Reparatie scoop (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 21-12-2016, 19:48 (2905 dagen geleden)

Hallo medeforummers,

Onlangs heb ik een Philips scoop (PM 3240) gekocht met een probleem.
Er was wel licht, maar de tijdbasis weigerde alle diensten.
Voor dat je de werking hebt doorgrond, en diverse metingen (zowel met als zonder stroom)gaat er wat tijd overheen en toen bleek dat een spanning van +175V wat aan de lage kant was, en gedurende de meetperiode afzakte naar 168V waarna de voeding afschakelde om na korte tijd weer terug te komen.
Als de voedingsstekker voor de x-amplifier los is kwam de +175 weer op de goede waarde, maar nog steeds geen sturing van de zaagtandgenerator op een enkele hik na.
Nu heeft de voeding het ook opgegeven met als resultaat diverse gesneuvelde zeners enkele weerstandjes en een grote transistor BDY93.
Of dit de oorzaak is weet ik niet, maar twee bd-torren voor de sturing van de eindtrafo zijn zo te zien heel erg heet geweest zonder koelvinnen die er volgens de servicedoc wel op horen te zitten.
Ze meten nog wel goed (geen vreemde waarden tussen b,c en e)
Een probleempje met de voedingsprint is de plaats van verschillende onderdelen en de nodige onderdelen die er extra aan zijn toegevoegd.
Nu is mijn vraag dan ook of er soms van fabriekswege aanvullingen/ veranderingen zijn doorgevoerd, en of die dan ook ergens te vinden zijn.
De docu die ik heb komt van Nostatech, en is van prima kwaliteit maar daar staan deze verschillen niet in.
Een van de dingen is een zener volgens schema 47V, maar op de print is het volgens mij 27V, de 2 zou nog een 3 kunnen zijn maar zeker geen 4.
[image]
Ik hoop dat het fotootje het iets verduidelijkt dat sommige onderdelen op een andere plek staan, ook aan de onderkant is het een en ander toegevoegd.
Ik hoop op een positieve reactie wat er zo mogelijk nog meer mis kan zijn.

Ps er zijn al enkele defecte onderdelen los gesoldeerd.

Groeten, Dirk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks