal speelt. Ik zal dus moeten wachten, tot het geluid weer grotendeels wegvalt en dan nog eens luisteren.
Een slechte soldering of een niet kloppende basis instelling (of natuurlijk allebei) van een voortrap lijkt me ook een mogelijke verdachte. Ik zal dat ook checken als het geluid weer wegvalt.
Autoradio Blaupunkt Frankfurt 1967 (Y serie)
Het zou kunnen dat een van beide of allebei de AC126's last hebben van whiskervorming (interne kortsluiting). In dat geval zou tikken moeten helpen om het geluid terug te krijgen. Dan even de soldeerbout erop tot er tin op het huisje smelt, maar niet langer want anders beschadig je het germanium. Dat zou het probleem dan weer voor een tijd moeten verhelpen.