Drukschakelaars - contacten (Toestel of techniek)

door hyperbo @, kapellen, België, 08-12-2016, 16:07 (2926 dagen geleden) @ Marotick

Hoi Johan;

Deze schakelaars zijn inderdaad perfect terug in orde te krijgen.
Hoe?

Met een schroevendraaiertje of zo duw je de veer aan de voorzijde naar voor ( je drukt dus de veer samen ) zodat deze veer niet meer over het kleine metalen draadje zit, dan kan je met een klein pincetje of kleine punttang dit metalen draadje eruit trekken . Opletten dat je dit niet laat vallen, het is zo klein dat je ze bijna niet meer zal terugvinden..
Dan kan je het veertje terug lossen en kan je vervolgens de schakelschuif er langs voor uittrekken.
Dan opletten dat je de kleine contactplaatjes ( met daarachter telkens een piepklein veertje ) niet uit hun zitting duwt ( die vind je helemaal nooit meer terug ! )
Dan kan je dit schakelschuifje met een vodje doordrengd met contactcleaner goed poetsen, je kan hier best stevig over poetsen , wel opletten dat je enkel krachten uitoefend in tegenovergestelde riching van de opening van deze contactplaatjes ( ik besef dat het heel moeilijk uit te leggen is , maar als je het zelf ziet begrijp je wat ik bedoel ).

Dan kan je nog wat cleaner spuiten in het ondertussen lege gat van deze schuifschakelaar.

Dan de schuif er terug in schuiven ( soms zit er een mechanische vergrendeling in het klavier en moet je tegelijkertijd één of meerdere naastliggende druktoetsen induwen om de weg vrij te maken voor de schakelschuif.

Tenslotte als de schuif er helemaal terug in zit weeral met schroevendraaiertje het voorste veertje wegdrukken en met pincetje terug het kleine palletje plaatsen.

Klaar en perfect werken , echt zo goed als nieuw.
Ik heb dit al tientallen keren zo met succes gedaan...Wel opletten dat je heel behoedzaam met je vod over de contactjes gaat in de juiste richting anders floepen ze eruit!

Succes.... Dirk

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks