Piekspanningen opvangen op het net (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 12-12-2016, 20:39 (2914 dagen geleden) @ Piet Couttouw
Gewijzigd door soundman2, 12-12-2016, 20:41

Mijn zoon huurt een deel van een werkplaats. Er is 3x380 volt voorzien voor zijn houtbewerkingsmachines.
Een andere gebruiker is metaalbewerker en last geregeld.
Telkens als er gelast wordt of als er een zware verbruiker gestart wordt, gaat het licht eventjes uit. De verlichting bestaat uit gasontladingslampen van elk 400W. Om het verbruik te verminderen hebben we als test een ledlamp voorzien op één plaats maar die heeft maar 10 minuten gebrand. Bij de eerste lasbeurt van de buurman was de ledlamp kapot.
Dit was de lamp die ik kocht: http://www.miniinthebox.com/nl/60w-e26-e27-led-maislampen-t-160-smd-5730-5500-5800-lm-warm-wit-ko...
We overwegen nu TL-verlichting.
Op welke manier kan men deze spanningspieken opvangen zodat de aangesloten apparatuur op het net beter beschermd is?

Wat er voor electronica in zit, weet ik niet, maar Chinese switched mode voedingen lijken weinig bestand tegen spanningspieken.
Een familielid kocht gisteren drie kerstboom slingers met leds met aan elke slinger een geschakelde netadapter. Twee branden er reeds, maar bij het aansluiten van de derde slinger op dezelfde slof stopten de twee andere ermee. Achteraf heeft waarschijnlijk de steker van de slof niet ver genoeg in de wandcontactdoos gezeten en maakte kennelijk wat slechter contact. De twee smps adapters zijn allebei terziele. Open maken kan niet, omdat ze dichtgeseald zijn. Kijken wat de winkel morgen ervan zegt.
Met merkadapters van een dergelijk type heb ik er nog nimmer een op die manier defect gehad.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks