Reparatie scoop (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 21-12-2016, 19:48 (2905 dagen geleden)

Hallo medeforummers,

Onlangs heb ik een Philips scoop (PM 3240) gekocht met een probleem.
Er was wel licht, maar de tijdbasis weigerde alle diensten.
Voor dat je de werking hebt doorgrond, en diverse metingen (zowel met als zonder stroom)gaat er wat tijd overheen en toen bleek dat een spanning van +175V wat aan de lage kant was, en gedurende de meetperiode afzakte naar 168V waarna de voeding afschakelde om na korte tijd weer terug te komen.
Als de voedingsstekker voor de x-amplifier los is kwam de +175 weer op de goede waarde, maar nog steeds geen sturing van de zaagtandgenerator op een enkele hik na.
Nu heeft de voeding het ook opgegeven met als resultaat diverse gesneuvelde zeners enkele weerstandjes en een grote transistor BDY93.
Of dit de oorzaak is weet ik niet, maar twee bd-torren voor de sturing van de eindtrafo zijn zo te zien heel erg heet geweest zonder koelvinnen die er volgens de servicedoc wel op horen te zitten.
Ze meten nog wel goed (geen vreemde waarden tussen b,c en e)
Een probleempje met de voedingsprint is de plaats van verschillende onderdelen en de nodige onderdelen die er extra aan zijn toegevoegd.
Nu is mijn vraag dan ook of er soms van fabriekswege aanvullingen/ veranderingen zijn doorgevoerd, en of die dan ook ergens te vinden zijn.
De docu die ik heb komt van Nostatech, en is van prima kwaliteit maar daar staan deze verschillen niet in.
Een van de dingen is een zener volgens schema 47V, maar op de print is het volgens mij 27V, de 2 zou nog een 3 kunnen zijn maar zeker geen 4.
[image]
Ik hoop dat het fotootje het iets verduidelijkt dat sommige onderdelen op een andere plek staan, ook aan de onderkant is het een en ander toegevoegd.
Ik hoop op een positieve reactie wat er zo mogelijk nog meer mis kan zijn.

Ps er zijn al enkele defecte onderdelen los gesoldeerd.

Groeten, Dirk.

Reparatie scoop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-12-2016, 21:01 (2905 dagen geleden) @ doktordirk

De verschillen in de schakeling zouden te maken kunnen hebben met de productiestand. Die kan (als de wijzigingen groot genoeg zijn) als uitvoeringsnummer aanwezig zijn achter het typenummer, in de 12NC of later zoals bij consumentenelectronica al langer gebruikelijk was, in het serienummer.

Reparatie scoop

door loek @, Exloo (Drenthe), 22-12-2016, 13:14 (2904 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Ik heb even naar het schema gekeken en ook in de stuklijst wordt de zenerdioden GR1807 als 47 Volt opgegeven. Ik denk dus dat het niet een simpele vergissing is op het schema. Het kan een wijziging zijn geweest maar het kan ook zijn dat altijd de verkeerde waarde op de print gezeten heeft.

Uit de schakeling zelf is niet zomaar te bepalen of de waarde juist is.
Stel dat de waarde van GR1807 inderdaad 27V moet zijn dan zou ik verwachten dat de waarde van zenerdiode GR1806 niet 75V maar een andere waarde zou hebben.

Het blijft een beetje gissen.

Maar nu verder met de analyse:

Ik hoop dat je ook andere voedingsspanningen gemeten heb. Als deze wel goed zijn dan zou je even kunnen aannemen dat de voeding goed werkt omdat alle spanningen uit dezelfde bron/transformator komen.

Heb je meerdere spanningen nagemeten?

Wat de oorzaak zou kunnen zijn van een te lage 175V is een te zware belasting ergens in de scoop of defecte dioden of elco's in de afvlakking van deze spanning bron. Ik zie ook nog serie weerstanden zitten misschien zijn deze defect.

Helaas is je foto niet erg scherp maar ik zie een aantal afvlakcondensatoren.
Een paar daarvan wijken af van de kleur blauw. Dit hoeft op zich niets te betekenen maar als de type gelijk zijn ten opzichte van alle andere condensatoren die er naast zitten dan is dat verdacht. Misschien zijn ze te warm geweest door sluiting in de condensatoren.

Met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie scoop

door doktordirk @, Noordbeemster, 22-12-2016, 19:36 (2904 dagen geleden) @ loek

Ha Loek,
Ik ga denk ik de kapotte onderdelen vervangen met dezelfde waardes die er nu in zaten, maar zal gelijk wel de afwijkende waardes meebestellen mochten er te veel afwijkingen zijn.
De meeste voltages waren redelijk op hun waarde op de plus12 na (11.3V), maar er kan natuurlijk een grotere rimpel op hebben gestaan door een uitgedroogde? condensator.
Ik zal er eens een paar los halen en nameten.
De donkere kleur kan ook zijn ontstaan door een ontplofte en dus rokende condensator over de netspanning.
Voor een herstel lijken mij een paar koelplaatjes ook niet geheel overbodig.
[image]
De voeding zal dan eerst wel met een dummyload getest moeten worden.
Deze moet ik nog samenstellen volgens de servicedoc.

