dimmer Relco 5501 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-11-2016, 12:52 (2926 dagen geleden)

Dit is een z.g. pulsdimmer. Hij ligt op de vloer en zit tussen het stopcontact en een halogeen lamp in. Met een knop op de lamp krijgt de dimmer het signaal om aan of uit te gaan en bij continu ingedrukt gaat de dimmer van hoog naar laag en weer omgekeerd.
Door een foutje is deze dimmer aangesloten geweest achter een andere dimmer en dat heeft hij dus niet volgehouden. De vraag is, wat kan er stuk zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een schema van deze dimmer kan ik niet vinden maar misschien heeft iemand die?

Jack Marotick

dimmer Relco 5501

door Arjan Havelaar @, 30-11-2016, 14:51 (2926 dagen geleden) @ Marotick

Er kan natuurlijk van alles stuk zijn, maar ik vermoed dat de schakel transistor of mosfet het heeft begeven.
Heb je hem al open gemaakt? Kun je eens een foto van het binnenwerk plaatsen?

Mocht hij niet eenvoudig te repareren te zijn, voor 24 euro heb je al een nieuwe.

Met vriendelijke groet,

Arjan

dimmer Relco 5501

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-11-2016, 19:18 (2926 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hoi Arjan

Ik zal morgen een foto maken. Er zitten 4 transistoren in en die meten goed door en 2 IC-tjes en dat is natuurlijk lastig na te gaan of die niet stuk zijn. De diodes die er in zitten meten wel goed door op 1 na maar dat is dan denk ik de diac.
Zonder schema kan ik er niet veel van maken.

Jack

dimmer Relco 5501

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-11-2016, 20:33 (2926 dagen geleden) @ Marotick

Zonder schema kan ik er niet veel van maken.

Maar een schema kun je wel maken. Voordeel is dat je dan gelijk de schakeling al een beetje hebt leren kennen.