Transportschade (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-12-2016, 21:17 (2924 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 02-12-2016, 21:36
Hallo forumlezers,
Ja, bij aankomst van een pakket uit de US is het dan toch nog mis gegaan.
Mijn Panasonic CT3311A micro color tv met schermpje van diagonaal 66 mm.
Plastic bodemplaat geheel aan gruzelementen waardoor die niet meer op de standaard kan zoals onderstaande foto.
Foto: visions4.net
Jammer maar helaas
Hans
--
Hans van Kampen
Transportschade
door soundman2 , Wouw, 02-12-2016, 21:34 (2924 dagen geleden) @ Hans van Kampen
volgens mij kun je plastic met chloroform lijmen. Gelukkig de bodemplaat, zie bij normaal gebruik niet.
Transportschade
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-12-2016, 21:40 (2924 dagen geleden) @ soundman2
Ik zal er eens op googelen.
In ieder geval weer een restauratieproject Henk en idd zoals je schrijft, is het de bodemplaat en zie je niet.
Hans
--
Hans van Kampen
Transportschade
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 02-12-2016, 22:42 (2924 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Ik zou het in dit geval proberen met secondenlijm. Kan wel lastig worden omdat het veel stukken zijn. Een ander plaatje ertegenaan lijmen is ook een goede mogelijkheid, ook te gebruiken als je nog wel een gedeeltelijke met de originele stukken kan doen.
Transportschade
door soundman2 , Wouw, 02-12-2016, 22:49 (2924 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Met secondenlijm heb ik nog maar weinig succes gehad. Soms wilde het gewoon niet drogen,dan was de las weer keihard en meestal is het tubetje opgedroogd.......
Transportschade
door Ed van der Weele † , Zeist, 02-12-2016, 22:56 (2924 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Deze kast heb ik met secondenlijm weer kunnen herstellen. Onzichtbaar wordt het niet, maar het is wel stevig geworden.
Omdat er nogal wat gewicht van het tvtje op rust kan er misschien ter versteviging een plaatje aluminium of plastic tegenaan worden gelijmd.
Met excuus voor het tonen van een buizenradio
Transportschade
door franshack , Hengelo ov, 02-12-2016, 23:12 (2924 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Jammer ...ja, maar er is nog hoop.
Zo te zien heb je alle stukjes nog, ik zou er ook een dunne alu plaat onder zetten.
De plaat wel voorzien van de nodige uitsparingen voor koeling etc. en onderzijde in kleur spuiten.
De plaat bovenzijde instrijken met 2 componenten lijm ( per brokstuk zuinig insmeren )
en het geheel weer etappe-gewijs opbouwen.
succes
--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla
Dank heren!
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-12-2016, 03:34 (2924 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Nuttige tips die ik zeker toe ga passen betreffende ook een versteviging d.m.v. een plaat.
Als je ziet wat een gewicht i.v.m. beeldbuisje ook er aan het dunne plastic plaatje hangt..... Rob en Jac hebben geloof ik dit toestelletje ook en kunnen dit bevestigen en het lijkt mij sterk dat er ergens ook niet een barstje zit in de dunne plastic bodemplaat.
De bodemplaat van het onderstel....ongelofelijk, die ziet er solide uit en is van stevig kunststof, jammer van Panasonic om voor het tv-tje heel dun kwetsbaar kunststof van een andere samenstelling te gebruiken. Gewoon te eng om het toestelletje aan te raken als ie op de standaard staat.
Restauratie project nummer zoveel, moet lukken.
Wordt vervolgd.
Hans
--
Hans van Kampen
Dank heren!
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 03-12-2016, 09:57 (2923 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Erg jammer Hans, ik weet dat je al een tijdje op zoek was. Speelt ie nog wel?
De mijne heeft het transport gelukkig wel overleefd, geen barstje te zien. TV's per post versturen blijft echter een risicovolle aangelegenheid. Ik heb er helaas ook meerdere als bouwpakket aangeleverd gekregen, met gescheurde behuizingen en lekke beeldbuizen. Het gaat alleen goed als er een ruime doos (liefst twee in elkaar) worden gebruikt met veel schokabsorberend materiaal erin, als zijn het maar proppen krantenpapier. Het pakket moet een val van een meter hoog kunnen doorstaan zeg ik altijd.
Let er overigens op dat gleuven in de bodemplaat de prints normaal gesproken op afstand houden. Kortsluiting ligt op de loer.
Ik hoop dat het goed komt met je toestel.
Rob
Dank heren!
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-12-2016, 10:19 (2923 dagen geleden) @ Rob Krabbendam
Hallo Rob,
Ik weet niet of ie nog speelt, ik kan hem nu niet proberen want ligt uit elkaar. De gleuven in de bodemplaat zoals je schrijft zijn lipjes die de pc boards op gepaste afstand houden zijn ook veelal afgebroken.
Kortsluiting ligt idd op de loer zoals jij destijds had in een moduul geloof ik (tuner?)
Dank je Rob, moet lukken maar wordt wel een versteviging er onder.
Hans
--
Hans van Kampen
Transportschade
door Jac Janssen , Eindhoven, 03-12-2016, 08:22 (2923 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dat is wel erg veel pech Hans!
Ik heb inderdaad een TC-30 en die kwam (uit Nederland) ook open aan:
Gelukkig niets essentieels gebroken.
Allebei dus een geval van slecht inpakken.
Bij sommige modellen is het plastic dat Panasonic heeft gebruikt wel erg bros.
Blijkbaar een soort waar de weekmaker wat sneller uit verdwijnt dan uit andere soorten.
De CT-101 is er ook om bekend.
Succes met de reparatie.
Jouw vakmanschap kennende, zal het gaan lukken.
Jac
Transportschade
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-12-2016, 10:22 (2923 dagen geleden) @ Jac Janssen
Dank je Jac,
De CT101 die ik binnen gekregen heb is in smetteloze staat aangekomen overigens maar is ook veel minder kwetsbaar.
Hans
--
Hans van Kampen
Transportschade
door Maurice , Dordrecht, 03-12-2016, 09:49 (2923 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Jammer, maar gebeurd.
Probeer hard pvc lijm tbv riolering buizen.
Dat smelt o.a, iets en de lijm is ook ontworpen om decenia te blijven hechten.
Binnen zijde dat verstevigen met extra plaatjes.
Moet lukken.
Transportschade
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-12-2016, 10:23 (2923 dagen geleden) @ Maurice
Zeker Maurice, dank je voor de tip ook.
Hans
--
Hans van Kampen
Transportschade
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-12-2016, 11:46 (2923 dagen geleden) @ Maurice
Dat smelten is het principe waar lijmen met chloroform ook mee werkt, maar dan houd je in mijn beleving te weinig stevig materiaal over om wat mee te kunnen.
Transportschade
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-12-2016, 12:31 (2923 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik heb van Bison hard kunststof lijm gekocht.
Ik heb even met een wattenstaafje thinner op het kunststof geprobeerd maar reageerd totaal niet, wordt niet plakkerig dus PVC lijm zal ook niet oplossen om de zaak "aan elkaar te smelten"
Het kunststof is zo verhard, het lijkt wel porcelijn, heel bros ook en zeer kwetsbaar.
Ik ben al bezig met een dunne metalen verstevigingsplaat te maken om alle brokken er op te verlijmen. Eerst moet ik dan ook nog wat ventillatiesleufjes frezen.
Wordt vervolgd.
Hans
--
Hans van Kampen