@ Maarten, het typenummer is PM3240/02
NC 9444 032 40021
NO DQ 914

Dirk.

Reparatie scoop

door loek @, Exloo (Drenthe), 22-12-2016, 21:38 (2904 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door loek, 22-12-2016, 21:42

Hallo Dirk,

Als de meeste spanning waardes inderdaad klopte dan zou ik niet direct twijfelen aan de voeding schakeling. Ik bedoel dus de zener van 24 Volt waarschijnlijk is deze origineel.

Maar ja nu is hij stuk enig idee hoe dat gekomen is?

Het is een geschakelde voeding dus de afvlak condensatoren zijn daardoor niet zo hoog in capaciteit. Wat wel belangrijk is de ESR waarde. De scoop is best al oud dus ik zou voorstellen om alle Elco's die in de voeding zitten te vervangen.
Je hebt de scoop toch uit elkaar en de kosten zijn niet hoog. Het zou jammer zijn dat je later daar toch weer problemen door krijgt.

Let wel op dat je elco,s koopt met LOW ESR waarde.

Een fout in de voeding is wel een lastige klus zeker door de terug regel loop.
En bij de voeding schakelingen van Philips zitten vaak onderdelen waar je van afvraagt waarvoor zit dat daar.

Als het kan probeer de voeding na vervangen van de onderdelen eerst op te starten zonder dat de uitgaande spanningen zijn aangesloten. Eventueel met externe weerstand belasting. En dan de boel langzaam opstarten met variac en dan de spanningen controleren.

Veel succes met vriendelijke groet,

Loek

Reparatie scoop

door soundman2 @, Wouw, 23-12-2016, 10:41 (2903 dagen geleden) @ loek

Een fout in de voeding is wel een lastige klus zeker door de terug regel loop.
En bij de voeding schakelingen van Philips zitten vaak onderdelen waar je van afvraagt waarvoor zit dat daar.

Daar kan ik over meepraten.
Destijds maakten we bij mijn werkgever medische monitoren en in de voeding zaten een paar thyristoren als crowbars.
Tijdens het meten van de prototypes en eerste serie tripte soms een crowbar tijdens het uitschakelen waardoor een zekering er tussenuit ging. De oorzaak lag in het feit dat bepaalde van elkaar afhankelijke spanningen niet gelijktijdig wegvielen, e.e.a. het gevolg van diverse capaciteiten in de voeding die soms een spanning wat langer hoog hielden. Het euvel werd opgelost door op een tactische plaats een weerstand erin te ontwerpen. Buiten de ontwerper en de mensen die direct betrokken waren, zoals ik, zou ooit iemand kunnen verklaren waarvoor die weerstand dan wel was. Voor de werking van de schakeling was hij absoluut niet nodig en het verwijderen hoefde niet eens een probleem op te leveren.

Reparatie scoop

door doktordirk @, Noordbeemster, 23-12-2016, 19:34 (2903 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,
Zoals wel meer bij mij had ik nog niet ver genoeg gekeken.
Het complete pdf-bestand bestaat ui twee versie's voor dezelfde scoop, en helemaal aan het eind op blz 210 en 211 staat de andere opbouw van het voedingsgedeelte.
Welliswaar zijn er nog steeds verschillen met zwevend gemonteerde onderdelen, maar hiervan is waarschijnlijk niets (op een zener van 3.3v na)stuk.
De 47 volt zener is idd veranderd naar 27volt en in het schema gewisseld met de 75volt zener.
De koelplaatjes ontbreken op de printopdruk, maar denk ze er toch maar op te plaatsen.
Alle condensatoren lijken me van het 85 graden type, maar ik zal ze controleren op waarde en esr ,in ieder geval die met een afwijkende kleur.
De grote tor BDY93 die nog op de print zat moet volgens het andere schema een BU132 zijn.
Dit vergemakkelijkt het zoeken naar een mogelijk alternatief.
[image]
Als alles weer vast zit kan deze schakeling de boel testen op goede werking, eenmaal in het apparaat is de print nauwelijks bereikbaar.

Groetten, Dirk

Reparatie scoop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-12-2016, 19:49 (2902 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-12-2016, 19:50

@ Maarten, het typenummer is PM3240/02
NC 9444 032 40021
NO DQ 914

Dat is vrij duidelijk de 2e revisie (3e uitvoering) van het ontwerp. Later zou die 02 tussen DQ en 914 geschreven worden maar in deze jaren nog als /02 achter het typenummer en als tekens 10 en 11 van de NC. Ook als achter het typenummer geen uitvoeringsnummer staat kun je teken 10 en 11 gebruiken om te zien of het wel echt het de oorspronkelijke uitvoering is.