SBR zakradio (Toestel of techniek)

door Bredero @, Vlaanderen, 19-11-2016, 15:06 (2937 dagen geleden)

Heeft iemand informatie (schema) over een zakradio SBR model P111 LG & MG[image][image][image]

SBR zakradio

door ruudtx @, Utrecht, 19-11-2016, 18:07 (2937 dagen geleden) @ Bredero

Ziet er erg Philips achtig uit. Als je het equivalent kan vinden ben je er waarschijnlijk al.

SBR zakradio

door soundman2 @, Wouw, 19-11-2016, 19:46 (2937 dagen geleden) @ Bredero

Wellicht zijn de SBR P10 en SBR P15 uit dezelfde periode. Ze werken allebei ook op 3x 1,5 volt en hebben MG en LG.
Beide zijn voorzien van transistors uit de OC serie.
Je vindt ze terug op de website van het eeuwfeest paleisje, een Vlaamse site bijna geheel gewijd aan SBR
http://www.eeuwfeestpaleisje.be/
Soundman2

SBR zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-11-2016, 01:12 (2937 dagen geleden) @ Bredero

Het zal gezien het vrij moderne uiterlijk een gerelabelde Philips zijn. Zit er in het batterijvakje nog een sticker? Of inwendig op de printplaat?

SBR zakradio

door Bredero @, Vlaanderen, 20-11-2016, 16:28 (2936 dagen geleden) @ Bredero

Het heeft inderdaad een moderne vormgeving en ik vermoed ook dat het om een Philips ontwerp gaat maar kan in die richting ook niets terug vinden.
Het eigenaardige is dat bij de opkomst van de FM band de fabrikant nog een ontwerp op de markt heeft gebracht met alleen AM. Langs de binnenzijde is geen nummer terug te vinden, het is dus van voor de opkomst van de FM band (is mijn vermoeden).

[image]

SBR zakradio

door Eleen @, Deurne (BE), 20-11-2016, 16:38 (2936 dagen geleden) @ Bredero

Dit ziet er eerder Chinees/Taywanees dan Philips-made uit.
De torretjes zien er reeds als silicium-exemplaren uit.

Eleen

SBR zakradio

door Bredero @, Vlaanderen, 20-11-2016, 17:59 (2936 dagen geleden) @ Bredero

Chineese namaak ??

SBR zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-11-2016, 20:52 (2936 dagen geleden) @ Bredero

Nee. Philips was groot in Hong Kong dus het kan prima een Philips zijn, en anders toch wel door of namens SBR geïmporteerd en geleverd. Het toestel dateert van ruim na de opkomst van de FM, ik zou zeggen jaren '80 plus of min een beetje. De combinatie MG en LG was vooral voor toestellen met bestemming Frankrijk heel normaal. Het is dus niet vreemd dat ze ook in België in die uitvoering uitkwamen.

De laatste poging tot het vinden van een equivalent typenummer (als niemand hem aan de foto herkent) zou je nog kunnen doen door te kijken of er een type- of printplaatnummer is mee-geëtst in de koperlaag van de printplaat. Zo te zien is die makkelijk los te schroeven om even te kijken.

SBR zakradio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-11-2016, 00:32 (2936 dagen geleden) @ Bredero

Hoezo schema?

Zo veel moeilijk is dat toestelletje niet.
Wat is er defect aan?

Fouten:
-Ferriet staaf , draden los van de print
-Variabele condensator -sluiting/slecht
-HF-transistor defect
-Eindtrap audio versterker , defect
-Potmeter schakelaar defect/vuil - Controleer printbanen.
-Print breukje, vaak liggen wat eilandjes los van printbaan zelf.

zo even wat snelle zaken.

Torren meet je even snel met een diode meting zo door.
Varco meet je ook even op sluiting met Ohm meter.

Luidspreker even Ohms testen en met je meter op Ohm hoor je zo wat tikken
als je de meet pennen er mee aanraakt.
Met spanning op ding even met je vinger over die print en hoor je zo de boel brommen als audio trap nog in orde is.

Spanningen meten, simpel volg wat draden vanaf de batterij.
Zo vind je de hoofd voeding lijn.

Is een 1000 en 1 toestelletje dus alle schema's zijn bruikbaar
als het een TR-radio betreft.

Is niet moeilijk zonder schema

SBR zakradio

door ruudtx @, Utrecht, 21-11-2016, 18:16 (2935 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ruudtx, 21-11-2016, 18:19

Rep. is simpel

1) contrleer of je ruis hoort met volume max.
2) Zo ja, hoor je wat kraken bij band omsch, dus van LW naar MW en weer terug

Als dat zo is de bandschak. beetje voorzichtig bewegen en kijken of er ergens iets veranderd, in ruis, of brom. Schoonmaken met juiste contactspray.

Hoor je helemaal niets, dan batterij vak op oxidatie contacten, en aan/uit schak. controleren.

Bij zo'n simpel ding op lage spanning kan weinig misgaan.

SBR zakradio

door Bredero @, Vlaanderen, 21-11-2016, 20:54 (2935 dagen geleden) @ ruudtx

Ik denk dat Maarten in de goede richting zit, waarschijnlijk een inport door Philips.
Ik heb niet geschreven dat het toestel defect is maar ik had belangstelling over de beschikbare info over deze radio. Het feit is, wat ik nu vaststel, dat er weinig van verkocht werden. Oorzaak ondergang van Philips ? ;-)
Toch bedankt aan iedereen voor het gezamenlijk nadenken.

SBR zakradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-11-2016, 03:30 (2935 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-11-2016, 03:32

Oorzaak zal eerder zijn dat SBR ermee stopte, dit ding is nog niet uit de eindtijd van Philips zelf. Het zou zomaar kunnen dat het model in andere jasjes in België en Frankrijk bepaald niet zeldzaam is. Mocht je er later nog eens toe komen, dan kun je altijd nog kijken of er op de koperlaag van de print iets te vinden is. Anders duikt er misschien nog eens een gelijkend model op.

SBR zakradio

door Bredero @, Vlaanderen, 22-11-2016, 18:47 (2934 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zal de print er eens uitnemen

SBR zakradio

door ruudtx @, Utrecht, 22-11-2016, 19:10 (2934 dagen geleden) @ Bredero

Het is niet zo vreemd dat er een LW/MW toestel op de markt kwam terwijl er al FM was.
Er werd toen weinig naar FM geluisterd, en alles wat daar op te horen was kon je toen ook op L/M ontvangen, alles werd gekopieerd.
Voor zo'n klein radiootje met beperkte speaker maakt het nauwelijks uit of je FM of AM luistert. Bovendien was het goedkoper.