defecte schuifschakelaar (Toestel of techniek)
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 03-12-2016, 11:05 (2923 dagen geleden)
Omdat ik een defecte schuifschakelaar van een dampkap wil vervangen zocht ik bij Conrad voor een vervangtype. Wat ik nodig heb is een schuiver met een nulstand en drie werkstanden.
De schakelaar die ik nodig heb gelijkt sterk op wat ik hier vond: http://www.conrad.be/ce/nl/product/701593/Arcolectric-X23200AAAB-Schuifschakelaar-250-VAC-10-A-2x...
De afbeelding althans, want als ik kijk in de documentatie verklaart het typenummer iets anders.
Het getal 3 in het typenummer wijst op 3 schakelstanden.
Nu twijfel ik of dit wel de schakelaar is die ik nodig heb.
Weet er iemand raad?
defecte schuifschakelaar
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-12-2016, 11:49 (2923 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Even los daarvan, bij witgoed is het vaak raadzaam om de schakelaar te zoeken aan de hand van het typenummer van het apparaat. Mocht je er met een vervanger niet uitkomen, dan is het raadzaam om het langs die weg te proberen.
defecte schuifschakelaar
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 03-12-2016, 11:49 (2923 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Volgens de documentatie zijn er bij drie schakelstanden maar 8 soldeerpinnetjes.
defecte schuifschakelaar
door Maurice , Dordrecht, 03-12-2016, 12:36 (2923 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Zoek hier naar je org schakelaar.
http://www.radiobbb.nl/
Heel goed mogelijk dat org schakelaar een bepaalde schakel codering heeft.
Dat is hoe de pennen worden verbonden.
defecte schuifschakelaar
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 04-12-2016, 12:29 (2922 dagen geleden) @ Maurice
Bedankt Maurice, maar het merk staat er niet tussen. Het gaat om een Friac, het huismerk van een elektroketen in België.
Misschien vind ik nog iets bij een bevriende hobbyist en indien niet, dan bestel ik toch bij Conrad. Meer dan 2 euro kan ik er niet aan verliezen.
defecte schuifschakelaar
door Maurice , Dordrecht, 04-12-2016, 13:58 (2922 dagen geleden) @ Piet Couttouw
En hier dan?
http://www.europart.nl/c/friac-onderdelen
Kijk, 10 tegen 1 dat er een schakel volgorde is.
Zomaar wat in proppen zonder te weten hoe de contacten schakelt worden
is vragen om problemen.
Denk dat motor toeren bepaald wordt met die schakelaar en dan worden telkens
bepaalde draden motor geschakeld.
Verkeerd schakelen kun je ook een nieuwe motor bestellen.
Geef of op RadioBBB of op europart type merk etc op.
VRAGEN via EMail daar.
Mogelijk dat het gewoon een wirlpool is of Bosch weet jij veel.
De diverse onderdelen sites maken gebruik van 1 dezelfde MEGA Gigantisch onderdelen magazijn in Duitsland.
Voorkomt gewoon uren klooien en doorbranden van zaken.
defecte schuifschakelaar
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 04-12-2016, 16:41 (2922 dagen geleden) @ Maurice
Maurice,
Bedankt voor de tips en de interessante websites. Ik hoop dat ik daar iets vind.
defecte schuifschakelaar
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 04-12-2016, 21:33 (2922 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-12-2016, 21:35
Toch kan het geen kwaad om het type ook even hier door te geven. Aswo (Duitse groothandel) heeft vrij veel, maar zoeken via hun dropshippers (zoals BBB) werkt niet altijd even makkelijk. Ook kan er elders misschien wat te vinden zijn.
Eventueel met foto van de typesticker om een kans te hebben om de OEM vast te stellen en met foto van de schakelaar ter vergelijking.
defecte schuifschakelaar
door Bredero , Vlaanderen, 05-12-2016, 10:54 (2921 dagen geleden) @ Piet Couttouw
defecte schuifschakelaar
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 17-12-2016, 10:59 (2909 dagen geleden) @ Piet Couttouw
'k Heb intussen een schuifschakelaar gekocht bij Conrad maar met een ander typenummer: http://www.conrad.be/ce/nl/product/701607/Arcolectric-X24200AAAA-Schuifschakelaar-250-VAC-10-A-2x...
Zo zie je dat de afbeelding niet altijd overeenkomt met het juiste onderdeel.
Vandaag heb ik de oude schakelaar vervangen door deze en de dampkap werkt weer als nieuw.
De schakelvolgorde zit eigenlijk op de printplaat.
Onderdelen voor deze afzuigkap waren nergens nog te vinden bij de groothandel en die zijn meestal erg duur. Een dergelijk printplaatje kost al gauw 25 euro.
De schakelaar zelf kostte minder dan 2 euro.