cd-speler van Sony miniset met KSS 213 e (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 07-12-2016, 18:04 (2919 dagen geleden) @ HenkZtt
Gewijzigd door soundman2, 07-12-2016, 18:32

Vreemd, ik dacht toch dat ik eergisteren een stukje had geschreven, maar waar het is gebleven?

De Sony maakt eerst een vertikale beweging om het focuspunt op te zoeken. Dat lukt meestal in een slag als het plaatje niet te veel vervuild is. Zonder plaatje gaat de lens 8 of 16 keer op en neer. Is het focuspunt gevonden dan verschijnt in de electronica het signaal FOK (focus OK) en gaat de speler draaien en de TOC zoeken aan de binnenkant van de CD. Omdat dat het sporenpatroon altijd wat slingert kan de lens ook linksrechts bewegen om het spoor te volgen.
De ervaring leert dat het vrijwel nooit aan de electronica ligt. Een KSS213CCM, een compleet mechaniek , dus laserblok, discmotor en slidemotor kost in de groothandel een paar euro. Je kunt dus met weinig financieel risico de laser vervangen.
Met een half doorgeknipte cd kun je controleren of het focuspunt gevonden wordt, doordat de vertikale beweging dan stopt. Is dat zo, kontroleer dan de spanning op de discmotor. Dat ding moet al met een volt of zo vlot spinnen.

Edit: Ik las het item op het NFOR en had wat geschreven via de enveloppe, maar bij het NFOR is de bijdrage niet meer aanwezig, vermoedelijk omdat het hier niet over een buizentoestel gaat. Mijn reactie is alleen aan TS gestuurd.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks