Ijsbaan gesloten en de kerstman in de ziekenboeg (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 17-12-2016, 13:42 (2909 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 17-12-2016, 14:20

Dit is wellicht off-topic, hoewel er veel leds en audioprintjes in zitten.
Voor de kleinkinderen zet ik jaarlijks een kerstdorpje weg, een ijsbaantje, kerstman etc.
De ijsbaan en de kerstman hebben beide een mechanisch probleem, tandwieltjes stuk.
Ik heb het www afgestroopt, maar zegge en schrijven één passend tandwieltje gevonden. Prijs 1,10 euro, geen probleem. Verzenden 6,50 euro en levertijd tot vier weken, dan is Kerstmis al weer verleden tijd. Wellicht heeft iemand wat sloop speelgoed liggen waar de gezochte wieltjes inzitten.
Voor de kerstman zoek ik een tandwieltje met een gat van 1,9mm (perspassing), 10 tandjes en een buitendiameter van 6mm. De lengte doet er niet zo toe, maar ik schat ook 6mm.
Voor de ijsbaan een dubbel tandwieltje, asgat 2mm, grootste doormeter 22mm met 42 tanden en het kleine tandgedeelte doormeter 7mm en 10 tanden. Heb iets gevonden op Ebay, maar dat ging over een assortiment, waarin één ex. wat misschien past, maar wordt niet verzonden naar Nederland.......
Wie helpt?

Als deze bijdrage te ver off-topic is dan mag hij weg.
Ik heb uiteraard ook bij diverse modelbouwshops gekeken, maar vond daar dus alleen het kleine tandwieltje.

Soundman2
Verder wilde ik bij deze alvast alle forumdeelnemers prettige feestdagen toewensen en een gelukkig 2017

Ijsbaan gesloten en de kerstman in de ziekenboeg

door Eleen @, Deurne (BE), 17-12-2016, 16:09 (2909 dagen geleden) @ soundman2

Dit is echt sneu :-(

Mischien kan Hans Van Kampen ( http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=user&show_user=199 ) je helpen. Hans heeft hier een thread lopen over zijn micro televiesietje; hij schreef ondermeer ooit knoppen voor een versterker te hebben gefreesd.

Alvast veel beterschap aan de kerstman en mijn beste wensen met de komende feesten.

Eleen

door Arjan Havelaar @, 20-12-2016, 22:33 (2906 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ik heb eventueel het volgende voor je:

[image]
Deze heeft een gat diameter van 1,95mm, maar is slechts 1,5mm dik

[image]
Deze heeft een gat diameter van 2,55mm en is 5 mm dik.
Hier zit echter een dun metalen plaatje aan vast met een soort van holniet constructie.
Als je het kraagje eraf knipt of freest met een dremel, dan valt het plaatje er zo af.

Laat maar weten of je er iets mee kunt.
Als je ze kunt gebruiken dan stuur ik ze naar je op.

Voor dat andere tandwiel heb ik helaas niets wat een beetje in de buurt komt.

Met vriendelijke groet,

Arjan

door soundman2 @, Wouw, 20-12-2016, 22:53 (2906 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hallo Henk,

Ik heb eventueel het volgende voor je:

[image]
Deze heeft een gat diameter van 1,95mm, maar is slechts 1,5mm dik

[image]
Deze heeft een gat diameter van 2,55mm en is 5 mm dik.
Hier zit echter een dun metalen plaatje aan vast met een soort van holniet constructie.
Als je het kraagje eraf knipt of freest met een dremel, dan valt het plaatje er zo af.

Laat maar weten of je er iets mee kunt.
Als je ze kunt gebruiken dan stuur ik ze naar je op.

Voor dat andere tandwiel heb ik helaas niets wat een beetje in de buurt komt.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Dat komt heel aardig in de buurt. Het kunststof wieltje gaat waarschijnlijk meteen passen, maar de dikte zou een probleem kunnen zijn als het andere tandwiel wat slingert. Het metalen wieltje, daar kan ik denk ik een passend busje in zetten, zodat het op de as van 2mm past.
Stuur een PM wat het allemaal moet kosten en welke je beschikbaar hebt.
Komt het toch nog goed met de kerstman......

door Arjan Havelaar @, 20-12-2016, 22:58 (2906 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Zie je mail. Ik stuur ze beide zo naar je toe.

Met vriendelijke groet,

Arjan

door RonZ @, Hoogkarspel, 23-12-2016, 18:32 (2903 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,

en ..... is het nog gelukt met de kerstman ?
Is het zo een van ca. 30 cm. met belletje, muziekje en lampje ?
Ik heb daar nu het lijk van op de werkbank liggen, dus als je nog wat nodig hebt,
dan zeg je het maar.
Het zal dan alleen voor de volgende kerst zijn want de post redt dat niet meer |-( .

Groet,

Ron

De kerstman is ontslagen uit het ziekenhuis!

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2016, 10:00 (2902 dagen geleden) @ RonZ

Hoi Henk,

en ..... is het nog gelukt met de kerstman ?
Is het zo een van ca. 30 cm. met belletje, muziekje en lampje ?
Ik heb daar nu het lijk van op de werkbank liggen, dus als je nog wat nodig hebt,
dan zeg je het maar.
Het zal dan alleen voor de volgende kerst zijn want de post redt dat niet meer |-( .

Groet,

Ron

De kerstman is ontslagen uit het ziekenhuis.
Dankzij een "orgaandonatie" is de kerstman succesvol geopereerd. Na een korte revalidatie, tot de epoxylijm is uitgehard, is hij weer in staat om met de slee de kerstpresentjes rond te brengen. Hij zingt " Jinglebells rock" weer uit volle borst onder het maken van een dansje. Lichtjes heeft hij niet, maar dezer dagen staat hij toch al volop in het daglicht.
Arjan bedankt, ook namens mijn kleinkinderen. Aan de ijsbaan wordt nog volop gewerkt door de technici. Het gaat over een dubbel tandwieltje met 42 en 10 tanden, waarvan het kleine deel tanden mist. Ik ga proberen of ik een nieuw tandwieltje er op kan lijmen.
Via deze weg wil ik iedereen van het forum nog een zalig Kerstfeest en een voorspoedig Nieuwjaar toewensen.
Henk Roovers

door Arjan Havelaar @, 26-12-2016, 22:58 (2900 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Graag gedaan.

Met vriendelijke groet,

Arjan

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-12-2016, 13:53 (2899 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Voor kleine tandwielen is Opitec misschien een oplossing? Ze leveren ook aan particulieren etc......

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl