Piekspanningen opvangen op het net (Toestel of techniek)
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 12-12-2016, 19:06 (2914 dagen geleden)
Mijn zoon huurt een deel van een werkplaats. Er is 3x380 volt voorzien voor zijn houtbewerkingsmachines.
Een andere gebruiker is metaalbewerker en last geregeld.
Telkens als er gelast wordt of als er een zware verbruiker gestart wordt, gaat het licht eventjes uit. De verlichting bestaat uit gasontladingslampen van elk 400W. Om het verbruik te verminderen hebben we als test een ledlamp voorzien op één plaats maar die heeft maar 10 minuten gebrand. Bij de eerste lasbeurt van de buurman was de ledlamp kapot.
Dit was de lamp die ik kocht: http://www.miniinthebox.com/nl/60w-e26-e27-led-maislampen-t-160-smd-5730-5500-5800-lm-warm-wit-ko...
We overwegen nu TL-verlichting.
Op welke manier kan men deze spanningspieken opvangen zodat de aangesloten apparatuur op het net beter beschermd is?
Piekspanningen opvangen op het net
door soundman2 , Wouw, 12-12-2016, 20:39 (2914 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door soundman2, 12-12-2016, 20:41
Mijn zoon huurt een deel van een werkplaats. Er is 3x380 volt voorzien voor zijn houtbewerkingsmachines.
Een andere gebruiker is metaalbewerker en last geregeld.
Telkens als er gelast wordt of als er een zware verbruiker gestart wordt, gaat het licht eventjes uit. De verlichting bestaat uit gasontladingslampen van elk 400W. Om het verbruik te verminderen hebben we als test een ledlamp voorzien op één plaats maar die heeft maar 10 minuten gebrand. Bij de eerste lasbeurt van de buurman was de ledlamp kapot.
Dit was de lamp die ik kocht: http://www.miniinthebox.com/nl/60w-e26-e27-led-maislampen-t-160-smd-5730-5500-5800-lm-warm-wit-ko...
We overwegen nu TL-verlichting.
Op welke manier kan men deze spanningspieken opvangen zodat de aangesloten apparatuur op het net beter beschermd is?
Wat er voor electronica in zit, weet ik niet, maar Chinese switched mode voedingen lijken weinig bestand tegen spanningspieken.
Een familielid kocht gisteren drie kerstboom slingers met leds met aan elke slinger een geschakelde netadapter. Twee branden er reeds, maar bij het aansluiten van de derde slinger op dezelfde slof stopten de twee andere ermee. Achteraf heeft waarschijnlijk de steker van de slof niet ver genoeg in de wandcontactdoos gezeten en maakte kennelijk wat slechter contact. De twee smps adapters zijn allebei terziele. Open maken kan niet, omdat ze dichtgeseald zijn. Kijken wat de winkel morgen ervan zegt.
Met merkadapters van een dergelijk type heb ik er nog nimmer een op die manier defect gehad.
door Maurice , Dordrecht, 12-12-2016, 20:41 (2914 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Maurice, 12-12-2016, 20:43
Dat is nogal wat om je gehele deel pand te stabiliseren.
Kan wel zijn speciale trafo's voor.
"contant voltage transformator" (CVT)
een toestel dat vroeger veel werd gebruikt om de netspanning te stabiliseren
Beter plan is je bekabeling en groepenkast volledig na te zien.
Mogelijk dat door ouderdom slechte verbindingen zijn.
Vast staat dat net van de buurman ook aan jouw net hangt.
Tevens gehele installatie is niet voldoende om vermogen van lasser te voorzien.
Die fout ontstaat o.a. door te dunne bekabeling.
Spannings val door hoog vermogen betekend - weerstand- door slechte verbindingen
cq te dunne voedingskabels én dus te zwaar afgezekerd.
Kortom
Vakman bij halen.
OF de lasser een mooi kerst kado geven "Las inverter" ipv zo'n oude antieke lastrafo.
Misschien helpt dat ook een beetje.
door soundman2 , Wouw, 12-12-2016, 21:16 (2914 dagen geleden) @ Maurice
Dat is nogal wat om je gehele deel pand te stabiliseren.
Kan wel zijn speciale trafo's voor."contant voltage transformator" (CVT)
een toestel dat vroeger veel werd gebruikt om de netspanning te stabiliserenBeter plan is je bekabeling en groepenkast volledig na te zien.
Mogelijk dat door ouderdom slechte verbindingen zijn.
Vast staat dat net van de buurman ook aan jouw net hangt.Tevens gehele installatie is niet voldoende om vermogen van lasser te voorzien.
Die fout ontstaat o.a. door te dunne bekabeling.Spannings val door hoog vermogen betekend - weerstand- door slechte verbindingen
cq te dunne voedingskabels én dus te zwaar afgezekerd.Kortom
Vakman bij halen.OF de lasser een mooi kerst kado geven "Las inverter" ipv zo'n oude antieke lastrafo.
Misschien helpt dat ook een beetje.
Naar mijn bescheiden mening zijn goed ontworpen apparaten behoorlijk bestand tegen spikes en dergelijke op het lichtnet. Niet voor niets zit er aan de ingang een filterset bestaande uit spoelen en condensatoren om dergelijke fenomenen tegen te houden. Zonder goede filters leggen bijv de gelijkrichters al het loodje bij een spike op het net. Omdat de elco's die spanningssprong niet kunnen volgen, kan de laadstroom door de diodes veel te hoog worden en raken ze soms defect. Dat is maar één aspect van een slecht ontworpen voeding.
Gelukkig weten de meeste fabrikanten wel hoe het moet en bouwen ondanks de extra onderdeelkosten goede filters in. Ik vrees dat er anders dagelijks misschien wel duizenden elektronische apparaten, van televisie tot computer en van ledlamp tot wasmachine het loodje zouden leggen
door Jeroen Visser , Eindhoven, 12-12-2016, 23:57 (2914 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Jeroen Visser, 13-12-2016, 00:04
Wellicht is het een idee om met een accu te werken die via een simpele trafo plus gelijkrichterschakeling plus spanningbegrenzer aan het onstabiele lichtnet hangt. Aan die accu verbindt je dan via een omvormer je 230 volt led-lampen. Die acculader moet dan dus wel zodanig bemeten zijn dat hij iets meer dan de voor de omvormer benodigde stroom kan leveren.
door Piet van der Pol , 13-12-2016, 09:07 (2913 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Dag Piet,
De lamp die gebruikt is voor de test, is bestand tegen piekspanningen op een huis tuin en keuken net. De situatie, die jij beschrijft is van een industrie-net, en dan nog van een slecht soort. De gekozen lamp is hiervoor niet ontworpen. Een spanningsdip zal de lamp niet beschadigen, maar de pieken wel. Een huis tuin en keuken net heeft ook pieken, maar die zijn minder hoog, en korter, dan de pieken in een normaal industrie net. De door jou beschreven dips zijn extreem (het licht valt min of meer uit). Dat betekent dat de pieken ook extreem zullen zijn, maar hoe hoog?? In de industrie kun je een apparaat normaal beschermen tegen pieken met een goede varistor. Een veel gebruikte varistor is dan de S20K230 van EPCOS. Je zou kunnen proberen, om deze parallel aan je lamp te zetten. Voor een normaal industrienet, zou dit ruim voldoende moeten zijn, maar in jullie geval, weet ik dat niet zeker. Er zijn ook zwaardere varistors, zogenaamde blokvaristors, maar dan kom je toch, zoals anderen al voorstelden, zeker bij een vakman terecht. Succes.
Piet
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 13-12-2016, 11:53 (2913 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-12-2016, 11:55
Zoek voordat je iets doet, eerst het rendement op van die gasontadingslampen. Het zou zomaar kunnen dat je bijna 400W aan LED of TL nodig hebt om evenveel licht te verkrijgen, dus dat vervanging om verbruiksredenen alleen maar loont als je minder licht nodig hebt.
Zou je voor TL gaan, neem dan die met conventionele (electromagnetische) VSA. Dan weet je wel zeker dat vervangen alleen maar loont als je minder licht nodig hebt want dat zijn niet de buizen met het hoogste rendement, maar conventionele VSA's kunnen uitstekend tegen pieken.
door soundman2 , Wouw, 13-12-2016, 16:34 (2913 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Zoek voordat je iets doet, eerst het rendement op van die gasontadingslampen. Het zou zomaar kunnen dat je bijna 400W aan LED of TL nodig hebt om evenveel licht te verkrijgen, dus dat vervanging om verbruiksredenen alleen maar loont als je minder licht nodig hebt.
Zou je voor TL gaan, neem dan die met conventionele (electromagnetische) VSA. Dan weet je wel zeker dat vervangen alleen maar loont als je minder licht nodig hebt want dat zijn niet de buizen met het hoogste rendement, maar conventionele VSA's kunnen uitstekend tegen pieken.
Als het veel tl-balken worden, moet je compenseren. Dat kan met zgn combiarmaturen, met een inductief en een capacitief VSA.
Hoe het met de elektronische balken zit weet ik niet.
door verbeek , Zutphen, 13-12-2016, 19:00 (2913 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Je kan je ook afvragen of je buurman allerlei apparatuur op het net aangesloten heeft waar het net misschien niet voor geschikt is. In Nederland zou je een klacht kunnen indienen bij een netbeheerder (Liander bijvoorbeeld) maar hoe dat in België zit weet ik niet. Je klacht zou je kunnen indienen bij je energieleverancier vanwege slechte kwaliteit van de geleverde energie. Wellicht dat deze met een oplossing komt.
Gr. Paul
door Roland Huisman , Zwolle, 13-12-2016, 19:22 (2913 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Hallo Piet,
In dit verhaal vraag ik mij af of er mogelijk geen probleem in de nulleiding zit.
Hoe vaak ik dat al niet fout heb zien gaan... Hele patchrekken met switches naar
zijn moer. Als de nulleiding slecht contact maakt kan er met een scheve belasting
een heel rare spanning ontstaan op de andere 230V gerelateerde aansluitingen.
Groeten, Roland
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 13-12-2016, 20:36 (2913 dagen geleden) @ Roland Huisman
Dat lijkt me inderdaad een heel goed punt om eerst te onderzoeken!
door Jan 1 , Tilburg, 13-12-2016, 20:58 (2913 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Mini in the box geeft soms veel ellende. Ga maar eens Googlen en overtuig je zelf. Artikelen zijn vaak nep. Zelf kocht ik eens bij mini in the box AAA 1,2 volt oplaadbare batterijen die een capaciteit zouden hebben van 3300 mA. Achteraf bleek het 650 mA te zijn. De batterijen waren ook al zeer snel versleten. Daarna kocht ik ze van Philips, nu 2600 mA, en deze worden intensief in mijn draagbare radio gebruikt en gaan alweer een jaar mee.
door Piet Couttouw , Vlamertinge (België), 14-12-2016, 20:12 (2912 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Beste allemaal,
Bedankt voor de reacties.
We zullen de eigenaar vragen om de elektrische installatie grondig na te zien. Blijkbaar ligt daar het probleem.
De werkplaats wordt gedeeld met de metaalbewerker maar ook de elektrische installatie. Om zijn eigen verbruik te kennen zit in de kast van mijn zoon een aparte meter.
Het zou beter zijn als die volledig gescheiden is van die van de medegebruiker, zodat iedereen beschikt over een volwaardige meter.
We zullen horen hoe de eigenaar er tegenover staat.
En inderdaad, wat goedkoop in China geproduceerd wordt is meestal van minderwaardige kwaliteit.