Restauratie micro color tv (Toestel of techniek)
door Hans van Kampen , Voorhout, 13-12-2016, 19:49 (2913 dagen geleden)
Het begin is er, de restauratie van mijn Panasonic micro color tv met een kleurenbeeldbuisje van 66m. weet u nog wel, waarvan de bodemplaat (kunststof) helemaal aan gruzelementen was door verharding en het transport vanuit de USA niet overleefde.
Toestelletje waar het om gaat (foto geleend van web)
Hieronder een nieuwe uit aluminium vervaardigde bodemplaat in wording en in de primer gespoten voordat verdere opbouw plaats vind, ik dacht eerst metaal te gebruiken maar ben bang dat dit invloed heeft op het magneetveld van de afbuigjuk en zelf nadelige magnetische eigenschappen kan hebben voor de beeldbuis.
Alles zorgvuldig inmeten voor bewerking op de freesbank, alles klopt tot op de 0.05mm. toch wel leuk zo'n project ondanks de verdriet bij aankomst gehavend toestel.
Hieronder leuk om te zien het binnenwerk uitgekast.
Zo'n klein kleuren tv-tje al is dit niet mijn kleinste.
Wordt vervolgd.
Hans
--
Hans van Kampen
Restauratie micro color tv
door Rob Krabbendam , Hellevoetsluis, 13-12-2016, 20:48 (2913 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Petje af Hans, ziet er goed uit!
door Hans van Kampen , Voorhout, 13-12-2016, 21:09 (2913 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dank je wel Rob, komt helemaal goed.
Gelukkig bezit van bewerkings machine's en een 2 rechterhanden
Was het alleen maar de bodemplaat, de rest is klokgaaf.
Hans
--
Hans van Kampen
door franshack , Hengelo ov, 13-12-2016, 22:10 (2913 dagen geleden) @ Hans van Kampen
zo zie je maar...
--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla
door Maurice , Dordrecht, 13-12-2016, 22:39 (2913 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gereedschap is 1/2 werk.
Geen angsten meer dat het ooit nog afbreekt bij oppakken.
Hele mooie oplossing
door Bert K , Elst Gelderland, 14-12-2016, 01:13 (2913 dagen geleden) @ Maurice
Super
--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber
door Hans van Kampen , Voorhout, 14-12-2016, 15:44 (2912 dagen geleden) @ Maurice
Dank je Maurice.
Goed gereedschap het halve werk en ik heb al wat gemaakt op mijn EMCO FB-1 freesbank, onmisbaar, trouwens, mijn MYFORD super7 draaibank eveneens.
Hans
--
Hans van Kampen
door Jac Janssen , Eindhoven, 14-12-2016, 07:55 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Prachtig Hans!
Je hebt blijkbaar de machines en zeker ook de vaardigheden!
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 14-12-2016, 15:32 (2912 dagen geleden) @ Jac Janssen
Ik heb idd wel wat staan in de hobbyshack zoals een metaal draaibank en een metaal freesbank en kan aardig uit de voeten. Zo kan je die opgemeten ventilatiegaten ook mooi coördinaten uitvrezern, heel precies met een 2mm. vingerfreesje.
Hans
--
Hans van Kampen
door Piet van der Pol , 14-12-2016, 08:16 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Heel mooi gemaakt Hans. Mijn complimenten.
En als ik nog eens een bovenplaat voor een versterker nodig heb, weet ik, waar ik moet zijn....
Piet
door Hans van Kampen , Voorhout, 14-12-2016, 15:34 (2912 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Dank je Piet, we zien wel. Ik heb wel eens aluminium knoppen voor iemand gedraaid voor een versterker.
Hans
--
Hans van Kampen
door Eleen , Deurne (BE), 14-12-2016, 18:55 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
... Ik heb wel eens aluminium knoppen voor iemand gedraaid voor een versterker.
Sansui versterker?
Ooit ergens gelezen opeen vintage website, vandaar men vraag
In elk geval, dat mini tv'tje komt weer piekfijn zo te zien
Mvg,
Eleen
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-01-2017, 12:45 (2893 dagen geleden) @ Eleen
Sorry Eleen,
Ik zag nu je vraag pas. Wat de knoppen voor de versterker betreft die ik ooit heb gedraaid voor iemand was zelfbouw, geen Sansui.
Hans
--
Hans van Kampen
door Sietze Osinga , Koekange, 14-12-2016, 13:26 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Dag Hans.Als ik een pet ophad,deed ik hem nu voor je af.Je bent een echte vakman,die zich niet laat kennen door wat transportschade.
Veel plezier met je ,,mini"verzameling.
Groeten,Sietze.
door Hans van Kampen , Voorhout, 17-12-2016, 14:49 (2909 dagen geleden) @ Sietze Osinga
Dank je Sietze,
Topic sneeuwde al aardig onder maar dank voor je compliment. Ben vier weken vrij dus kan er veel aan doen.
Hans
--
Hans van Kampen
door Gerard in Zeist , Zeist, 14-12-2016, 13:54 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hans, ik sluit me natuurlijk aan bij alles wat al geschreven is over je nieuwe bodemplaat. Maar dit snap ik niet:
Hieronder een nieuwe uit aluminium vervaardigde bodemplaat in wording en in de primer gespoten voordat verdere opbouw plaats vind, ik dacht eerst metaal te gebruiken maar ben bang dat dit invloed heeft op het magneetveld van de afbuigjuk
Je wilde eerst metaal gebruiken, toen weer niet.
Maar aluminium is toch een soort metaal?
Is dit dan een voorlopige versie die je nog gaat overmaken van ander materiaal?
Of gebruik je deze plaat wel?
door Maurice , Dordrecht, 14-12-2016, 14:31 (2912 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gerard.
Ijzer wordt magnetisch alluminium niet.
Ijzer beinvloed dus de afbuiging beeld.
Aluminium heb je daar geen last van
door Hans van Kampen , Voorhout, 14-12-2016, 15:42 (2912 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Maurice geeft al de juiste uitleg Gerard.
Ik ben bang dat een metalen plaat vlak onder het schaduwmaskerbuisje een ongunstige invloed uitoefent i.v.m. magnetische eigenschappen. Een of meerdere electronenbeams van de drie zouden via het schaduwmasker op het verkeerde fosfor kunnen belanden en je lelijke of een lelijke kleurvlek krijgt.
Moet het beeld bijvoorbeeld rood dan wordt alleen de straal van het rode kanon door gelaten en beland via het schaduwmasker op het rode fosfor en mag te nimmer het groene of blauwe raken en het zelfde geld voor het groene en blauwe kanon die ieder hun eigen fosfor kan en mag raken en daar zorgt het z.g.n. schaduwmasker voor maar DAT wist je denk ik wel Gerard
Hans
--
Hans van Kampen
door Laurens , Zaandam, 14-12-2016, 18:11 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Bedoel je misschien staal? Aluminium is een metaal. Maar het is geen ferrometaal en heeft daarom geen invloed op de elektronenstraal.
Ongemagnetiseerd staal heeft daar ook geen invloed op, maar het kan natuurlijk voor komen dat het op de een of andere manier gemagnetiseerd raakt.
door Hans van Kampen , Voorhout, 14-12-2016, 20:26 (2912 dagen geleden) @ Laurens
Je hebt gelijk Laurens, aluminium is idd een metaalsoort, ik bedoelde ook staal.
Had ik als hobbymatige (soms) metaalbewerker ook anders moeten verwoorden.
Hans
--
Hans van Kampen
door Otto , Drenthe, 15-12-2016, 11:44 (2911 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Otto, 15-12-2016, 11:46
Bedoel je misschien staal? Aluminium is een metaal. Maar het is geen ferrometaal en heeft daarom geen invloed op de elektronenstraal.
Dat is niet waar. Elke geleider heeft wel degelijk invloed op een wisselend magnetisch veld. Het wisselend magnetisch veld zal stromen in het metaal veroorzaken (het metaal fungeert immers als kortgesloten spoel), die een tegenveld zal opwekken. Het magneetveld zal dus behoorlijk verstoord worden.
Otto
door Jac Janssen , Eindhoven, 15-12-2016, 12:05 (2911 dagen geleden) @ Otto
Ik veronderstel dat Hans het eerst geprobeerd heeft met een plaat aluminium, alvorens al het werk te gaan doen.
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 17-12-2016, 14:51 (2909 dagen geleden) @ Jac Janssen
Ik veronderstel dat Hans het eerst geprobeerd heeft met een plaat aluminium, alvorens al het werk te gaan doen.
Jac
Hallo Jac,
Neen want door het uit elkaar liggen van de bodemplaat zitten ook min of meer alle pc boards los en missen hun steun maar verwacht met aluminium zeker geen problemen i.v.m. magnetisme maar Otto heeft wel gelijk.
Hans
--
Hans van Kampen
door ruudtx , Utrecht, 17-12-2016, 17:31 (2909 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Bovendien zou ik iets isolerends leggen tussen metalen bodemplaat en printplaat.
door Maurice , Dordrecht, 15-12-2016, 16:17 (2911 dagen geleden) @ Laurens
Je vind ook om crt buizen het afschermi gs metaal " Mu Metaal".
zie hier om een scoop buisje.
door ottoderuig , Baarn, 15-12-2016, 02:35 (2912 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door ottoderuig, 15-12-2016, 02:38
Geinig dingetje,
ik verzamel ook kleine tv's en heb er 1 die nog kleiner is.
Maar, afgelopen week zat ik folders te scannen en kwam dit toestel tegen.
door Hans van Kampen , Voorhout, 15-12-2016, 06:05 (2911 dagen geleden) @ ottoderuig
Hallo Otto,
Jij hebt een toestelletje die nog kleiner is, waar deze topic over gaat heeft een schermpje van 66mm. zoals de mijne, in de folder die je toont staat een toestelletje met schermpje van 80mm.
Mijn kleinste beeldbuis kleuren tv-tje heeft een schermpje als een postzegel, 1.5 inch (Panasonic TC101 travel vision color.
Hoe klein is die van jouw, wat voor type?
Hans
--
Hans van Kampen
door ottoderuig , Baarn, 16-12-2016, 00:19 (2911 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door ottoderuig, 16-12-2016, 00:23
Het typenr van jouw toestel kon ik lastig achterhalen en ging er gemakshalve vanuit dat het deze betrof.
Dit is het kleinste tv'tje wat ik heb.
Een Casio TV-6500.
doos en hoesje is er ook nog bij.
Kan op een adapter of 6x AA batterij.
het schermpje is 4 bij 3 cm.
door Maurice , Dordrecht, 16-12-2016, 00:45 (2911 dagen geleden) @ ottoderuig
Doe ik ook mee...
Panasonic_TC-L3E_Minivision
Schermpje zelf is 6 x 4,5 cm
door Hans van Kampen , Voorhout, 17-12-2016, 14:58 (2909 dagen geleden) @ ottoderuig
Ik heb een Citizen van 30x40mm. doet het, ooit uit een vuilcontainer gevist. Schermpje wordt wel heel flets als je er ook maar iets schuin op kijkt maar is LCD eigen.
Hans
--
Hans van Kampen
door ruudtx , Utrecht, 17-12-2016, 17:34 (2909 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Klopt, er was lastig naar te kijken. Ik heb er nog een paar liggen.
Toen ik met mooi weer lang geleden enanaloog nog aanstond. naar een voetbalwedstrijd wilde kijken was het beeld zo onscherp dat de bal niet te volgen was.
De ontvangst was uitstekend, maar achter bij mij buiten kijk je zo naar de zendtoren Lopik/Ijsselstein.
Update restauratie micro color tv.
door Hans van Kampen , Voorhout, 29-12-2016, 13:38 (2897 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hallo forumlezers,
De geheel aan brokken geraakte bodemplaat van mijn PANASONIC micro color tv is weer een geheel geworden, was een hele klus.
Is nog vuil maar alle stukken zijn op de juiste plaats op de eerder vervaardigde aluminium bodemplaat (foto onder) verlijmt en ontbrekende pc boardsteunen vervaardigd en aangebracht alsmede afgebroken bestaande steunen.
Ontbrekend materiaal is met een polyester compound aangevuld en afgewerkt met veel frees, DREMEL, en ander werk.
Hier de plaat aan de andere zijde waarvan de eerder opgespoten primerlaag tijdelijk weer is verwijderd vanwege lijm en polyestervlekken.
Nu volgt het passen alvorens de bodemplaat wat verf spuitwerk betreft verder kan worden afgewerkt.
Word nog een hele klus de zaak in elkaar te zetten want alle pc boards moeten precies in de gleuven en steuntjes en lukt niet zomaar de onderplaat aan te brengen dus zal van onder af aan opnieuw moeten worden begonnen maar ik heb Rob uit Krabbedam al een mail gestuurd voor wat advies hoe hij het e.e.a. heeft gefikst betreffende in elkaar zetten want die van Rob is ook al eens uit elkaar gehaald.
Wordt vervolgd.
Hans
--
Hans van Kampen
door Hans van Kampen , Voorhout, 31-12-2016, 18:17 (2895 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Beste forumlezers,
Even laten zien hoe de gerestaureerde bodemplaat van mijn Panasonic TC-30 micro color tv geworden is, vrijwel niet van origineel te onderscheiden.
Ik had wat vragen aan Rob (Krabbedam) maar zonder reactie maar ik moet (dit terzijde) even uitzoeken wat er mis gaat want er komen geen mails van mij aan via forum maar krijg ze niet binnen ook onlangs iemand gesproken te hebben.
Goed uiteinde gewenst allen en een goed 2017.
Hans
--
Hans van Kampen
door Jac Janssen , Eindhoven, 02-01-2017, 07:44 (2893 dagen geleden) @ Hans van Kampen
(zoals gebruikelijk) zeer indrukwekkend Hans.
Een mooie klus met een fantastisch goed eindresultaat.
Eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.
Ik had het zeker niet gekund - ik heb er de machines ook niet voor.
Ben benieuwd hoe het beeld is.
Het in elkaar zetten herinner ik me als wat gefriemel om alles op de goede plaats te frunniken alvorens de kast dicht te maken. Niets speciaals.
Jac
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-01-2017, 12:41 (2893 dagen geleden) @ Jac Janssen
Is idd een heel gefriemel Jac alles weer keurig op zijn plaats te krijgen. Dat vind ik in zo'n fabriek altijd het knapste en moet haast handwerk zijn.
Wat beeld betreft is ie alleen geschikt voor NeverTeSameColor maar ik denk dat ik boven een videorecorder heb staan die ook dat systeem heeft.
Hans
--
Hans van Kampen
En toen was ie klaar.
door Hans van Kampen , Voorhout, 02-01-2017, 18:09 (2893 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Vandaag verder in elkaar gezet wat nog een hele klus was.
Een nieuw vervaardigde look a like bodemplaat. Niet origineel maarja, als een wat voor onderdeel ook vervangen wordt is het nooit origineel in dat opzicht en moet eenmaal los gelaten worden zonder het uiterlijk te veranderen natuurlijk.
Klaar voor mijn privemuseum.
Hans
--
Hans van Kampen
En toen was ie klaar.
door Leo Snoeren , Dongen, 02-01-2017, 20:02 (2893 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Vakwerk Hans, ziet er perfect uit! Nu een foto met beeld?
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
En toen was ie klaar.
door Jac Janssen , Eindhoven, 03-01-2017, 08:20 (2892 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Prachtig Hans!
Ben benieuwd hoe het NTSC beeld er uit ziet in vergelijking met een PAL beeld.
Jac
En toen was ie klaar.
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-01-2017, 09:47 (2892 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hallo Jac en Leo,
Ik heb helaas nog geen NTSC modulator in bezit (op videorecorder) en ga er achter aan want heb meerdere NTSC toestellen.
Toestelletje geeft alleen een sneeuwbeeld en rode of groene verticale streep (VHF - UHF) afstemmen zonder antenne verder.
Verkoper had een pracht plaatje bij advertentie op tv met mededeling dat ie 100% in orde is met alleen een barst in de bodemplaat, dat wel wat tijdens transport dus destructief bleek te zijn geweest.
Hans
--
Hans van Kampen
En toen was ie klaar.
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-01-2017, 11:25 (2892 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Hallo Hans,
Een prachtig resultaat die nieuwe bodemplaat. Petje af voor zoveel vakmanschap.
Op een NTSC-tv zou je wel een analoge PAL-uitzending moeten kunnen ontvangen.
Toen ik in Zuid-Limburg woonde kon ik verschillende zenders van de AFN (American Forces Network) ontvangen.
Daarvoor moest ik met de hand de tv omschakelen van PAL/625 naar NTSC/525.
Bij een PAL/625 uitzending op een NTSC/525 tv ziet het beeld er dan een beetje wazig uit en geen geluid
of het beeld wordt niet gesynchroniseerd
En toen was ie klaar.
door kris , Gent, België, 03-01-2017, 13:05 (2892 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Hallo Hans,
Een prachtig resultaat die nieuwe bodemplaat. Petje af voor zoveel vakmanschap.
Toen ik in Zuid-Limburg woonde kon ik verschillende zenders van de AFN (American Forces Network) ontvangen.
Daarvoor moest ik met de hand de tv omschakelen van PAL/625 naar NTSC/525.
???? Ed, niet iedere tv is zomaar PAL/NTSC multistandaard. De jouwe was het dus wel, maar dat was in de jaren 80 eerder uitzondering dan de regel.
overigens is het verschil tussen PAL en NTSC op zo een klein scherm helemaal niet te zien. Kan zelfs zijn dat NTSC er beter uitkomt, flikkert minder en heeft een betere verticale resolutie..
@ Hans : proficiat met het resultaat. Door veel doorzettingsvermogen gered van een roemloze ondergang.
groeten
Kris
En toen was ie klaar.
door Hans van Kampen , Voorhout, 03-01-2017, 16:04 (2892 dagen geleden) @ kris
Dank je wel Kris.
Ja, de tranen stonden ook werkelijk in mijn ogen toen ik het pakket vrijdag 2 december open maakte want was niet goedkoop en ook nog even 119 Euro douanekosten er boven op bij afhalen op post.nl locatie.
Op de standaard zetten kon ik hem niet vanwege verbrijzelde bodemplaat en toen maar een plan getrokken hoe het aan te pakken en heb het mooi op weten te lossen zo zonder het uiterlijk aan te tasten.
Ook met een fohn ''afgeweekte'' aluminium stickers onder op weer aangebracht.
Gelukkig is het overige wel heel gebleven en je ziet aan de zijkant onder de plaatdikte (1.5mm.) ook niet vanwege afgeschuinde kanten.
Hans
--
Hans van Kampen
En toen was ie klaar.
door Ed van der Weele † , Zeist, 03-01-2017, 16:13 (2892 dagen geleden) @ kris
???? Ed, niet iedere tv is zomaar PAL/NTSC multistandaard.
Dat schrijf ik ook nergens.
De jouwe was het dus wel, maar dat was in de jaren 80 eerder uitzondering dan de regel.
Omdat ik die tv daar speciaal voor had gekocht.
overigens is het verschil tussen PAL en NTSC op zo een klein scherm helemaal niet te zien.
Dat schreef ik dus al,
Bij een PAL/625 uitzending op een NTSC/525 tv ziet het beeld er dan een beetje wazig uit en geen geluid.
toen ik reageerde op de opmerking van Hans:
Ik heb helaas nog geen NTSC modulator in bezit (op videorecorder) en ga er achter aan want heb meerdere NTSC toestellen.
Toestelletje geeft alleen een sneeuwbeeld en rode of groene verticale streep (VHF - UHF) afstemmen
Misschien moet je eens een cursus 'Begrijpend lezen' volgen in plaats van als een stier op elke rode lap te reageren
En toen was ie klaar.
door kris , Gent, België, 03-01-2017, 16:43 (2892 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 03-01-2017, 16:56
Ed,
wat je nu schrijft valt maar vrij moeilijk uit je verhaal op te maken en strookt niet met de foto's.
Als ik je tekst lees zoals het er staat zijn de foto's gemaakt op een PAL toestel die NTSC ontvangt. En daar klopt iets niet, want ik zie kleur, zefs in de foto zonder sync. Een PAl ontvanger uit die jaren geeft geen spatje kleur op NTSC en als hij uit sync is komt de kleurdover in werking...die alle kleur uit het niet gesyncte beeld haalt. (zelfs in PAL)
vandaar mijn reactie. Vanwaar komen de foto's?
groeten
Kris
PS: je foto's komen misschien van een monitor?
En toen was ie klaar.
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 03-01-2017, 19:34 (2892 dagen geleden) @ kris
Foto 1 komt duidelijk van een Grundig van ongeveer eerste helft jaren '90.
En toen was ie klaar.
door Bert V. , Amstelveen, 03-01-2017, 19:33 (2892 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Door vakmanschap en met mooi gereedschap een prachtig resultaat Hans
Bert